پیدایش و سقوط اسلام در صربستان!

برای حدود ۵۰۰ سال ، بیشتر صربستانی ها تحت امپراتوری مسلمان عثمانی زندگی می کردند. چه اتفاقی برای اسلام در صربستان افتاد و آینده دومین دین بزرگ دنیا چیست؟ برای اینکه درباره  پیدایش و سقوط اسلام در صربستان ! بدانید با تاریخ ما همراه باشید.

 

حمله عثمانی ها 

اسلام در صربستان : بیشتر جمعیت صربستان و مونته نگرو و جمهوری صرب بوسنی پیروان کلیسای ارتدوکس صربستان بودند که در قرن چهاردهم بر این سرزمین حکومت می کرد. امپراتوری عثمانی ظهور کرد و صربستان سقوط کرد. جنگ ماریتسا در ۱۳۷۱ اولین قطعه دومینو بود، اما نبرد کوزوو در ۱۳۸۹ بحران را افزایش داد.

مسیحیان ارتدوکس در صربستان در موقعیتی ناخوشایند قرار داشتند. عثمانی های تشنه پول در سطح غیر قابل تصوری مالیات را افزایش دادند و مسیحیان سه حق انتخاب پیش رو داشتند: صلح، جنگ یا ترک کردن.. بسیاری از مسیحیت به اسلام روی آوردند. و برخی دیگر هم دو گزینه دیگر را انتخاب کردند.

قیام هایی در طول سلطنت عثمانی در صربستان رخ داد. اتریش اغلب در جنگ خود با عثمانی، صربستانی ها را برای شورش علیه امپراطوری مسلمان عثمانی تحریک می کرد. در این دوران کشتار به امری عادی تبدیل شده بود.


پایان اشغال

انها دوباره در ۱۷۹۹ مالیات را افزایش دادند. اولین قیام و شورش صربی ها در همان سال اتفاق افتاد، هر چند استقلال واقعی آنها تا پایان قیام دوم صرب ها در سال ۱۸۱۷ بدست نیامد.

بدلیل رفتارهای بد عثمانی ها، صربی ها از اسلام خاطره خوبی نداشتند و پس از ترک دولت عثمانی ، چندان مورد احترام نبود. مسلمانان صربستان را ترک کردند و به سمت جنوب و غرب رفتند تا سرزمینی با رفتار دوستانه تر پیدا کنند. البته برخی از آنها ماندن را انتخاب کردند و به زندگی در صربستان ادامه دادند و در نهایت به یوگوسلاوی رفتند.

پس از جنگ جهانی دوم، برای مسلمانان یوگوسلاوی سه گزینه آماری تعیین شد. صربستانی-مسلمان، کروات-مسلمان و یا مسلمانان نامعین.. تعجبی ندارد که اکثریت قریب به اتفاق گزینه آخر را انتخاب کردند. وقتی یوگوسلاوی به دنبال موج عجیب از خشونت فروپاشید، بسیاری از مسلمانان به بوسنی هرزگوین رفتند. جایی که زمانی یک کشور چند قومیتی بود به منطقه ای مذهبی تبدیل شد.


اسلام در صربستان امروزی

پیدایش و سقوط اسلام در صربستان!

امروزه مسلمانان صربستان تنها ۳ درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند و بیشتر مسلمانان کشور حدود ۲۲۸.۶۵۸ هزار نفر در منطقه Sandžak در مرز بوسنی و هرزگوین زندگی می کنند. نوی پازار بزرگترین شهر منطقه می باشد و مردمش آن را جوان ترین شهر اروپا می شناسند. منطقه سانجاک فقیر ترین بخش کشور می باشد و  هیچ سیستم حمل و نقل قابل قبول و پیشرفت اقتصادی ندارد.

و اما در مورد ۲۰ هزار مسلمانی که در بلگراد زندگی می کنند! مسجد باجراکلی در Dorćol هنوز تنها مسجد رسمی شهر به شمار می رود اما مراکز تبلیغاتی زیادی وجود دارد که در ظاهر کار همان مساجد را انجام میدهند. این مراکز معمولا توسط مقامات شهرستان تعطیل می شوند چرا که تاثیر منفی بر چهره جامعه اسلامی دارند.

صدها سال اسلام در صربستان حاکم بود، و اما چیزی که از آن باقی مانده اقلیت مسلمان، هنر خیره کننده، و بهترین غذاها و قهوه ها در اروپا می باشد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها