ماجرای شگفت‌انگیز نبش قبر تیمور لنگ چه بود؟

نتیجه تحقیقات گراسیموف نشان داد که تیمور فردی بلند قد، با سینه‌های پهن و استخوان گونه بوده و به نظر گراسیموف احتمالا این ادعای تیمور که او از نسل چنگیزخان است درست است.

 می‌خواهیم برگی از تاریخ را ورق بزنیم. ورق زدن کتاب های تاریخ همواره هیجان انگیز است، زیرا تاریخ در درون خود حوادث جالب و خواندنی بسیاری دارد؛ اما این بار می‌خواهیم به ماجرای نبش قبر تیمورلنگ پرداخته و حواشی آن را بازگو کنیم.

در سال ۱۴۰۵ تیمورلنگ مرد. او را در مقبره‌ای در شهر سمرقند دفن کردند. او پس از مرگ خود امپراتوری وسیعی به جای گذاشت. این امپراتوری که با ریختن خون انسان‌های بی‌شماری حاصل شده بود، از جنوب شرقی ترکیه امروزی تا مرزهای چین امتداد داشت.

گفته می‌شود که مقبرهٔ تیمورلنگ نیز همانند فراعنه دارای یک نفرین است که به نفرین تیمورلنگ شهرت دارد؛ به این معنا که هر کس به مقبرهٔ اش نزدیک شود، دچار مرگ و یا اتفاق ناخوشایندی خواهد شد. تا اینکه جمعی از محققان و باستان‌شناسان شوروی سابق به ریاست پروفسور میخاییل.‌ام. گراسیموف Mikhail. M. Grasimove یکی از برجسته‌ترین محققان علم آناتومی تصمیم گرفتند تا قبر تیمورلنگ را باز کرده و جسد او را برای تحقیقات و چهره‌شناسی به موسکو منتقل کنند.

گراسیموف به توسعه دانش بازسازی چهره بر اساس قراین می‌پرداخت. او توانست چهرهٔ بیش از دویست نفر را بازسازی کند؛ از آن جمله ایوان مخوف، تیمورلنگ، فردریش شیلر و… او در این مأموریت از پشتیبانی شخص ژوزف استالین، رهبر اتحاد شوروی نیز برخوردار بود. آن‌ها در ژوئن ۱۹۴۲قبر تیمورلنگ را گشودند.

تیمورلنگ گروه باستان‌شناسی را تهدید می‌کند!

وقتی آن‌ها قبر تیمورلنگ را گشودند، بوی عجیب و تندی استشمام کردند؛ مثل بوی روغن‌هایی که در مومیایی کردن اجساد فراعنه از آن استفاده می شد. بر روی قبر جملاتی حک شده است:
هر کس قبر مرا باز کند با دشمنی ترسناک‌تر از من مواجه خواهد شد.

و آن جملهٔ دیگر چنین بود: هنگامی که از گور خود برخیزم دنیا خواهد لرزید.

جسد تیمورلنگ را به موسکو منتقل کردند و به بررسی و تحقیقات بر روی آن پرداختند. پس از چندی، نتیجه تحقیقات گراسیموف نشان داد که تیمور فردی بلند قد، و با سینه‌های پهن و استخوان گونه و لب های درشت و قلوه‌ای بوده و به نظر گراسیموف احتمالا این ادعای تیمور که او از نسل چنگیزخان است درست بوده است.

در آن زمان آلمان‌ها عملیات معروف بارباروسا را علیه شوروی آغاز کرده بودند. در این عملیات آلمان‌ها توانستند ضربات سنگینی به روس‌ها وارد کنند.یک شایعه دهان به دهان می‌چرخید: نفرین تیمور لنگ حقیقت دارد.

گراسیموف پس از انجام تحقیقات تصمیم گرفت، جسد تیمورلنگ را به سمرقند بازگرداند. در این زمان نبرد مشهور استالینگراد اتفاق افتاد و به نفع شوروی پایان یافت.

این اتفاقات پشت سر هم باور به نفرین تیمورلنگ را در نزد برخی مردم قوت بخشید، در حالی که بسیاری آن را خرافه‌ای می‌دانند که در نتیجه توالی چند حادثه پشت سر هم رخ داده است. این ماجرا امروز به نفرین تیمورلنگ و یا آنچه بدان افسانه تیمورلنگ می‌گویند، موسوم است.
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
اتبین

تیمور در جنگ به سیستانیها لنگ شد