بازدید هیتلر از برج ایفل

برج ایفل در اواخر قرن نوزدهم و برای میزبانیِ نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۸۹ ساخته شد. اما روشنفکران و هنرمندان فرانسه به آن انتقاد داشتند و می‌گفتند چنین برجی سایر نقاط دیدنی و قابل‌توجه در پاریس را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.اما در اوایل قرن بیستم، برج ایفل به نماد فرهنگی فرانسه تبدیل شد و یکی از شناخته‌شده‌ترین برج‌ها در سراسر جهان است.
بازدید هیتلر از پاریس و برج ایفل

در اوایل قرن بیستم، بسیاری از نوآوری‌ها و آزمایش‌ها در این برج صورت می‌گرفت. مثلاً در سال ۱۹۱۰، فیزیکدان آلمانی “تئودور ولف” انرژی تابشی در بالا و پایین برج را اندازه‌گیری کرد و فهمید که انرژی در رأس برج بیشتر است. او به‌طور اتفاقی آنچه امروز به‌عنوان پرتوهای کیهانی شناخته می‌شوند را کشف کرد.

بازدید هیتلر از پاریس و برج ایفل

در سال ۱۹۱۱، برج ایفل مکان برگزاری نمایش‌های پرش‌باچتر نجات بود. اما این نمایش ادامه نیافت، زیر در سال ۱۹۱۲ یک خیاط اتریشی به
نام “فرانز رایشات” از طبقه اول برج پرید تا چتر نجاتش را به نمایش بگذارد؛ اما جان خود را از دست داد.

در بین دو جنگ جهانی، بلندترین تبلیغات آن دوران که متعلق به شرکت سیتروئن بود از سه ضلع برج آویزان می‌شد.

برج ایفل از حوادث جنگ جهانی اول و دوم مستثنی نشد. در سال ۱۹۱۴ و در اوایل جنگ جهانی اول، یک فرستنده رادیویی در برج قرار گرفت که ارتباطات رادیویی آلمانی‌ها را مختل می‌کرد و مانع از پیشروی دشمن در پاریس می‌شد.

بااین‌حال آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی دوم پاریس را اشغال کردند. به‌محض ورود آن‌ها به شهر، فرانسوی‌ها کابل‌های آسانسور برج ایفل را قطع کردند. در طول سال‌های جنگ، برج ایفل بر روی عموم بسته بود و آسانسور تا سال ۱۹۴۶ تعمیر نشد. در سال ۱۹۴۰، سربازان آلمانی باید از برج بالا می‌رفتند تا پرچم صلیب شکسته نازی را بر آن نصب کنند. پرچم آن‌قدر بزرگ بود که تنها چند ساعت بعد توسط باد واژگون شد و مجبور بودند پرچمی کوچک‌تر را جایگزینش کنند. پرچم فرانسه تا زمان بیرون رانده شدن آلمانی‌ها از پایتخت (۲۵ ژوئن ۱۹۴۴) از برج ایفل غایب بود.

بازدید هیتلر از پاریس و برج ایفل
آدولف هیتلر بازدید از پاریس در ۲۳ ژوئن ۱۹۴۱

هیتلر تنها یک‌بار از پاریس دیدن کرد  طبق گزارش‌ها، تا مدت‌ها از پایتخت فرانسه تعریف می‌کرد. او شدیداً تحت تأثیر شهر قرارگرفته بود. به‌خصوص زمانی که از مقبره ناپلئون دیدن کرد. زیرا هم او و هم ناپلئون در کشورهایی که به آن حکومت می‌کردند، خارجی محسوب می‌شدند. زمانی که به برج ایفل رسید، ترجیح داد از آن بالا نرود.

پس‌ازاین بازدید، هیتلر برای ساخت‌وسازهای گسترده‌ای در برلین برنامه‌ریزی کرد تا بدین ترتیب “بدون بمب” پاریس را نابود کند؛ تنها با دستاوردهای معماری. او به دوست معمارش “آلبرت اسپیر” دستور این کار را داد و گفت: “پاریس زیبا نبود؟ اما برلین باید بسیار زیباتر باشد. زمانی که کار ما در برلین به پایان برسد، پاریس تنها یک سایه خواهد  بود.”

بازدید هیتلر از پاریس و برج ایفل
ژنرال دیتریش فون شولتیتس

اما در ماه اوت سال ۱۹۴۴، بخت و اقبال نازی‌ها در جنگ تغییر کرده بود. نیروهای متفقین به پاریس نزدیک می‌شدند و هیتلر به ژنرال ” دیتریش فون شولتیتس” (که در آن زمان به‌تازگی فرمانده نظامی پاریس شده بود) دستور داد تمام بناهای مذهبی و تاریخی پاریس را نابود کند، ازجمله برج ایفل. کلمات هیتلر دقیقاً این بود: “شهر نباید به دست دشمن بیفتد، مگر آنکه به خرابه‌ای کامل تبدیل‌شده باشد.”

اما ژنرال فون شولتیتس می‌دانست که ارتش آلمان دیگر آن‌قدر قوی نیست و بعدها ادعا کرد که فهمیده بود هیتلر روانی است. خیلی زود به او لقب “ناجی پاریس” را دادند.

بازدید هیتلر از پاریس و برج ایفل
سربازان آمریکایی در حال تماشای پرچم فرانسه بر فراز برج ایفل؛ ۲۵ اوت ۱۹۴۴
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها