روانشناسی که مسیر تاریخ را عوض کرد!

در روز ۱۴ اکتبر ۱۹۱۸ در شهر ایپر فنلاند یک سرجوخه ۲۸ ساله در نبرد میان نیروهای انگلیسی و آلمانی توسط گاز خردل نابینا شد و به بیمارستانی در پومرانی انتقال یافت.در بیمارستان اکثر بیماران از روند درمان تمارض می کردند تا به جبهه های جنگ باز نگردند اما سرجوخه شوق بازگشت به جبهه جنگ را داشت.

عکس دکتر ادموند فورستر Tarikhema.org
دکتر ادموند فورستر

صورتش در اثر ناشی از استشمام گاز خردل تاول زده بود و پزشکان به وی گفتند که آب مروارید لایه سفیدی در جلوی چشمانش ایجاد کرده بود که قابل خراشیدن تراشیدن نبود،تقریبا تمامی پزشکان اتفاق نظر داشتند که وی نابینا خواهد شد.

اما یک روانپزشک سعی کرد به وی القا کند که عده با استفاده از قدرت اراده و نیروی درونی می تواند بر زخم های جسمی اش غلبه کند،روانشناس به دروغ به او گفت که بیمار وی جسمی است اما در اصل بیماری وی هیستریک بود. و وی نابینا خواهد شد مگر آنکه معجزه ای رخ بدهد .ذهن توان غلبه بر جسم را داردفدرت اراده خیلی کارها را می کند اما کمتر کسی است که با قدرت اراده بر ضعف های جسمی اش غلبه کند سرجوخه آیا تو هم جزو همین افرادی؟می توانی بینایی ات را دوباره به دست بیاوری؟انسان های عادی نابینا می مانند اما انسان های خراق العاده کاری می کنند که باز هم ببینند.آیا با نیرو درونی ات می توانی ناممکن را ممکن کنی؟

ترفند روانپزشک کارساز بود و سرجوخه پس از یک هفته توانست بر بیماری عصبی اش اش غلبه کند و بینایی اش را بازیابد.نام این روان شناس ادموند فورستر بود که توانسته بود با نجات بینایی آدولف هیتلر مسیر تاریخ را عوض کند.در صورتی که تلاش این روانشناس به موفقیت نمی رسید چه بسا آدولف هیتلر نابینا یک روز به فاصله چند سال در کنج عزلت و تنهایی در یکی از خیابان های آلمان جان می داد ولی جان میلیون ها انسان دیگر گرفته نمی شد.

بیماری که هیتلر به آن دچار شده بود ضعف اعصاب پیشگام نام داشت که ناشی از خستگی مزمن است،و در آن زمان حتی استاد فورستر نیز از روش شوک الکتریکی برای درمان آن استفاده می کرد که گاها منجر به کشته شدن بیماران می شد،اما فورستر ترجیه داد برای درمان از نیروی درونی بیماران استفاده کند.

آدولف هیتلر به دلیل جثه کوچک خود از خدمت در ارتش اتریش باز مانده بود،جذب ارتش آلمان شده بود،بلا فاصله پس از مرخص شدن هیتلر از بیمارستان جنگ جهانی اول به اتمام رسید،هیتلر بر این اعتقاد بود که رهبران آلمان به دلیل اتمام جنگ به ملت خود خیانت کرده اند.


تعدادی از منابع این نوشته

آلمان نازی مایکل لینچ /ترجمه بابک محقق

Adolf Hitler wounded in British gas attack

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها