دانلود حل المسائل مدار منطقی موریس مانو به زبان فارسی

حل المسائل طراحی دیجیتال (مدار منطقی)
تایپ شده با کیفیت بالا
ترجمه اختصاصی 
نویسندگان: موریس مانو
ترجمه :آلا بحرانی,اسما بحرانی
۵۰۹ صفحه
فرمت :پی دی اف

دانلود کتاب

در مورد کتاب:

سیستم‌های دیجیتال چنان نقش برجسته‌ای در زندگی روزمره دارند که از دوران فناوری کنونی به عنوان عصر دیجیتال یاد می‌کنیم. سیستم­های دیجیتال در ارتباطات، معاملات تجاری، کنترل ترافیک، هدایت فضاپیما، درمان پزشکی، نظارت بر آب و هوا، اینترنت و بسیاری دیگر از شرکت­های تجاری، صنعتی و علمی استفاده می­شود. ما تلفن­های دیجیتال، تلویزیون­های دیجیتال، دیسک­های همه کاره دیجیتال، دوربین­های دیجیتال، دستگاه­های دستی و البته کامپیوترهای دیجیتال داریم. ما از موسیقی دانلود شده در پخش کننده رسانه قابل حمل خود (مانند iPod TouchTM) و سایر دستگاه­های دستی با نمایشگرهای با وضوح بالا لذت می­بریم. این دستگاه­ها دارای رابط­های گرافیکی کاربر (GUI) هستند که آن­ها را قادر می­سازد دستوراتی را اجرا کنند که به نظر کاربر ساده است، اما در واقع شامل اجرای دقیق دنباله­ای از دستورالعمل­های داخلی پیچیده است. اگر نگوییم همه اما بیش­تر این دستگاه‌ها یک کامپیوتر دیجیتالی با هدف خاص دارند که در داخل آن­ها تعبیه شده است. بارزترین ویژگی رایانه دیجیتال عمومیت آن است. می­تواند دنباله­ای از دستورالعمل­ها را دنبال کند که برنامه نامیده می­شود و بر روی داده­های داده شده عمل می­کند. کاربر می­تواند برنامه یا داده­ها را با توجه به نیاز خاص مشخص و تغییر دهد. به دلیل این انعطاف‌پذیری، رایانه‌های دیجیتال همه‌منظوره می‌توانند انواع مختلفی از وظایف پردازش اطلاعات را انجام دهند که طیف گسترده‌ای از کاربردها را در بر می‌گیرد.

 

دانلود حل المسائل مدار منطقی موریس مانو ویرایش پنجم

یکی از ویژگی‌های سیستم‌های دیجیتال، توانایی آن­ها در نمایش و دستکاری عناصر گسسته اطلاعات است. هر مجموعه­ای که به تعداد محدودی از عناصر محدود می­شود حاوی اطلاعات گسسته است. نمونه­هایی از مجموعه­های گسسته عبارتند از: ۱۰ عدد دهدهی، ۲۶ حرف الفبا، ۵۲ کارت بازی، و ۶۴ مربع یک صفحه شطرنج. کامپیوترهای دیجیتال اولیه برای محاسبات عددی استفاده می­شدند. در این مورد، عناصر گسسته ارقام بودند. از این برنامه، اصطلاح کامپیوتر دیجیتال پدید آمد. عناصر گسسته اطلاعات در یک سیستم دیجیتال با مقادیر فیزیکی به نام سیگنال نمایش داده می­شوند. سیگنال­های الکتریکی مانند ولتاژ و جریان رایج­ترین هستند. دستگاه‌های الکترونیکی به نام ترانزیستور در مداری که این سیگنال‌ها را پیاده‌سازی می‌کنند، غالب هستند. سیگنال‌ها در اکثر سیستم‌های دیجیتال الکترونیکی امروزی فقط از دو مقدار مجزا استفاده می‌کنند و بنابراین گفته می‌شود که دودویی هستند. یک رقم دودویی که بیت نامیده می­شود دارای دو مقدار است: ۰ و ۱. عناصر گسسته اطلاعات با گروه­هایی از بیت­ها به نام کدهای دودویی نمایش داده می­شوند. به عنوان مثال، ارقام دهدهی ۰ تا ۹ در یک سیستم دیجیتال با کد چهار بیتی نمایش داده می­شوند (به عنوان مثال، عدد ۷ با ۰۱۱۱ نشان داده می­شود). این­که چگونه یک الگوی بیت­ها به عنوان یک عدد تفسیر می­شود به سیستم کدی که در آن قرار دارد بستگی دارد. برای ایجاد این تمایز، می‌توانیم با نوشتن ۲(۰۱۱۱) نشان دهیم که الگوی ۰۱۱۱ باید در یک سیستم دودویی تفسیر شود و با نوشتن ۱۰(۰۱۱۱) برای نشان دادن دهدهی بودن سیستم مرجع استفاده کنیم. پس ۷۱۰= ۰۱۱۱۲ ، که با ۰۱۱۱۱۰ یا صد و یازده یکی نیست. زیرنویسی که مبنا را برای تفسیر الگوی بیت­ها نشان می­دهد تنها زمانی استفاده می­شود که نیاز به شفاف سازی باشد. از طریق تکنیک‌های مختلف، گروه‌هایی از بیت‌ها را می‌توان برای نمایش نمادهای مجزا، نه الزاماً اعداد، ساخت که سپس برای توسعه سیستم در قالب دیجیتال استفاده می‌شوند. بنابراین، یک سیستم دیجیتال، سیستمی است که عناصر گسسته اطلاعاتی را که به صورت داخلی به شکل دودویی نمایش داده شده­اند، دستکاری می­کند. در فناوری امروزی، سیستم­های دودویی بسیار کاربردی هستند، زیرا همان­طور که خواهیم دید، می­توان آن­ها را با قطعات الکترونیکی پیاده سازی کرد.

 

دانلود حل المسائل طراحی دیجیتال موریس مانو

مقادیر گسسته اطلاعات یا از ماهیت داده‌های در حال پردازش استخراج می­شوند یا ممکن است از یک فرآیند پیوسته کمی شوند. از یک طرف، برنامه حقوق و دستمزد یک فرآیند ذاتاً گسسته است که شامل نام کارکنان، شماره تامین اجتماعی، حقوق هفتگی، مالیات ­بر درآمد و غیره است. چک حقوق یک کارمند با استفاده از مقادیر داده­های گسسته مانند حروف الفبا (نام)، ارقام (حقوق و دستمزد) و نمادهای خاص (مانند $) پردازش می­شود. از سوی دیگر، یک دانشمند محقق ممکن است یک فرآیند پیوسته را مشاهده کند، اما فقط کمیت­های خاصی را به صورت جدولی ثبت کند. بنابراین این دانشمند، داده‌های پیوسته را کمی می‌کند و هر عدد را در جدول خود به صورت یک کمیت گسسته ایجاد کند. در بسیاری از موارد، کمی سازی یک فرآیند می­تواند به طور خودکار توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال انجام شود، دستگاهی که یک نمایش دیجیتال (گسسته) از یک کمیت آنالوگ (پیوسته) را تشکیل می­دهد.

 

حل المسائل فارسی مدار منطقی موریس مانو

کامپیوتر دیجیتال همه منظوره شناخته شده­ترین نمونه از یک سیستم دیجیتال است. بخش‌های اصلی رایانه عبارتند از: واحد حافظه، واحد پردازش مرکزی و واحدهای ورودی-خروجی. واحد حافظه برنامه­ها و هم­چنین داده­های ورودی، خروجی و میانی را ذخیره می­کند. واحد پردازش مرکزی عملیات حسابی و سایر عملیات پردازش داده را همان­طور که توسط برنامه مشخص شده است انجام می­دهد. برنامه و داده­های تهیه شده توسط کاربر توسط یک دستگاه ورودی مانند صفحه کلید به حافظه منتقل می­شود. یک دستگاه خروجی، مانند چاپگر، نتایج محاسبات را دریافت می­کند و نتایج چاپ شده به کاربر ارائه می­شود. یک کامپیوتر دیجیتال می­تواند دستگاه­های ورودی و خروجی زیادی را در خود جای دهد. یکی از وسایل بسیار مفید، واحد ارتباطی است که تعامل با سایر کاربران را از طریق اینترنت فراهم می­کند. کامپیوتر دیجیتال ابزار قدرتمندی است که می­تواند نه تنها محاسبات حسابی، بلکه عملیات منطقی را نیز انجام دهد. علاوه بر این، می­توان آن را برای تصمیم­گیری بر اساس شرایط داخلی و خارجی برنامه­ریزی کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها