دانلود کتاب شیمی آلی مک موری فارسی

شیمی آلی
تایپ شده با کیفیت بالا
ترجمه اختصاصی
شامل ۳۱ فصل
جامع ترین ترجمه کتاب به زبان فارسی
ویرایش نهم (جدید)
شامل هر سه جلد
نویسنده:جان مک موری
ترجمه :مریم شکری حیاثوندی
۱۷۱۳  صفحه
فرمت :پی دی اف

دانلود کتاب

بخشی از متن کتاب:

 

ما با مطالعه برخی از ایده ها در مورد اتم ها ، پیوندها و هندسه مولکولی که ممکن است از درس شیمی عمومی خود به خاطر بیاورید ، به مطالعه شیمی آلی می پردازیم. بسیاری از مطالب این فصل و فصل بعدی به احتمال زیاد برای شما آشنا هستند ، اما با این وجود ایده خوبی است که قبل از ادامه کار مطمئن شوید که آن را درک کرده اید.

شیمی آلی چیست و چرا باید آن را مطالعه کنید؟ پاسخ این سوالات در اطراف شما وجود دارد. هر موجود زنده از مواد شیمیایی آلی ساخته شده است. پروتئین هایی که مو ، پوست و ماهیچه های شما را تشکیل می دهند ؛ DNA که میراث ژنتیکی شما را کنترل می کند ؛ غذاهایی که شما را تغذیه می کنند ؛ و داروهایی که شما را شفا می دهند همگی مواد شیمیایی ارگانیک هستند. هرکسی که درباره زندگی و موجودات کنجکاو است و هرکسی که می خواهد بخشی از پیشرفت های چشمگیری باشد که در حال حاضر در پزشکی و علوم زیستی اتفاق افتاده است ، ابتدا باید شیمی آلی را بشناسد. به عنوان مثال به نقاشی های زیر نگاه کنید ، که ساختار شیمیایی برخی از مولکول ها را نشان می دهد که ممکن است نام آنها برای شما آشنا باشد. اگرچه ممکن است نقشه ها در این مرحله غیرقابل درک به نظر برسند ، اما نگران نباشید. به زودی آنها کاملاً منطقی خواهند بود و شما به زودی ساختارهای مشابهی را برای هر ماده ای که به آن علاقه دارید ترسیم می کنید.

دانلود کتاب شیمی آلی مک موری ترجمه فارسی

 

برای بسیاری از شیمیدانان ، ساده ترین توضیح برای تفاوت رفتار بین ترکیبات آلی و معدنی این بود که ترکیبات آلی به دلیل منشاء آنها در منابع زنده دارای یک “نیروی حیاتی” خاص هستند. به دلیل این نیروی حیاتی ، شیمیدانان معتقد بودند که ترکیبات آلی را نمی توان در آزمایشگاه مانند ترکیبات غیر آلی تهیه و دستکاری کرد. با این حال ، در اوایل سال ۱۸۱۶ ، این نظریه حیاتی هنگامی که میـشل شورول متوجه شد صابون ، تهیه شده توسط واکنش قلیایی با چربی حیوانی، می تواند به چندین ترکیب آلی خالص تقسیم شود، که آنها را اسیدهای چرب می نامند. برای اولین بار ، یک ماده آلی (چربی) بدون دخالت نیروی حیاتی خارجی به مواد دیگر (اسیدهای چرب به علاوه گلیسیرین) تبدیل شد.

دانلود کتاب شیمی آلی مک موری جلد اول فارسی

 

در اواسط دهه ۱۸۰۰ ، وزن شواهد به وضوح برخلاف نظریه حیات گرا بود و مشخص بود که هیچ تفاوت اساسی بین ترکیبات آلی و معدنی وجود ندارد. همان اصول بنیادی رفتارهای همه مواد را صرف نظر از منشا یا پیچیدگی توضیح می دهد. تنها وجه تمایز ترکیبات آلی این است که همه حاوی کربن عنصری هستند.

بنابراین شیمی آلی مطالعه ترکیبات کربن است. اما چرا کربن خاص است؟ چرا از بیش از ۵۰ میلیون ترکیب شیمیایی شناخته شده ، بیشتر آنها حاوی کربن هستند؟ پاسخ این سوالات از ساختار الکترونیکی کربن و موقعیت بعدی آن در جدول تناوبی آمده است (شکل ۱ ۱). به عنوان یک عنصر گروه ۴A ، کربن می تواند چهار الکترون ظرفیتی را به اشتراک بگذارد و چهار پیوند کووالانسی قوی ایجاد کند. علاوه بر این ، اتم های کربن می توانند به یکدیگر متصل شوند و زنجیرها و حلقه های طولانی را تشکیل دهند. کربن ، به تنهایی، می تواند تنوع عظیمی از ترکیبات را ایجاد کند ، از متان ساده گرفته، با یک اتم کربن ، تا DNA بسیار پیچیده ، که می تواند بیش از ۱۰۰ میلیون کربن داشته باشد.

 

موقعیت کربن در جدول تناوبی. سایر عناصری که معمولاً در ترکیبات آلی یافت می شوند در رنگهایی که معمولاً برای نشان دادن آنها استفاده می شود نشان داده شده است.

البته همه ترکیبات کربنی از موجودات زنده مشتق نمی شوند. شیمیدانان مدرن توانایی فوق العاده ای در طراحی و سنتز ترکیبات آلی جدید در آزمایشگاه – داروها ، رنگ ها ، پلیمرها و تعداد زیادی مواد دیگر – ایجاد کرده اند. شیمی آلی زندگی همه را تحت تأثیر قرار می دهد. مطالعه آن می تواند یک کار جذاب باشد.

 

دانلود کتاب شیمی آلی مک موری جلد دوم


ساختار اتمی: هسته

همانطور که احتمالاً از درس شیمی عمومی خود می دانید ، یک اتم از یک هسته متراکم و دارای بار مثبت تشکیل شده است که در فاصله نسبتا بزرگی توسط الکترونهای با بار منفی احاطه شده است (شکل ۱ ۲). هسته از ذرات زیر اتمی به نام پروتون تشکیل شده است که دارای بار مثبت هستند و نوترون ها که از نظر الکتریکی خنثی هستند. از آنجا که یک اتم در کل خنثی است ، تعداد پروتون های مثبت در هسته و تعداد الکترون های منفی اطراف هسته یکسان است

 

دانلود کتاب شیمی آلی مک موری جلد سوم

 

نمای شماتیک یک اتم. هسته متراکم و دارای بار مثبت حاوی بیشتر جرم اتم است و توسط الکترونهای با بار منفی احاطه شده است. نمای سه بعدی در سمت راست سطوح چگالی الکترونی محاسبه شده را نشان می دهد. چگالی الکترون به طور پیوسته به سمت هسته افزایش می یابد و در سطح جامد آبی ۴۰ برابر بیشتر از سطح مش خاکستری است.

اگرچه هسته بسیار کوچک است – قطر آن حدود ۱۰-۱۴ تا ۱۰-۱۵ متر (متر) است – با این وجود ، اساساً تمام جرم اتم را شامل می شود. الکترون ها دارای جرم ناچیز هستند و در اطراف هسته با فاصله تقریبی ۱۰-۱۰ متر گردش می کنند. بنابراین ، قطر یک اتم معمولی حدود ۲ * ۱۰-۱۰ متر یا ۲۰۰ پیکومتر (بعد از ظهر) است ، از آنجایی که ۱ پیکومتر ۱۰-۱۰ متر است. برای اینکه تصور کنید چقدر کوچک است ، یک خط مداد نازک حدود ۳ میلیون اتم کربن عرض دارد. بسیاری از شیمیدانان و بیوشیمیست های آلی ، به ویژه در ایالات متحده ، هنوز از واحد آنگستروم (Å) برای بیان فواصل اتمی استفاده می کنند ، از آنجایی که ۱ Å = ۱۰۰ پیکومتر = ۱۰-۱۰ متر ، اما ما در این کتاب با پیکومتر واحد SI خواهیم ماند. یک اتم خاص با عدد اتمی (Z) توصیف می شود ، که تعداد پروتون ها (یا الکترون ها) را شامل می شود و تعداد جرم آن (A) ، که تعداد کل پروتون ها و نوترون ها در هسته آن را می دهد. همه اتمهای یک عنصر معین دارای عدد اتمی یکسانی هستند – ۱ برای هیدروژن ، ۶ برای کربن ، ۱۵ برای فسفر و غیره – اما بسته به تعداد نوترونهای آنها می توانند تعداد جرم متفاوتی داشته باشند. به اتم هایی با عدد اتمی یکسان اما تعداد جرمی متفاوت ایزوتوپ می گویند.

دانلود کتاب شیمی آلی مک موری به زبان فارسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها