دانلود کتاب معنی زندگی نوشته ویل دورانت

کتاب درباره معنی زندگی

نویسنده:ویل دورانت

ترجمه اختصاصی

مترجمین:آلا بحرانی ، اسما بحرانی

تایپ شده با کیفیت بالا 

فرمت :PDF

دانلود کتاب

بخشی از متن کتاب:

رشد و گسترش دانش، که بسیاری از آرمان گرایان و اصلاح طلبان خواستار آن بودند، منجر به آرمان زدایی شده است که تقریباً روح نسل ما را آزرده است. ستاره شناسان به ما گفته­اند که مسائل انسانی در هر لحظه با توجه به مسیر حرکت یک ستاره مشخص شده است؛ زمین شناسان به ما گفته­اند که تمدن چیزی جز واسطه­های نامطلوب بین عصر یخبندان نیست؛ زیست شناسان به ما گفته­اند که همه زندگی جنگ است، مبارزه برای بقا در بین افراد، گروه­ها، ملت­ها، اتحادها و گونه­ها است؛ مورخان به ما گفته­اند که “پیشرفت” خیالی است که شکوه آن به زوال اجتناب ناپذیر ختم می­شود. روانشناسان به ما گفته­اند که اراده و نفس ما، ابزارهایی تحت تأثیر وراثت و محیط هستند، و این­که در حالی که روح، تباهی­ناپذیر است، اما مغز رشته­ای فانی است. انقلاب صنعتی میهن را ویران کرده است، و کشف داروهای ضد بارداری باعث از بین رفتن خانواده، سیرت گذشته و شاید (از طریق عقیم سازی افراد باهوش) نژاد شده است.

 

دانلود کتاب معنی زندگی ویل دورانت pdf

 

هر اختراعی باعث تقویت افراد قوی و تضعیف افراد ضعیف می­شود؛ هر مکانیزم جدید، افراد را آواره می­کند و وحشت جنگ را چند برابر می­کند. خدا، که روزگاری تسلی بخش زندگی کوتاه ما و پناه ما در رنج و درد بود، ظاهراً از صحنه ناپدید شده است. هیچ تلسکوپی، هیچ میکروسکوپی او را کشف نمی­کند. در این دیدگاه کلی فلسفه، زندگی به یک هجوم آشفته حشرات انسانی روی زمین تبدیل شده است، یک اگزمای جهانی که ممکن است به زودی درمان شود؛ در آن چیزی جز شکست و مرگ قطعی نیست – خوابی که به نظر می­رسد بیداری از آن وجود ندارد.

ما به این نتیجه رسیده­ایم که بزرگ­ترین سوء برداشت در تاریخ بشر کشف “حقیقت” بوده است. ما را، مگر در مورد خیالات و دلهره­هایی که باعث دلداری ما شده و محدودیت­هایی که ما را حفظ کرده است، رها نکرده است.

این امر ما را خوشحال نکرده است، زیرا حقیقت زیبا نیست و لیاقت چنین تعقیب و علاقه­ای را ندارد. حال همان­طور که نگاه می­کنیم تعجب می­کنیم که چرا برای یافتن آن عجله می­کردیم. هر دلیلی برای بقا به جز لذت لحظه­ای و امید بی­اهمیت فردا، از ما گرفته شده است.

 

دانلود رایگان کتاب درباره معنی زندگی از ویل دورانت

 

این معبر و فلسفه­ای است که به خاطر آن ما را آورده­اند. من که سال­ها به فلسفه عقیده داشته­ام اکنون به زندگی خود برگشته و از شما برای درک خود به عنوان کسی که زندگی کرده و هم­چنین اندیشیده است کمک می­خواهم. شاید حکم کسانی که زندگی کرده­اند با کسانی که فقط اندیشیده­اند متفاوت باشد. لحظه­ای را به من اختصاص بدهید تا به من بگویید زندگی برای شما چه معنایی دارد، چه چیزی باعث می­شود به زندگی ادامه دهید، هر دینی، اگر داشته باشید، چه کمکی به شما می­کند، چه چیزی منبع الهام و انرژی شما است، هدف یا نیروی انگیزه شما چیست، در کجا دلخوشی و خوشبختی خود را می­یابید؟ گنجینه نهفته درون خود را کجا می­یابید؟ اگر لازم است، کوتاه بنویسید؛ اگر ممکن است طولانی و در اوقات فراغت بنویسید. زیرا هر کلمه­ای از شما برای من ارزشمند خواهد بود.

ارادتمند شما

ویل دورانت

من تصور نمی­کنم که این نامه بیانگر نتیجه­گیری دقیق خودم در مورد معنای وجودمان باشد؛ من نمی­توانم چنین چیزی را در ذات خود پیدا کنم که این­قدر ناامید کننده باشد. اما من آرزو داشتم در همان ابتدا با تلخ­ترین فرصت­ها مواجه شوم که تاس را در برابر خواسته­های خودم بیندازم و مسئله را به گونه­ای بیان کنم که از خوش بینی سطحی که مردم عادت ندارند مسائل عمیق زندگی را کنار بگذارند، محافظت کنم. و از آن­جا که هیچ کس شایسته ایمان نیست مگر این­که در خدمت کارآموزی شک و تردید باشد، من پیشنهاد می­کنم پرونده را در مورد ارزش و اهمیت امور بشری به طور کامل بیان کنم. بعداً پاسخ­هایی را که از طرف ملت­ها و قاره­های مختلف به این نامه رسیده است، مطرح می­کنم؛ و در ادامه جواب سوال را با هر صداقتی که نیم قرن زندگی مرا در برابر بزرگ­ترین وسوسه­های دروغ قرار داده است، برای خودم مطرح می­کنم.

دانلود کتاب درباره معنی زندگی

 

این تشخیص اساسی زمان ماست. فقط جنگ ۱۹۱۴ نیست که ما را دچار بدبینی کرده است، که بسیار کم­تر از رکود اقتصادی این سال­های اخیر است؛ ما در این­جا باید کاری را انجام دهیم که عمیق­تر از کاهش موقتی ثروت ما، یا حتی مرگ ۲۶،۰۰۰،۰۰۰ شخص باشد. این خانه­ها و خزانه­های ما نیست که خالی از سکنه است، بلکه “قلب” های ماست. دیگر باور داشتن به عظمت همیشگی انسان، یا دادن معنایی به زندگی که با مرگ قابل ابطال نیست، غیرممکن به نظر می­رسد. ما به دوران خستگی معنوی و استیصال مانند دوره گرسنگی برای تولد مسیح می­رویم.

دانلود کتاب درباره معنی زندگی pdf

 

وقتی قرن هجدهم پایه­های قرن نوزدهم را بنا نهاد، همه چیز را بر مبنای یک ایده قرار داد، جایگزینی الهیات با علم. توجه به علم، و ثروتی که به زودی حاصل می­شود، افراد را خوشحال خواهد کرد؛ توجه به علم، و حقیقتی که به زودی وجود خواهد داشت باعث آزادی افراد می­شود. آموزش همگانی یافته­های علوم را گسترش می­دهد، افراد را از خرافات رها می­کند و آن­ها را برای دموکراسی مناسب می­سازد؛ بنتام پیش بینی کرد که یک قرن چنین تحصیلات جهانی، همه مشکلات اساسی را حل می­کند و یک مدینه فاضله را به وجود می­آورد. کاندورست گفت: “هیچ محدودیتی برای پیشرفت بشر وجود ندارد، به جز مدت زمان بقایی که در کره زمین قرار دارد.” ولتر گفت: “جوانان خوش شانس هستند، زیرا آن­ها چیزهای بزرگی خواهند دید.”

آن­ها این کار را کردند. آن­ها انقلاب و ترور، واترلو و ۴۸، بالاکلاوا و گتیسبورگ، سدان و موکدن، آرماگدون و لنین را دیدند. آن­ها رشد و پیروزی علوم را مشاهده کردند: زیست شناسی با داروین، فیزیک با فارادی، شیمی با دالتون، نجوم با لاپلاس، پزشکی با پاستور، ریاضیات با انیشتین. همه امیدهای روشنگری محقق شد: علم آزاد بود و در حال بازسازی جهان بود. اما در حالی که تکنسین­­ها از علم برای تحول در زمین استفاده می­کردند، فلاسفه از آن برای تحول در جهان استفاده می­کردند. به آرامی و در حالی که یکی از دانش­های دیگر یافته­های خود را گزارش می­داد، تصویری از مبارزه جهانی و مرگ آشکار می­شد. و دهه به دهه خوش بینی قرن نوزدهم منجر به بدبینی امروز شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها