معرفی پمپ های موادغذایی

یکی از مهم ترین زمینه های استفاده از پمپ ها ، صنایع غذایی میباشد که در این فعالیت ها بیشتر پمپ های جا به جایی مثبت استفاده میشود .  

در صنایع غذایی و بهداشتی ، مواد ها به چند گروه دسته بندی میشوند برای مثال مواد غذایی دارای خواص شیمیایی خاص ، دارای بافت آسیب پذیری و .. همینطور نوع پمپ باید با توجه نوع سیال مورد نظر که باید پمپاژ شود و مقدار مورد نظر خروجی انتخاب شود . 

یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین صنایعی که در آن از پمپ های مختلف استفاده میشود ، صنایع غذایی میباشد که با بیشتر شدن تفاوت و مدل های پمپ ها نیز صنایعی و کارخانجاتی که از آن استفاده میکنند هم بیشتر است . 

انواع پمپ های مناسب صنایع غذایی

 

پمپ های دیافراگمی 

از این مدل برای زمینه هایی استفاده میشود که سیال مورد نظر دارای درصد مورد توجه ویسکوزیته ای داشته باشد و همچنین قادر است در شرایط خشک فعالیت کند . 

تنظیم مقدار خروج فشار باد در این دستگاه باعث میشود مقدار خروجی دستگاه نیز کنترل شود . 

از این دستگاه میتوان حداکثر تا دمای ۱۷۶ درجه سانتی گراد استفاده کرد.

در زمان انتخاب این نوع از پمپ ها باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است پمپ دیافراگمی به دلیل نیاز به نگهداری هوای فشرده ، هزینه ی نسبتا زیادی نیز به همراه داشته باشد . 

 

لوب پمپ 

لوب پمپ ها از لحاظ ساختار بسیار به پمپ دنده ای شباهت دارد و دلیل آن هم دنده های  تعبیه شده ی درون دستگاه میباشد و از لحاظ چگونگی پمپاژ سیال با پمپ دنده ای متفاوت است .

عدم تماس چرخدنده ها در زمان انتقال سیال باعث میشود که انتقال سیال در این نوع نرم تر انجام شده و امکان رفت و برگشت هم وجود دارد . 

از این مدل میتوان تا حداکثر دما ۹۳ سانتی گراد استفاده کرد . 

توانایی خشک کار کردن نیز دارد. 

 

پمپ شلنگی 

از پمپهای شلنگی برای سیالاتی استفاده میشود که باید تا حد امکان در صورت پمپاژ شدن آسیبی نبیند و کیفیتش تفاوت نکند . 

به همین دلیل از آن برای تولید مواد غذایی استفاده میشود که حساسیت بالایی دارد ( به طور کلی برای انواع سیالات مورد استفاده قرار میگیرد ) ، البته برای سیالات خورنده هم استفاده میشود  .

در این مدل نیز دستگاه سیال را به در دو جهت میتواند انتقال دهد و با تنظیم مقدار دور موتور میتوان خروجی را نیز کنترل کرد . 

حداکثر توانایی کار در دمای ۱۲۰ سانتی گراد را دارد . 

 

پمپ دنده ای 

پمپ های دنده ای به دو صورت داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرد ولی در ساختار کلی آن یک چرخ دنده در مرکز دستگاه تعبیه میشود . 

درون پمپ دنده ای داخلی یک چرخدنده و یک فاصله انداز قرار گرفته شده که چرخ دنده در مرکز پین قرار نگرفته است .  

این پمپ برای پمپاژ سیالات حساس مناسب نیست و در زمینه هایی که به خروجی زیادی نیازی دارد مورد استفاده قرار میگیرد برای مثال در کارخانه های تولید شکلات و آب غلیظ شده . 

عمر کلری این دستگاه طولانی بوده و قادر به پمپاژ سیالات دارای ذرات جامد نیز میباشد . 

توانایی کار تا دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد را دارد . 

 

مونوپمپ 

از این پمپ هم میتوان برای پمپاژ سیال های رقیق تا غلیظ استفاده میشود و همینطور میتوان برای سیالات دارای ویسکوزیته نیز به کار برد . 

عملکرد این پمپ نرم بوده و به همین دلیل نیز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . 

نقطه قوت مونوپمپ توانایی در پمپاژ مواد در صورتی که به بافت های آن آسیبی نرسد کیفیت سیال کاهش نیابد ف به همین دلیل نیز در کارخانه هایی که بافت مواد مهم بوده مانند ماست و کره که نباید بافت اصلی خود را از دست بدهند به کار برده میشود / 

در زمان خرید مونوپمپ این موضوع را در نظر بگیرید که نقطه ضعف آن احتمال ورود ذرات جامد به لاستیک های آب بندی وجود داشته که همین موضوع میتواند عمر دستگاه را بسیار کاهش دهد . 

 

منبع : وب سایت مونو پمپ درویش

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها