افسانه واقعی سنت جورج و اژدها!

سنت جورج در سراسر اروپا مقدس شمرده می شود و به احترام او در تمام شهرها و کشورها جشن گرفته می شود. گفته می شود سنت جورج به دست یک اژدهای قاتل، شهید شده است. چقدر از افسانه سنت جورج حقیقت دارد؟ با تاریخ ما همراه شوید تا درباره افسانه واقعی سنت جورج و اژدها! بدانید.

 

بر اساس افسانه ها، سنت جورج یک مسیحی بوده که توسط اژدها کشته می شود. در حالی که این یک داستان است که توجه خیلی ها را به خود جلب کرده ولی شواهد نشان می دهد که سنت جورج فراتر از یک موجود افسانه ای بوده است.

 

سنت جورج که بود؟ 

گفته می شود سنت جورج در کاپادوکیا، ترکیه مدرن، در اواخر قرن سوم در یک خانواده مسیحی متولد شد. درحال یکه اطلاعات زیادی از آغاز زندگی او در دست نیست، موقعیت افسانه ای سنت جورج زمانی شروع شد که به عنوان سرباز در ارتش روم تحت سلطنت دیوکلتیان شروع به خدمت کرد. او در موقعیت نظامی به خوبی خود را نشان داد تا اینکه دیوکلتیان تصمیم به پاکسازی مذهبی گرفت که منجر به اخراج و اعدام مسیحیان رومی شد.

بر اساس برخی منابع دیوکلتیان سعی کرد تا قبل از اعدام، سنت جورج را با وعده ثروت و قدرت وسوسه کند، و در جایی دیگر گفته می شود او را بعد از هفت سال شکنجه اعدام کردند. اما در نهایت سنت جورج تصمیم گرفت دین مسیحیت را حفظ کند. به دنبال سر بریدن او در ۳۰۳ ب.م، جورج به عنوان یک قهرمان مورد ستایش قرار گرفت  و د بین مسیحیان مقدس شمرده شد، البته اینها ۹۰۰ سال قبل از این بود که اژدهایی در کار باشد!


آیا واقعا سنت جورج یک اژدها کشت؟

جنگ های مذهبی در قرن ۱۱ و ۱۳ ، باعث تجدید محبوبیت مقدسات شد. شهادت و خدمت نظامی سنت جورج، او را به چهره ای محبوب تبدیل کرد.

بر اساس افسانه های قرون وسطی،  سنت جورج یک پرنسس را نجات داد که قرار بود شام اژدها در سیلن (لیبی مدرن) شود. از روی خوش شانسی ، سنت جورج از آنجا عبور می کرد و با گردن زدن اژدها، پرنسس را نجات داد. شجاعت او الهام بخش مردم سیلن و مسیحیت شد. یک داستان عالی اما خیالی..

داستان یک سرباز مسیحی اصیل برای نجات یک پرنسس ، مطابق اصول جوانمردانه در قرون وسطی بود. این ایده ها توسط افسانه شاه آرتور و شوالیه هایش رواج یافت و پادشاه زاهد، ادوارد سوم را ترغیب کرد تا یک دربار آرتوری برای خود تشکیل دهد. در ۱۳۴۴ که او شوالیه های جوانمرد خود را آماده ساخت، سنت جورج به عنوان حامی مقدس آنها تعیین شد.


روز سنت جورج !

سنت جورج به یک حامی مقدس تبدیل شد. صلیب سفید و قرمز علامت پرچم گرجستان و انگلیس شد. در ۲۳ آوریل ، جوامعی در سراسر دنیا روز عید مقدس را جشن می گیرند. در انگلیس میخانه ها با پرچم انگلیس تزیین می شود. در کاتالونیا این جشن رمانتیک برگزار می شود، چرا که بر اساس افسانه سنت جورج، او با شاهزاده ای که نجات داده ازدواج می کند. در بارسلونا کتابفروشی ها و گلفروشی ها در این جش سهیم هستند و مردان گل می دهند و زنان کتاب هدیه می کنند.

روز سنت جورج در گرجستان اهمیت بیشتری دارد، به طوری که دو بار در سال جشن گرفته می شود. یکبار ۶ می و یکبار ۲۳ سپتامبر. این تعطیلات از اهمیت مذهبی زیاید در گرجستان برخودار است، چرا که گفته می شود سنت جورج برای مردم آنجا مسیحیت را آورد.

چه او یک اژدها را کشته باشد چه نکشته باشد، یاد او بیش از هزار سال زنده مانده است. افسانه او نمادی از شجاعت قرون وسطایی ست و شهادتش منبع قدرت و افتخار برای مسیحیت است.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

فقط همینطوری جهت اطلاع: این سنت جرج، همون جرجیس است که از اون یه ضرب‌امثل هم هست که میگن:”چرا از بین این همه پیامبر، جرجیس رو انتخاب کردی؟”

ناهید

چه جالب. ..یه جا خوندم جرجیسو هم پادشاه زمان اش به روش های مختلف سعی کرد بکشه ولی نتونست (یعنی سوزوندن و تیکه تیکه کردنم امتحان کرد! )دور از ذهن نیست که این دو تا یکی باشن

علیرضا

درکتاب تاریخ طبری اومده.البته بعدازمیلادفکرکنم.