معرفی ۵ مورد از الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها

الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها برای مدیران کسب‌وکارها از اهمیت بالایی برخوردار است. شناسایی این الگوریتم‌ها و تهیه استراتژی سئو و تولید محتوا بر اساس این الگوریتم‌ها باعث می‌شود که از اهمیت بالایی برای مدیران سایت ها برخوردار شوند. تولید محتوا و سئو سازی سایت ها با فهمیدن نحوه عملکرد این الگوریتم‌ها رابطه مستقیمی دارد.

 الگوریتم‌های گوگل برای سئو خیلی زیاد است و گوگل هرساله چندین الگوریتم جدید را ممکن است معرفی کند. با این حال از بین تعداد بی‌شمار الگوریتم گوگل که در دهه گذشته معرفی شده‌اند، در اینجا مواردی وجود دارد که سئو را برای همیشه تغییر دادند. این الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها از اهمیت بالاتری برخوردار بوده‌اند.

معرفی 5 مورد از الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها

بررسی و معرفی الگوریتم‌های گوگل برای سئو

گوگل برخی مواقع الگوریتم‌های خود را چند صد و شاید چند هزار بار در طول سال بروز رسانی می‌کند، البته این بروز رسانی‌ها عموماً برای برطرف کردن ایرادات داخلی این الگوریتم‌ها است اما گاهی اوقات ممکن است یک بروز رسانی اساسی را گوگل در الگوریتم‌های خود اعمال کند. در این صورت تمام روش‌های استفاده شده برای سئو سایت ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

معرفی ۵ مورد از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای سئو

در این مقاله، پنج مورد از مهم‌ترین تغییرات الگوریتم های گوگل برای سئوی سایت ها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.

الگوریتم پاندا

این الگوریتم را می‌توان یکی از معروف‌ترین و شاید قوی‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها در نظر گرفت. این الگوریتم برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در طول این مدت بروز رسانی‌های زیادی را دریافت کرده به نحوی که اگر بر اساس استانداردهای سال ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۵ سئوی سایت خود را انجام دهید اصلاً توسط این الگوریتم شناسایی نمی‌شوید!

این الگوریتم بر اساس محتوای تکراری، سرقت ادبی، هرزنامه تولید شده توسط کاربر، پر کردن کلمات کلیدی و موارد مشابه، محتوای سئو شده سایت شما را بررسی می‌کند. در صورت مشاهده این موارد کم‌کم اعتبار سایت شما را کاهش داده و درنهایت آن را از نتایج گوگل حذف می‌کند. هیچ اخطاری از سوی این الگوریتم برای کاربران ارسال نمی‌شود

درواقع الگوریتم پاندا “امتیاز کیفیت ” را به صفحات سایت ها اختصاص می‌دهد. سپس گوگل از این امتیاز به‌عنوان عامل رتبه‌بندی سایت در نتایج جست‌وجوها استفاده می‌کند. از سال ۲۰۱۶ الگوریتم پاندا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی سایت ها در نتایج جست‌وجوها معرفی شده است. این الگوریتم بیشترین میزان جریمه سایت ها را در بین الگوریتم‌های گوگل بر عهده دارد.

معرفی 5 مورد از الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم‌های گوگل برای سئوی سایت ها از روش‌های خاصی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها بررسی لینک‌ها و تعداد بک لینک‌ها در سایت ها است. این کار بر عهده الگوریتم پنگوئن است. این الگوریتم از سال ۲۰۱۲ شروع به کار کرد. وظیفه اصلی آن درواقع بررسی لینک‌های هرزنامه یا نامربوط و لینک‌هایی با متن لنگر بیش‌ازحد بهینه شده در سایت ها است. درواقع می‌توان گفت که هدف گوگل پنگوئن پایین آوردن رتبه سایت‌هایی است که بک لینک آن‌ها غیرطبیعی به نظر می‌رسد. این الگوریتم دقیقاً برای کاهش رتبه ساخته شده و اگر به سایت شما خیلی حساس شود احتمال اینکه با کاهش رتبه مواجه شوید خیلی زیاد است.

برای اینکه الگوریتم پنگوئن خیلی به سایت شما حساس نشود باید لینک‌ها و بک لینک‌هایی که در سایت خودتان قرار می‌دهید را با احتیاط استفاده کنید.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار

الگوریتم مرغ مگس‌خوار شاید به گوش خیلی از افراد نرسیده باشد اما این الگوریتم یکی از کارهای مهم را برای سئوی سایت ها انجام می‌دهد. این الگوریتم درواقع پرس‌وجوهای قرار داده‌شده در اینترنت را تفسیر کرده و آن‌ها را با محتوای سایت ها تطبیق می‌دهد تا هر سایتی که با سؤال و هدف اصلی جست‌وجوگر تطبیق دارد را به نتایج جستجو وارد کند.

این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد. یکی از مواردی که این الگوریتم به آن خیلی حساس است قرار دادن بیش‌ازحد کلمات کلیدی در سایت ها است. قرار دادن کلمه کلیدی در سایت ها نمی‌تواند باعث پیشرفت آن‌ها شود و محتوای قرار داده‌شده نیز باید کیفیت مناسب و عالی داشته باشد. گوگل خیلی سریع با استفاده از این الگوریتم سایت‌های بی‌کیفیت را شناسایی کرده و آن‌ها را از نتایج جستجوها حذف می‌کند.

دلیل اصلی قرار گرفتن این الگوریتم در بین الگوریتم‌های گوگل برای سئوی سایت ها این است که الگوریتم مرغ مگس‌خوار این امکان را برای یک سایت فراهم می‌کند که با ایجاد صفحات و یا بخش‌های مربوط به یک پرس‌وجو با کیفیت (FAQ ها) وارد رتبه‌بندی در جست‌وجوها شود. برای اینکه الگوریتم مرغ مگس‌خوار را تحت تأثیر قرار دهید باید از کلمات کلیدی، کلمات مترادف آن‌ها و اصطلاحات هم‌زمان به دقت استفاده کنید.

معرفی 5 مورد از الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت ها

الگوریتم موبایل

شاید تا به حال این الگوریتم به گوش شما نخورده باشد اما در بین الگوریتم‌های گوگل برای سئو یک الگوریتم به نام موبایل وجود دارد که مختص جست‌وجوی محتوا و سایت ها از طریق تلفن همراه است. تقریباً از سال ۲۰۱۵ با استفاده گسترده از تلفن همراه هوشمند در دنیا الگوریتم‌های گوگل برای سئوی سایت ها یک بروز رسانی مهم دریافت کردند و یک عضو جدید به خانواده آن‌ها اضافه شد.

این الگوریتم درواقع عدم وجود نسخه موبایلی صفحه و قابلیت استفاده ضعیف از موبایل را بررسی می‌کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این الگوریتم باید به آن توجه داشت قابلیت ریسپانسیو بودن سایت است. در حال حاضر گوگل تمامی سایت ها را بر اساس سرعت و کاربر پسند بودن در گوشی‌های موبایل بررسی و رتبه‌بندی می‌کند.

الگوریتم RankBrain

این الگوریتم در سال ۲۰۱۵ رونمایی و معرفی شد. هدف اصلی این الگوریتم بررسی ساختار سایت ها ازلحاظ رابط کاربری و UX است. در ابتدا این الگوریتم بخشی از الگوریتم مرغ مگس‌خوار بود اما کم‌کم خود را از زیر سایه آن بیرون کشیده و حالا به ‌عنوان یک الگوریتم مجزا شناخته می‌شود. هدف اصلی این الگوریتم این است که معنا و مفهوم هر پرسش و سؤال را شناسایی کند تا جوابی را که نزدیک‌تر به پرسش است پیدا کرده و به کاربر نشان دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گوگل این الگوریتم در بین الگوریتم‌های گوگل برای سئو در رتبه سوم ازلحاظ اهمیت قرار دارد. با این حال فرمول دقیق این الگوریتم همچنان مبهم است ولی آن‌طور که از نتیجه مشخص شده است هدف اصلی این الگوریتم سفارشی کردن نتایج جستجو بر اساس درخواست کاربر است.

عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
نیما رشیدی

عالی بود

مینا حیدری

قطعا سرچ موبایل تاثیر خیلی بالایی داره چون موتور جستجوی گوگل الآن به نسخه موبایل خیلی اهمیت بیشتری میده

سیما مظاهری

مطلب خوبی بود تشکر