ایزنیک، شهر معروف ترکیه با کاشی های دست ساز!

ایزنیک شهری زیبا در بورسا ترکیه یکی از معروف ترین زادگاه های کاشی دست ساز می باشد که در طول دوره عثمانی به اوج خود رسید. با تاریخ ما همراه شوید تا درباره تاریخچه ایزنیک، شهر معروف ترکیه با کاشی های دست ساز! بیشتر بدانید.

 

ایزنیک یکی از مهمترین مراکز تولید در تاریخ هنرهای سرامیکی  می باشد که قدمت سرامیک در آن به ۷۰۰۰ ق.م باز می گردد. دانشمندان از بین یافته های باستان شناسی ، قطعاتی از سرامیک ماقبل تاریخ را در روستای ایزنیک کشف کرد که امروزه در موزه هنرهای ایزنیک برای بازدید عموم قرار دارد. سرامیک ها در طول امپراطوری روم در ایزنیک تولید می شد و این سرامیک های شفاف مثل شیشه کیفیت فوق العاده ای داشتند. همچنین سرامیک های رنگارنگی هم متعلق به دوره بیزانس یافت شده که آن را به هم ایزنیک ارتباط داده اند. با این وجود در دوره عثمانی بود که سرامیک ایزنیک معروف شد و انجمن هنرمندان سرامیک ساز ایزنیک شکل گرفت و تحت حمایت کاخ عثمانی شروع به کار کردند. در دوره عثمانی بود که کاشی های دست ساز و زیبای ایزنیک در تزیین حاشیه های بناهای مهم سراسر استانبول به کار گرفته شد و نظر بازرگانان ونیز و ژنو را به خود جلب کرد.

اواخر قرن ۱۶ و ۱۵ ، نشانگر اوج شهرت ایزنیک بود چرا که به یک مرکز مهم برای تولید سرامیک تحت حمایت دربار عثمانی تبدیل شده بود. زمانی که سلطان سلیمان اول پروژه های ساخت و ساز خود را در طول دوره خود آغاز کرد، درخواست برای کاشی به طور چشمگیری افزایش یافت. به همین ترتیب، مساجد و مقبره های زیادی با کاشی معروف ایزنیک تزیین شد. در همین دوره بود که با استفاده از رنگ های کبالت آبی ، فیروزه ای، سبز، سیاه، قهوه ای و مرجانی، عنصر زیبایی شناسی کاشی های ایزنیک رشد پیدا کرد. اولین مسجدی که با رنگ مرجانی در ۱۵۵۷ در استانبول ساخته شد، سلیمانیه نام گرفت.

در قرن ۱۷، پایان امپراطوری عثمانی تاثیر زیادی روی فرهنگ سرامیکی ایزنیک گذاشت و در قرن ۱۸ به بن بست رسید. با شروع جمهوری ترکیه، بار دیگر شور و اشتیاق برای کاشی های ایزنیک به وجود آمد. در ۱۹۹۳ بنیاد ایزنیک ساخته شد و تلاش کرد تا دوباره کاشی های ایزنیک را تولید کند.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها