فتوحات اسلامی؛ نکبت یا نعمت؟

پاسخی به کسانی که زبانشان را بر پیروزی های فتوحات اسلامی دراز می کنند ومی گویند میان فتوحات اسلامی و اشغالگری و تجاوز فرقی نیست !!

خطاب به شکاکان و طعنه زدگان :

انگیزه های فتوحات اسلامی رفع بی عدالتی از مردم، معرفی دین اسلام بدون ظلم به آنها و اجبار به آنان بود و اغلب دفاع از خود در مقابل تجاوز نیروهای مختلفی بود که اطراف مسلمانان بود.

ما وقتی نقشه ی جغرافیایی آن زمان را نگاه میکنیم میبینم مسلمین از دو ناحیه ی قدرتمند وقت ، مثل امپراتوری ساسانی و امپراتوری روم محاصره شده بودند !! و هزاران سال تحت استعمار و چکمه های این دو ابرقدرت بودند. و وقتی مسلمین متحد شدند به نوعی قدرت و قطب سومی در جهان در حال تشکیل بود و این برخورد و تصادم به مانند ۷۰۰ سال جنگهای ایران و روم ناگزیر بود!!

از لحاظ منش و رفتاری که در فتوحات اسلامی توسط مسلمانان دنبال میشد نسبت به دیگر فاتحان گذشته ، دارای بیشترین ملاحظات انسانی بود و شاید امت اسلامی تنها کسانی بودند که معنی #اخلاق_جنگ را میدانستند و مهمترین چیزی که این جنگها را متمایز میساخت، این است که آنها از  آسیب رساندن به غیرنظامیان جلوگیری می‌کردند و همچنین برخورد خوب با زندانیان و اسیران و حتی برخورد شریفانه با رهبران دشمن که نشان اخلاق مداری آنان در جنگ بود.

مسلمین طبق فرامین الهی پیامبر اسلام صلی الله علیه  و آله وسلم، از کشتن غیرنظامیان ، شهروندان عادی ، زنان ، کودکان، سالخوردگان ، راهبان، تخریب معابد مذهبی ، تخریب مزارع کشاورزی و خانه ها جلوگیری می‌کردند. و جنگ را فقط با محاربان و جنگجویان نظامی پیش می‌بردند.

نتایج فتوحات اسلامی با نتایج جنگ دیگران و دیگر مکاتب متفاوت بود، در حالیکه دیگران نگران نابودی تمدن ها نبودند مسلمین تا جای امکان سعی در حفظ جان مردم بودند.

مسلمانان در اصل نگران جلوگیری از انتشار توحید و دانش و عدالت بودند و مبارزه با ظلم و استکبار و طاغوت ها.

هر شخص منصف و عادلی باید به آندلس قبل و بعد از اسلام نگاه کند.که زمان ویزگوت ها چه گونه بود ؟ بعد فتح اسلامی و تمدن ۸۰۰ ساله ی مسلمین چگونه شد؟!!

و به زمان مصر قبل و بعد از اسلام نگاه کنید! بعد اسلام شهرهای قاهره و اسکندریه قطب های تجاری و فرهنگی جهان اسلام شدند .

به مراکش قبل از اسلام و بعد از اسلام نگاه کنید، به بغداد و سامرا نگاه کند که چگونه بعد اسلام شکوفا شدند .

و به شهرهای بخارا ،سمرقند، ری، نیشابور، هرات ،خوارزم ،بلخ  و دیگر شهرها قبل از اسلام و بعد از اسلام نگاه کنید که چقدر رونق یافتند و از بزرگترین شهرهای قرون وسطی در زمان تاریخ اسلامی شدند .

مهمتر از خود فتوحات تاثیر بعد از آن بر مردم و اجتماع است، و تمدن اسلامی و پیشرفت های علمی و ابتکارات مختلف نجومی و ریاضی و شیمی و مکانیکی و نظامی و تجاری و اقتصادی و رشد فرهنگی و ادبی  همین اراضی فتح شده توسط عرب های مسلمان بهترین نمونه ی تصدیق کلام بالاست که بعد از فتوحات اسلامی خیلی از جوامع رشد یافتن و پیشرفت کردند

این یک انتقال تمدن بشردوستانه با تمام استانداردها بود. و این نمونه  را هرگز در فتوحات روم، جنگجویان صلیبی ، مغولان فاتح، واکینگهای وحشی و…  ندیدیم .

چگونه است که بعد از فتوحات اسلامی صدها دانشمند و نویسنده و شاعر  پدید میان و بزرگترین و پیشرفته ترین شهرهای جهان بدست مسلمین ساخته میشن و باشکوه ترین ابنیه های وقت بدست معماران و مهندسین مبتکر بوجود میان؟!

ویل دورانت مورخ آمریکایی از تأثیر مثبت فتوحات اسلامی بر تمدن های مختلف می گوید:

” مصر، تحت حکومت مسلمانان، شکوه فراعنه خود را بازیافت؛ تونس و مراکش، تحت رهبری اعراب، آنچه را که از یک حکومت سازمان یافته داشتند، بازیافتند؛ و شهرهای قیروان، پالرمو و فاس برای مدتی مدیدی شکوفا شدند…”

و ادامه می دهد و می گوید:

اسپانیا در زمان عرب در تاریخ تمدن به اوج رسید و همچنین زمانی که نوادگان مغولان (گورکانیان) مسلمان بعداً بر هند حکومت کردند چنان خدمات شایسته ای انجام دادند که در تاریخ  و تمدن هند ماندگار شدند ” (۱)

فتوحات

عضویت
اطلاع از
guest

6 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.m
امتیاز :
     

کل متن بیشتر یک کپی از یه وبلاگ اسلامی به نظر میاد تا یه نوشته فردی! از اول تا آخرش رو هم بچلونی یک نکته واقعی و به دردبخور در نمیاد. انگار توسط یه بچه حوزه ۲۰ ساله نوشته شده:) اصولا نقد همچین مزخرفاتی توهین به شعور نقاد و مخاطبان هست! فقط متاسفم به جای چارتا تاریخدان یا آدم حسابی یه مشت “علاقه‌مند به تاریخ”!! میان مقاله مینویسن. این سایت تاریخ ما هم با مقاله های غیر دقیق و آبکی بیشتر مایه تاسف هست تا تاثر…

پاسخ

دوست گرامی سفسطه و چرت و پرت ننویس. این قدر هم طاغوتی باستانی ملی گرا و جاهل هم نباش

ساسان

پس با این تفاسیر کل کتب و مستنداتی که درمورد تجاوز سپاه مسلمین و جنایاتشون هست زیر سوال میره و همین متن ابکی بی پایه و اساس میشه سند.
خیلی جالبه که یاد اون مسولی افتادم که میگفت شما ببینید در دهه ۴۰ چند روستا برق داشتن و الان در دهه ۴۰ انقلاب چند روستا.
همینقدر سخیف و کوته بینانه
بر همه هم اشکاره که راویان این سایت حزب الهی هستن و چندین مورد تحریف تاریخی هم بود که در زیر هر متن من بهش اشاره کردم

پاسخ

این قدر چرت و پرت ننویس
وحشی امثال کوروش کافر فاسد جنایتکار بودند

مهرداد

این مسلمانان جنابعالی اگه تمدنی داشتند چرا در همان مکه و مدینه شکوفاهش نکردند چرا چهارتا دانشمند در همان سرزمین های عربی به وجود نیامد.جناب تمدن اسلامی همان استعمار عربی هست عرب به معنای بیابانگرد و طالب و هواخواهی بیابان هست پس کسی که بیابانگرد هست یعنی دشمن تمدن و دانش و فرهنگ و هنر و معماری و شهرسازی و زندگی

پاسخ

تو مگر چشمت کوره؟ این همه پیشرفت کشور های عربی مسلمان را نمی بینی؟