عموی ما عباس دارای ایمان راسخ بود

آسمانم من و عباس علی ماه من است.

بصیرت در مقابل امان‌نامه

شجاعت و بصیرت حضرت اباالفضل علیه‌السلام تا جایی بود که حتی دشمن برای جدا کردن وی از امام حسین علیه‌السلام، نقشه‌های متعددی کشیده بود. یکی از آن‌ها فرستادن امان‌نامه برای وی بود.

 

بر اساس برخی نقل‌های تاریخی، دو امان‌نامه، برای فرزندان ام‌البنین علی‌ها سلام، به خصوص حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، رسید.

دومین امان نامه توسط شمر

شام تاسوعا، شمر به خیمه گاه امام حسین علیه‌السلام نزدیک شد و فرزندان حضرت ام‌البنین علی‌ها سلام را صدا زد و آن‌ها را از امان نامه عبید الله، آگاه ساخت. [۶]در اینجا حضرت ابا الفضل علیه‌السلام ندا داد: «تَبَّتْ یَدَاکَ وَ لُعِنَ مَا جِئْتَ بِهِ مِنْ أَمَانِکَ یَا عَدُوَّ اللَّهِ أَ تَأْمُرُنَا أَنْ نَتْرُکَ أَخَانَا وَ سَیِّدَنَا الْحُسَیْنَ بْنَ فَاطِمَهَ، سلام الله علی‌ها وَ نَدْخُلَ فِی طَاعَهِ اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَا؛ [۷]دستت بریده باد!‌ای دشمن خدا و لعنت بر این امان‌نامه‌ای که آورده‌ای! آیا به ما امر می‌کنی که برادر و مولایمان حسین بن فاطمه را رها کرده و در اطاعت ملعون‌ها و فرزندان ملعون، قرار بگیریم!»

این نوع برخورد و استخدام کلماتی مانند «سیدنا الحسین بن فاطمه» برای برادرش، نشان از بزرگواری او دارد؛ زیرا با این جمله امام حسین را به حضرت زهرا نسبت داد و خود را غلام و نوکر او دانست. از سویی با جملاتی دشمن را «لعن شده» معرفی می‌کند؛ زیرا این‌ها از جمله اذیت کنندگان رسول خاتم هستند، این‌ها فرزندان همان کسانی هستند که هنوز از حافظه تاریخ محو نشده است.

رشادت و غیرت حضرت ابوالفضل (ع)

همواره رشادت و غیرت، به معنای واقعی، دو آموزه اخلاقی است که نتیجه علم و بصیرت است؛ زیرا به اندازه‌ای که انسان با واقعیت‌های زندگی آشنا شود، به همان اندازه بر بصیرت او افزوده می‌شود.

امیرالمومنین علیه‌السلام می‌فرماید: «شَجَاعَهُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ؛ [۸]شجاعت انسان به اندازه همت اوست.» در جای دیگر فرمودند: «ثَمَرَهُ الشَّجَاعَهِ الْغَیْرَهُ؛ [۹]میوه و نتیجه شجاعت، غیرت است.» سپس فرمودند: «غَیْرَهُ الرَّجُلِ إِیمَان؛ [۱۰]غیرت انسان، از ایمان ناشی می‌شود.» بازگشت بسیاری از آموزه‌های اخلاقی و دینی ایمان است. بر همین اساس امام صادق علیه‌السلام درباره ایمان حضرت ابوالفضل می‌فرماید: «کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَهِ صُلبَ الإیمانِ؛ [۱۱]عموی ما عبّاس، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ و استوار بود.» پس ایمان، تأثیر مستقیم بر شجاعت و غیرت دارد؛ بنابراین روز تاسوعا، روز آشکار شدن ایمان اهل بیت امام حسین علیهم السلام و رشادت‌های حضرت ابا الفضل علیه‌السلام است.

منبع جوان آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها