کشف جسد سالم یک بچه ماموت بعد از ۳۰ هزار سال! +عکس

اقتصادنیوز: ماموت یخ زده توسط زمین شناسان پس از اینکه یک معدنچی جوان در میدان‌های طلای کلوندایک بقایای آن را در حین حفاری گل پیدا کرد، از میان گل و لای خارج شد

کشف جسد سالم یک بچه ماموت بعد از 30 هزار سال! +عکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فرارو، یک معدنچی طلا به طور اتفاقی یک بچه ماموت پشمالو یخ زده را در منطقه سنتی Trʼondëk Hwëchʼin در یوکان کانادا پیدا کرد.

طبق بیانیه مطبوعاتی دولت محلی، این بچه ماموت ماده که توسط بزرگان قبایل محلی Nun cho ga (به معنای بچه حیوان بزرگ) نامگذاری شده است، قدمتی ۳۰۰۰۰ ساله دارد.

 نون چو گا کاملترین ماموت کشف شده در آمریکای شمالی محسوب می‌شود. در بیانیه مطبوعاتی آمده که این ماموت کوچک بیش از ۳۰۰۰۰ سال پیش و در جریان یخبندان دائمی این منطقه، منجمد شده است. به گفته کارشناسان در آن زمان در یوکان علاوه بر ماموت ها، اسب‌های وحشی، شیر‌های غار و گاومیش کوهان دار غول‌پیکر  نیز زندگی می‌کردند.

ماموت یخ زده توسط زمین شناسان پس از اینکه یک معدنچی جوان در میدان‌های طلای کلوندایک بقایای آن را در حین حفاری گل پیدا کرد، از میان گل و لای خارج شد.

دکتر گرانت زازولا، دیرینه شناس دولت محلی یوکان، گفت که این معدنچی «مهم‌ترین کشف دیرینه شناسی در آمریکای شمالی» را انجام داده است. وی افزود؛ ما نمی‌دانیم که این بچه ماموت به چه شکل جان خود را از دست داده است، اما شاید در جریان یک طوفان از مادر خود جدا افتاده و در گل و لای گیر کرده باشد.

پروفسور دان شوگار از دانشگاه کلگری که از اعضای تیم کاوش این ماموت پشمالو بود، گفت که این کشف «یکی از هیجان انگیزترین برنامه‌های کاوشی بود که تاکنون در آن شرکت داشته است». وی افزود که این ماموت به طرز شگفت انگیزی سالم باقی مانده است و برای مثال هنوز ناخن‌های پا، پوست، مو، تنه و حتی روده‌های دست نخورده دارد که آخرین وعده غذایی این جانور بدشانس را در خود حفظ کرده است. این ویژگی‌های استثنایی می‌تواند دانش ما در خصوص جانوران عصر یخبندان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

(تصاویر) کشف جسد سالم یک بچه ماموت ۳۰ هزار ساله

منطقه یوکان در شمال شرقی کانادا یکی از مهمترین مراکز کشف فسیل‌های جانوران عصر یخبندان است با این همه تاکنون چنین بقایای سالمی از یک جاندار در این منطقه کشف نشده است.

دانشمندان بر همین اساس امیدوار هستند تا در آینده نیز شاهد کشف نمونه‌های مشابه دیگری باشند. ماموت‌های پشمالو، جاندارانی به اندازه فیل آفریقایی امروزی بودند که تا ۴۰۰۰ سال پیش در زمین پرسه می‌زدند.

انسان‌های اولیه آن‌ها را برای غذا شکار می‌کردند و از استخوان و عاج ماموت برای ساخت اشیای هنری، ابزار و لوازم خانه استفاده می‌کردند. با این همه هنوز به درستی مشخص نیست که چرا چنین جاندارنی منقرض شده انداقتصادنیوز: ماموت یخ زده توسط زمین شناسان پس از اینکه یک معدنچی جوان در میدان‌های طلای کلوندایک بقایای آن را در حین حفاری گل پیدا کرد، از میان گل و لای خارج شد.

شکار و تغییرات آب و هوایی، مهمترین دلایلی است که تاکنون برای علت انقراض آن‌ها از سوی دانشمندان مطرح شده است. محققان امیدوارند با کشف نمونه‌هایی مانند نون چو گا، بتوانند پاسخی قانع کننده برای این مسئله مبهم بیابند.

منبع شهرخبر
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها