آرامگاه تختی، جهان پهلوان ایران کجاست؟

تختی یکی از ورزشکاران قهرمان ایران است که در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمده است. ثمره زندگی این ورزشکار کسب افتخار برای ایران بوده است.

غلام‌رضا تختی مشهور به جهان پهلوان، از کشتی‌گیران قهرمان کشور ایران بود که افتخارات زیادی را برای ایران کسب کرده و دارای طرفداران زیادی است. از وی در ورزش ایران به‌عنوان نماد پهلوانی شناخته می‌شود. آرامگاه تختی در قبرستان ابن‌بابویه شهر ری قرار دارد.

قبرستان ابن بابویه ؛ خانه ابدی جهان پهلوان تختی

قبرستان ابن بابویه از جاهای دیدنی تهران و آرامگاهی تاریخی است که در شهر ری قرار دارد و بسیاری از افراد مشهور ایران مانند غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، میرزاده عشقی و… در این گورستان دفن شده‌اند. به عقیده برخی مورخان، قدمت آن به دوره ساسانی می‌رسد. مساحت این گورستان دویست ساله ۱۰ هکتار است و دومین قبرستان بزرگ تهران از نظر بزرگی و وسعت محسوب می‌شود. همچنین نخستین منطقه شهر ری است که مختص دفن اموات به کار برده شده است.

آرامگاه تختی

به منظور ارج نهادن به مقام پهلوانی و قدردانی از خدمات ماندگار این قهرمان ورزشی، توافقات لازم برای بازسازی آرامگاه جهان پهلوان تختی در محل ابن بابویه شهر ری، با اداره اوقاف شهرستان ری و استان تهران انجام شد و بازسازی این آرامگاه شامل نصب مقبره جدید، احداث سالن همایش و موزه‌ای برای مدال‌ها و کاپ‌های قهرمانان ورزشی است که در جریان بازسازی این آرامگاه توسط شهرداری منطقه ۲۰ تهران صورت گرفته است.

آرامگاه تختی

این قبرستان نام خود را از محمد بن بابُویه، مشهور به شیخ صدوق گرفته است. شیخ صدوق یکی از فقها و دانشمندان شیعه است که در این محل به خاک سپرده شده است. قبرستان ابن بابویه قبل از زمان ناصرالدین شاه کشتزار و باغ بسیار بزرگی بوده‌ است. ولی جسد سالم فردی در سردابی زیر آن باغ پیدا شده و سنگی درون سرداب وجود داشته که چنین برداشت می‌شد که پیکر متعلق به شیخ صدوق است که قبل از ۸۰۰ سال پیش فوت شده است. بنابراین آرامگاه شیخ صدوق را بر آن مزار بنا می‌کنند. گورستان تاریخی ابن بابویه در پنجم دی ماه سال ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

زندگی نامه غلامرضا تختی

آرامگاه تختی

غلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در جنوب تهران در محله خانی‌آباد متولد شد. او دارای دو خواهر و دو برادر بزرگ‌تر از خود بود. تحصیلات ابتدایی او در مدرسه حکیم نظامی تهران سپری شد. در دبیرستان منوچهری تهران بعد از سپری کردن دوره اول متوسطه ترک تحصیل کرد. او در ۳۰ بهمن ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد.

غلام رضا تختی

تختی کشتی باستانی را در سال ۱۳۲۴ در زورخانه پهلوان سید علی (پهلوان اول ایران و پایتخت) شروع کرد. در بیست سالگی در سال ۱۳۲۹ در باشگاه پولاد عضو شد و کشتی آزاد را به منظور شرکت در مسابقات قهرمانی زیر نظر حبیب‌الله بلور به‌صورت حرفه‌ای شروع کرد. در همین سال اولین قهرمان ایران شد. طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ در مسابقات قهرمانی کشور، هشت بار قهرمانی کشور را کسب کرد. در سال ۱۹۵۱ در مسابقات قهرمانی جهان هلسینکی مدال نقره را در دسته ۷۹ کیلو کسب کرد. تختی به همراه هم‌تیمانش، اولین مدال‌های بین‌المللی تاریخ کشتی ایران را کسب کرد. در سال ۱۹۵۲ در المپیک هلسینکی در سن ۲۲ سالگی برنده جایزه مدال نقره شد. بعد از گذشت چهار سال در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، برنده اولین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در المپیک به همراه امامعلی حبیبی شد.

در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۵۹ تهران، ۱۹۶۱ یوکوهاما و ۱۹۶۲ تولید و به ترتیب دو مدال طلا و یک مدال نقره را کسب کرد. او کشتی را از میان‌وزنی شروع کرده بود و با زیاد شدن وزنش به دسته‌های بالاتر پا گذاشته و از سال ۱۹۶۲ دسته ۹۷ کیلوگرم را آغاز کرد؛ اما مسابقه در این وزن برای ورزشکار و قهرمان پا به سن سخت شد و در المپیک ۱۹۶۴ توکیو به مقام چهارم رسید. همچنین سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شده بود.

غلام رضا تختی

سرانجام غلام‌رضا تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. دو روز پیش از مرگ خود در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ وصیت‌نامه‌اش را نوشته بود و کاظم حسیبی را سرپرست پسربچه چهار ماهه خود کرده بود. او در گورستان ابن‌بابویه که یکی از آرامستان‌های تاریخی شهر تهران است، در شهر ری به خاک سپرده شد.

آرامگاه تختی

 

مطالب پیشنهادی :

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها