لی هیو سوک، نویسنده داستان کوتاه کره ای

گل گندم سیاه، یادآور لی هیو سوک

کلمات زیبای بی شماری در واژگان کره ای وجود دارند اما از قطعه زیر به عنوان یکی از شگفت انگیزترین نوشته ها در تاریخ ادبیات کره ای ذکر می شود:

” آنها در آن برهه در دامنه کوه درحال پیاده روی بودند. تو می توانی تنفس وحشیانه ماه را شنیده و حسش کنی و برگ های لوبیا و ذرت با نور ماه آبی فام خیس خورده اند. مزرعه های گندم سیاه در اسراف دامنه کوه وجود دارند. گل های گندم سیاه تازه شروع به جوانه زدن کرده اند. گویی که شخصی نمک به جای جای مزرعه ها پاشیده است و منظره زیر نور ماه نفس می کشد.”

این توصیف ادبی از یک جاده ۲۷ کیلومتری در حدفاصل بین بونگ پیونگ تا ته هوا در داستانی کوتاه با همان عنوان آمده است. اعتقاد بر این است که داستان فوق ادبیات کره ای را به مرتبه ای بالاتر ارتقا داد و بسیاری از خوانندگان کره ای را مجذوب خود کرد. در بونگ پیونگ که زمینه اصلی داستان می باشد، هر ساله نمایشگاهی با موضوع گندم سیاه برگزار می شود. داستان مذبور توسط نویسنده خوش قریحه لی هیو سوک نوشته شده است.

لی هیو سوک
تصویری از لی هیو سوک

لی هیو سوک کیست؟

لی هیو سوک در ۲۳ فوریه ۱۹۰۷ در بونگ پیونگ واقع در استان پیونگ چانگ (ناحیه گنگ وون) بدنیا آمد. یکی از والدینش خواننده وانگ سو بوک نام داشت. او در خانواده ای اشرافی در یک روستای کوهستانی بزرگ شد.  لی به سال ۱۹۱۴ وارد مدرسه ابتدایی عمومی پیونگ چانگ شد که ۴۰ کیلومتر دورتر از زادگاهش بود. پسر جوان آن مسافت قابل توجه را هر روز پیاده می پیمود. در آن زمان استفاده از درشکه یا پیاده روی برای سفر متداول بود.  در هنگام پیمودن مسیر بین بونگ پیونگ و پیونگ چنگ که بعدها زمینه داستانش شد، او توانست تا به ارتباط با طبیعت دست یابد.

لی به عنوان یک دانش آموز باهوش در مدرسه به شهرت رسید. او به سال ۱۹۲۰ وارد آکادمی گیونگ سونگ جِیل شد. وی مجذوب مطالعه رمان های روسی شد که توسط تولستوی، تورگنیف، و چخوف به رشته تحریر درآمده بودند و در حالیکه با یون جین اوه رابطه دوستی برقرار کرده بود، برای نوشتن از خود علاقه نشان داد. یون از لی یک سال بزرگتر بود و بعدها رمان نویس  و پژوهشگر حقوقی شد.

روستای فرهنگی لی هیو سوک

ورود به حوزه اساتید

لی در سال ۱۹۲۵ با افتخار از آکادمی فارغ التحصیل شد و در دانشگاه سلطنتی گیونگ سونگ نام نویسی نمود. او داستانی به نام بهار را منتشر کرد تا شروع به پیمودن مسیر یک نویسنده بنماید.  لی در گیونگ سونگ اشعار خود را در یک مجله دانشجویی  به نام روشن و خنک و در یک ژورنال انجمن ادبی (به نام دوستانی  در ادب و هنر) منتشر می کرد. او به سال ۱۹۳۰ با مدرک ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. لی هیو سوک در دفتر اداره بازرسی پلیس حکومت استعماری ژاپن در کره شغلی پیدا کرد اما مدتی بعد آن را رها نمود.

 این نویسنده شهیر با نام مستعار گاسان قلم را به رقص در می آورد. در حالیکه در سال ۱۹۲۸ در دانشگاه بود، داستان کوتاهش به نام  ” شهر و روح ” را در مجله ای به نام ” روشنایی کره ” منتشر کرد تا حرفه ادبی خود را آغاز کرده باشد. بدین ترتیب توجه جهان ادبی به او جلب شد.

لی مدتی نسبت به ادبیات کارگری دلسوزی نشان می داد و از این روی آثاری منتشر کرد. سپس به زادگاهش همسرش در گیونگ سونگ (ناحیه هامگیونگ شمالی) رفت. او در سال ۱۹۳۲ در مدرسه کشاورزی گیونگ سونگ شغلی به عنوان معلم زبان انگلیسی یافت. به موازات تغییر زندگی شخصی اش، آثارش نیز دچار دگرگونی شد. لی در سال ۱۹۳۳ عضو گروه نه یا گواینهه شد. این گروه یک اجتماع ادبی بود که از ادبیات خالصانه پشتیبانی می کرد. او از آن پس ادبیاتی خالص و با ظرافت طبع را دنبال کرد که سرانجام شخصیت حقیقی لی را شکل داد.

مجسمه لی هیو سوک

از نقد حقیقت تا کاوش زمینه های طبیعی و بومی

لی هر ساله در حدود ۱۰ داستان کوتاه و تعدادی نثر منتشر می کرد. این آثار از جمله داستانی منتشر شده در سال ۱۹۳۳ بودند که حول و حوش کشاورز جوان فقیری می چرخید که دختری به نام بونی را دوست می داشت.  او به زودی با بیان احساسات بومی کره ای به وسیله زیبایی شعر بزمی به شهرت دست یافت. لی به سال ۱۹۳۶ جایگاه پرفسوری را در کالج سونگ سیل به عهده گرفت و اثری منتشر کرد که به عنوان یکی از بهترین داستان های کره ای شناخته می شود. او با این اثر به عنوان نویسنده ای خوانده شد که با زیباترین عناصر ادبیات خالص را به خوانندگان الهام می کند. بسیاری با خواندن داستان هایش به وسیله توصیفات شعری او فریفته شده اند.

” خط الراس خم شده کوه مانند پشت یک گاو نر دراز کشیده است و برگ های درختان صنوبر سفید که  مستمرا حتی بدون وزش باد نیزمی لرزند، نسیم کوهستان هستند.”

این عبارت بخشی از داستان لی هست. او جملاتش را با بیان های شعری زیبا ساخت و طنین احساسات منحصر به فرد آنها در اذهان خوانندگان برای مدت های مدیدی باقی می ماند. لی در طبیعت چشم به جهان گشود و در طبیعت نمو یافت. جستجوی ضمیری خالص و بزمی برایش به مانند تنفس طبیعی بود. همچنین آن احساس عمیق فقدان برای جان وطن نویسنده را منعکس می کند، نگارنده ای که در عهد استعمار ژاپنی ها می زیست.

آثار

یی هیو سوک  بیش از ۷۰ قطعه داستان به رشته تحریر درآورد.  او آثاری به مانند ملاقات غیر قابل پیش بینی، فانوس قرمز متلاشی شده، و در دریای نزدیک روسیه را منتشر کرد  که تمامی آنها همدردی های اجتماعی او را منعکس می کنند.  آثار یی مملو از سیاست خودآگاهی بوده و متناوبا بر زندگی زنان سیه روزی که مجبور به تن فروشی می شدند تمرکز می کرد.  لی در آثارش پیام های سیاسی خویش را با اکتشاف تمایلات جنسی ترکیب کرده است. اما در سال ۱۹۳۳ متقارن با افزایش فشارها از جانب اشغال گران که ادبیات نبایست سیاسی باشد، لی هیو سوک به تاسیس گروه نه اهتمام ورزید و ادبیات سیاسی را به نفع رویکردهای زیبایی شناختی بیشتری رها کرد. گروه نه شامل جونگ جی یونگ، یی سانگ، کیم گی ریم، لی ته جون بودند که همگی آنها بر لی هیو سوک اثر گذاردند.

لی بر علاقه نشان دادن به سبک اروتیسم علاقه نشان می اما تمرکزش را عمدتا به طبیعت منعطف گرداند. در داستانی به نام خوک، او در مورد مردی نوشت که ماده خودکی را با نیت تاسیس یک مزرعه خوک بزرگ می کرد اما تمایلات جنسی انسانی بر شهوت خوک ها منطبق می شد.  لی در داستان بون نیو در مورد شخصیتی که از نظر جنسی عیاش بود به کاوش پرداخت.  در داستان “زمانیکه گل های گندم سیاه جوانه می زنند ” (که در زبان انگلیسی با نام فصل گندم سیاه نیز شناخته می شود) که مشهورترین داستانش به شمار می رود، ماجرای یک فروشنده دوره گرد و عشقی که او نسبت به یک مرد جوان تر (پسرش) دارد دنبال می شود، عشقی که ماحصل برنامه ای یکباره بود.

این داستان ” ممتاز ” و ” کلاسیک مدرن ” توصیف و به عنوان بن مایه فیلمی اتخاذ شده است که توسط لی سونگ گو در سال ۱۹۶۷ کارگردانی شد.

لی هیو سوک

ستاره ادبیات در ۳۶ سالگی غروب کرد

لی نویسنده پرباری بود و آثارش را در روزنامه ها، مجله های ادبی و ژورنال های ماهانه منتشر می کرد.  وی متاسفانه متعاقب از دست دادن همسر و پسر دومش در سال ۱۹۴۰ که یکی پس از دیگری اتفاق افتاد، به یک بیماری مبتلا گشت. او با مریضی دست و پبجه نرم می کرد تا اینکه سرانجام در ۲۵ می ۱۹۴۲ رخ در نقاب خاک کشید. لی در ۳۶ سالگی درگذشت.

اما لی تاثیرش را در جامعه ادبی کره گذاشت. مجموعه کاملی از آثارش سه بار پس از مرگش نشر یافت. داستان های کوتاه سرشار از غزل سرایی و نیز مقالات وی در این مجموعه قرار گرفتند و از سال ۱۹۴۸ بارها در کتب درسی زبان کره ای برای دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه گنجانده شدند. شکی نیست زمانیکه به نویسندگان بزرگ داستان های کوتاه مدرن کره ای می اندیشیم، نام لی هیو سوک اولین چیزی است که به ذهن ما خطور می کند.

لی هیو سوک
تالار یادبود لی هیو سوک

روستا و فستیوال لی هیو سوک

زمانیکه شکوفه های گندم سیاه جوانه می زنند در زادگاه لی در بونگ پیونگ میون دایر می گردد و آن ناحیه همچنان به خاطر پرورش گندم سیاه مشهور است. این شهر با حلقه ای از کوهستان های بلند ۱۵۰۰ متری محصور شده و تالار یادبود لی هیو سوک در داخل شهرکی درون دهکده فرهنگی لی هیو سوک قرار دارد. این روستا به سال ۱۹۹۰ به عنوان ” اولین دهکده فرهنگی کشور ” توسط وزارت فرهنگ و جهانگردی ثبت شد.  این مکان دارای یک رودخانه کوچک، خانه ای با آسیاب آبی، یک خانه کاهگلی کوچک و تصاویر متغییر بدیهی رمان می باشد.

در انتهای آگوست تا اوایل سپتامبر (تاریخ هر ساله تغییر می کند)  جشنواره فرهنگی سالیانه یی هیو سوک برگزار می شود. این واقعه با زمینه گندم سیاه و رویدادهایی منجمله مسابقه تالیف، یک مسابقه عکاسی، یک رژه رنگارنگ و انواع مختلفی از فیلم ها و اجراهای مرتبط با جوانه های گندم سیاه اجرا می گردد. همچنین وفور غذاهایی بر پایه گل گندم به مانند کلوچه ها و رشته فرنگی های عالی موجود است.

لی هیو سوک
جشنواره سالیانه لی هیو سوک
منبع ویکی پدیا انگلیسی رادیو جهانی کی بی اس سایت استانداری گنگون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها