فوزیه شاهدخت مصر

فوزیه شاهدخت مصر نخستین همسر محمدرضا شاه پهلوی

 

 

فوزیه، متولد ۵ نوامبر ۱۹۲۱از اسکندریه مصر، شاهزاده ‌ای مصری، خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و نخستین همسر محمدرضا شاه پهلوی بود.او بزرگترین دختر ملک فؤاد یکم و همسر دومش نازلی صبری بود. فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی و از دودمان پادشاهی محمد علی پاشا بود. خاندان محمد علی از تبار آلبانیایی بودند که در زمان فرمانروایی عثمانی ها در مصر به مدارج بالا رسیدند. جد مادری او جنرال محمد شریف پاشا نخست‌ وزیر و وزیر خارجه و یکی دیگر از اجداد او سلیمان پاشا از افسران ارتش ناپلئون بود که به اسلام گروید و نظارت بر بازسازی ارتش مصر را به عهده گرفت. پرنسس فوزیه تحصیل کرده سوئیس و به زبانه ای انگلیسی و فرانسه علاوه بر عربی مسلط بود.

 

ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. بزرگترین مشکل برای این ازدواج، اصل سی و هفتم متمم قانون اساسی ایران بود که بر اساس آن مادر ولیعهد الزاما باید ایرانی تبار می ‌بود. مجلس در اقدامی بی‌ سابقه نه تنها به فوزیه تابعیت ایران داد، بلکه او را ایرانی ‌تبار نامید.

فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد.

فوزیه جزو یکی از زیباترین شاهدخت های جهان بود به طوری که از نظر زیبایی اغلب با ستاره هایی مثل ویوین لی و هدی لامار مقایسه می ‌شد.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رضا

سلام دوست عزیزمیشه لطف کنید این کتب ارزشمند رو به صورت صوتی بگذارید ممنون ما وقت مطالعه خیلی کم داریم ولی خوب چه کنیم عاشق تاریخیم