سون بیونگ هی

آماده سازی برای استقلال کره در اویدونگ:

سال ۲۰۱۲ صدمین سالگرد بنیان گذاری یک سرای مذهبی به نام بونگ هوانگ گاک واقع در دامنه کوهستان اویدونگ در شمال سئول را رقم زد. آن توسط سون بیونگ هی یکی از ۳۳ نماینده ای که اعلامیه استقلال کره را در اول مارس ۱۹۱۹ امضا کردند ساخته شده است. او در سال ۱۹۱۹ قطعه زمینی ۹۲ متر مربعی را در اویدونگ خرید. وی در ژوئن سال آتی سرایی مذهبی را به منظور آموزش رهبران چوندوگیو که تمایل داشتند در احیای حق حاکمیت کره سهیم باشند ساخت. پیشتر حق حاکمیت کره توسط ژاپنی ها از بین رفته بود. چوندوگیو نام یک یک مذهب خانگی مبتنی بر کنفسیوسیسم بوده است.

عکسی از سون بیونگ هی.

افزایش سعادت و دفاع از طریق جنبش روشنگری:

سون بیونگ هی در ماه آوریل سال ۱۸۶۱ در چونگ ون واقع در منطقه چانگ چونگ شمالی پا به عرصه گیتی نهاد. او در زمان کودکی اوقات سختی را سپری کرد. به عنوان فرزند یک صیغه، سون با محدودیت های اجتماعی بیشماری مواجه گشت.

او در سال ۱۸۸۲ به جنبش ملی دونگ هاک (به معنی آموزه های شرقی) پیوست و با دومین رهبر دونگ هاک چویی سی هیونگ ملاقات کرد. پس از ملحق شدن به دونگ هاک، سون وارد دورانی از تعالیم ژرف شد که سی هزار بار خواندن و حفظ کردن ” افسون ۲۱ اثر ادبی ” دونگ هاک در طول روز را نیز شامل می شد. بعلاوه وی کفش های راحتی پوشالی دوخته و آنها را در بازاری در چونگجو می فروخت. گمان می رود سون بیونگ هی به مدت سه سال در این شرایط سخت زندگی کرده باشد.

زمانیکه شورش رعیتی دونگ هاک در سال ۱۸۹۴ با شعار ” یک جامعه جدید بساز ” به وقوع پیوست، سون به همراه جون بونگ جون دیگر رهبر دونگ هاک به عنوان حامل پرچم شورش فعالیت نمود. سون در سال ۱۸۹۷ به عنوان سومین پیشوای دونگ هاک انتخاب شد و در راه گسترش جنبش کوشید. او در سال ۱۹۰۱ به منظور مشاهده تغییرات جهان بین الملل شخصا به ژاپن رفت.

محل تولد سون بیونگ هی.

تجاربش در ژاپن به سون کمک کرد تا روند دونگ هاک را از مقاومت مسلحانه به جنبش های روشنگری محبوب تغییر دهد.

جنگ روسیه – ژاپن در حوالی همان زمان به وقوع پیوست و این دو کشور برای تسلط یافتن بر کره با یکدیگر رقابت می کردند. در حالیکه که کره از پیامدهای جنگ رنج می برد، سون بیونگ هی معتقد بود که جنگ فرصت خوبی برای استقلال کره می باشد. او در جستجوی راه هایی برای افزایش کامیابی ملی و قدرت نظامی آن بود. وی در سال ۱۹۰۵ نام دونگ هاک را به چوندوگیو تغییر داد. چوندوگیو به معنی ” دین طریقت آسمانی ” می باشد. سون سال بعد به کره بازگشت.

شخصیت مرکزی سی و سه نماینده:

در طول سال های حاکمیت استعماری ژاپن که از انضمام کره در سال ۱۹۱۰ آغاز گردیده بود، سون بیونگ هی به مانند همه کره ای ها در آرزوی آزادی و استقلال روزگار می گذراند. او در نتیجه سال های سرکوب موجبات راه اندازی یک جنبش زیر زمینی و قاعده مند ضد ژاپنی را از سال ۱۹۱۸ فراهم ساخت. این جنبش همکاری بی سابقه ای را بین چوندوگیو، مسیحیان و بودائیان به خود دید که در راستای هدفی واحد با یکدیگر متحد شده بودند. چوندوگیو نیز از کل تشکیلات حمایت مالی به عمل می آورد.

در زمانی که سون بیونگ هی در مورد آنچه که می تواند برای کشورش انجام دهد سردرگم بود، توجه خویش را به آموزش و جنبش های روشنگری معطوف کرد. او ده ها مدرسه منجمله مدرسه مدرسه بوسونگ و مدرسه دخترانه دونگوک را اداره می نمود. همچنین سون یک شرکت چاپ و نشر به نام بوسونگ سا را به منظور متعهد شدن در پروژه های فرهنگی بنیان نهاد.

دانشجویان کره ای ساکن توکیو برنامه داشتند تا در هشتم فوریه ۱۹۱۹ استقلال کشور را اعلام کنند و اخبار طرح آنها یک ماه زودتر در کره پیچیده بود. دانشجویان حاضر در کره که دلگرم شده بودند، با طرح خاص خود برای تدارک یک جنبش استقلال طلبانه به پیش رفتند تا استقلال کره را در کنفرانس صلح پاریس فریاد بزنند.

سون در آن زمان برای جلب مشارکت شخصیت های مسیحی و بودایی مرارت های زیادی کشید تا آن افراد به طرح دانشجویان برای یک جنبش استقلال طلبانه ملحق شوند. بدان صورت بود که سون بیونگ هی نقشی محوری در آماده سازی ها برای این جنبش تاریخی و ملی بازی کرد.

اشخاص از محافل مختلف توافق کردند که یک جنبش غیر خشونت آمیز، متحد و عمومی را ترتیب دهند. بر پایه این سه اصل، اعلامیه استقلال کره توسط تاریخ دانی به نام چویی نام سون پیش نویس شد. رونوشت های اعلامیه قبل از توزیع در سراسر کشور در انتشارات بوسونگ سا به زیر چاپ رفت. در میان ۳۳ نماینده ای که اعلامیه را امضا کردند، نام ۱۵ مومن چوندوگیو منجمله سون، ۱۶ مسیحی و دو بودایی به چشم می خورد.

۳۳ ملی گرا در اول مارس ۱۹۱۹ مراسم تاریخی اعلان استقلال کره را رهبری کردند. تظاهرات عمومی با هدف استقلال کشور در سراسر کره و بخش های مختلف جهان که اقوام کره ای در آن ساکن بودند گسترش یافت. جنبش استقلال طلبانه اول مارس باعث تولد هشت دولت موقت کره ای در داخل و خارج کشور شد. آنها بعدا به صورت دولت در تبعید کره در شانگهای ادغام شدند.

مجسمه سون بیونگ هی.

پیشوای ملی راهی را به سوی آینده ملت گشود:

” ما نمی توانیم هم اکنون صرفا به دلیل اینکه مانسه یا زنده باد کره را فریاد زدیم به استقلال دست یابیم. اما ما بایست همچنان در این زمان این کار را به منظور الهام بخشیدن روحیه استقلال طلبی در اذهان مردم انجام دهیم. “ اینها جملاتی بودند که سون قبل از جنبش استقلال طلبانه اول مارس به پیروان چوندوگیو خود گفت.

سون بیونگ هی همواره در جستجوی آینده ای بهتر برای کشورش بود، تا اینکه وی در ماه می سال ۱۹۲۲ به علت ناملایمات زندگی در زندان به دیار باقی شتافت. او در آن زمان ۶۲ سال داشت. سون سرای مذهبی بونگ هوانگ گاک را به منظور احیای حق حاکمیت از دست رفته کشور تاسیس کرد. با گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس بونگ هوانگ گاک، کره ای ها بار دیگر یاد و خاطره این رهبر ملی، اندیشمند، و وطن پرست انقلابی را عزیز داشتند.

فرم اوی آم تکواندو به افتخار سون بیونگ هی و برای گرامیداشت لقب افتخار آمیز وی اوی آم سونگسا نام گذاری شده است.

مقبره سون بیونگ هی.
مجسمه سون بیونگ هی.
سون سرای مذهبی بونگ هوانگ گاک را به منظور احیای حق حاکمیت از دست رفته کشور تاسیس کرد.
منبع رادیو جهانی کی بی اس ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها