افسانه پیدایش میترا خدایان مشترک ایرانیان و هندیان

با افسانه پيدايش ميترا خدايان مشترك ايرانيان و هنديان اشنا شوید

 

میترا در ادیان دیگر؛


دایره نفوذ میترا فراتر از ادیان ایرانى هندى است . ((مهر)) یا ((میترا)) از خدایان مشترک ایرانیان و هندیان بوده است . او خداى روشنائى و حافظ نظم جهان و مدافع حق و حقیقت و ضامن تعهدات و سوگندها است .

میترا نگهبان جهان و طرفدار کائنات است . میترا در نبرد انسان بادواها (یوها) یعنى در مبارزه با بى نظمى و ستمگرى و بد طینتى ، یاور انسان است . میترا جنگاورى نیرومند و در عین حال ناجى انسان و راهنماى او پس از مرگ است . در اواسط قرن اول ق .م . آئین مهرپرستى در ایتالیا راه یافت و در غرب نفوذ وسیعى یافت .

اما میتراى صادراتى یا میتراى اوستا تفاوت فاحشى داشت ؛ ((میترا)) در بابل خداى خورشید بود و در آسیاى صغیر به ((هلیوس )) پیوست و با خدایان یونان درآمیخت و سرانجام خداى خورشید لقب یافت . میترا خداى نجات دهنده و قهرمان پرقدرت گردید که ایمان به او باعث رهائى مى شد و در افکار جاى یافت . میترا در زندگى پس ‍ از مرگ قادر به یارى انسان است ، میترا واسطه میان انسان و خدا است و سرمشق مؤ منان .

این ((میترا)) در کشورهاى غربى مقامى ارجمند یافت . بدنیسان ، میتراى آریائى با عقاید ایرانى هندى یونانى و رومى در آمیخت و سرانجام ترکیب مزدائى گرفت . مهرپرستى پر از اسرار مذهبى است که با اعمال عبادى و مراسم پیچیده مى تواند راه نجات پیروان خود را نشان دهد.


افسانه پیدایش میترا؛ تبلیغات مهرپرستى


((میترا)) از سنگى بوجود آمد، و به محض تولد، مورد پرستش شبانان قرار گرفت . آنگاه با ((خورشید)) هماهنگ گردید و یک ((گاو نر وحشى )) (ورزو یا ورزا) را به دام انداخت . ((مهر))، گاو وحشى را به درون غارى کشاند و آن را در آن غار به زنجیر کشید. گاو از غار فرار کرد.


به فرمان خورشید، کلاغ ((گاو)) را کشت . از درون گاو خوشه ((گندم )) و درخت ((انگور)) روئید. ((کژدم )) و ((افعى )) و ((مورچه )) به خوردن اعضاى تناسلى گاو پرداختند. ((میترا)) به آسمان عروج کرد. بار دیگر به زمین برگشت و به مردگان نیروى قیام و رستاخیز داد، خوبان را از بدان جدا کرد. نیکوکاران را از بدکاران جدا کرد. آنگاه گاوى را ذبح کرد و با شیره مقدس درآمیخت و به دست عادلان قوم داد. هر کس از این مشروب بنوشد، جاودانه خواهد شد.


تبلیغات مهرپرستى ؛


مهرپرستان در سال اول میلاد علنا به تبلیغ عقاید خود پرداختند و آئین مهرپرستى به سرعت رواج یافت . در سال ۶۸ میلادى این آئین به ((اروپاى مرکزى )) راه یافت و در سال ۱۰۷ میلادى تا شمال ((بالکان )) پیش ‍ رفت . در سال ۱۴۸ در ((رومانى)) طرفدارانى پیدا کرد. در ((ایتالیا))، ((آلمان ))، ((اطریش )) و ((فرانسه )) آثارى از میترا پرستى دیده مى شود. در ((روم )) امپراطوران به آئین ((میترا)) گرویدند. در ارتش ‍ یونان مهرپرستى نفوذ یافت ، زیرا سربازان یونانى میترا را مظهر خداى جنگجویان و پهلوانان مى شناختند

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
میترا
امتیاز :
     

ممنون از شما اسمم میترا هست و افتخار می کنم که این همه لقب برای اسم من هست با تشکر از زحمات شما برای اگاهی دادن به مردم