میکروکریستالین سلولز و پودر سلولز چیست؟

پودرهای سلولزی و میکروکریستالین سلولز ما می تواند جایگزین طبیعی و پایداری برای ترکیبات شیمیایی باشد. فرایند تولید پودرهای سلولزی بدون استفاده از مواد شیمیایی است و به ما این امکان را می دهد که مواد خود را مطابق با کاربرد و همچنین نیاز مشتری تنظیم کنیم. ما نه تنها می توانیم از مواد اولیه مختلف استفاده کنیم بلکه می توانیم پارامترهای خاصی از مواد مانند مورفولوژی الیاف، سطح و ویسکوزیته را تنظیم کنیم.

میکروکریستالین سلولز (MCC) اصطلاحی برای خمیر چوب تصفیه شده است و به عنوان بافت ساز، عامل ضد انعقاد، جایگزین چربی، امولسیفایر، افزایش دهنده و عامل حجیم کننده در صنایع غذایی، آرایش و بهداشتی و دارویی استفاده می شود. رایج ترین شکل آن در مکمل های ویتامین یا قرص استفاده می شود. همچنین در آزمایش پلاک برای شمارش ویروس ها، به عنوان جایگزینی برای کربوکسی متیل سلولز استفاده می شود.

ساختار میکروکریستالین سلولز

این محصول دارای ساختار شیمیایی (C۶H۱۰O۵)n است که دقیقا مشابه ساختار سلولز است اما تفاوت آنها در تعداد n تکرار شونده است بطوری که در سلولز معمولا واحد تکرار شونده بالای ۱۰۰۰ می باشد اما در میکروکریستالین سلولز بین ۲۵۰-۳۵۰ است. به واحد های تکرار شونده گلوکزی در ساختار سلولز، درجه پلیمریزاسیون (DP) نیز گفته می شود.

منبع اولیه میکروکریستالین سلولز کاملا منشا گیاهی دارد و می تواند ضایعات چوب، پنبه، کاه، گندم، برنج و هر ترکیب گیاهی دیگری باشد. البته مقدار و درصد سلولز موجود در ترکیبات گیاهی متفاوت است بطور مثال عموما درختان دارای ۴۰-۵۰ درصد سلولز هستند و مابقی شامل پکتین، همی سلولز و دیگر ترکیبات هستند.

کاربرد میکروکریستالین سلولز

با توجه به تحقیقات به عمل آمده پنبه دارای بالاترین مقدار سلولز است و به همین دلیل بیشترین مصرف را دربین گیاهان دارد. آویسل نام تجاری میکروکریستالین سلولز است و شامل گریدهای ۱۰۱, ۱۰۲, ۱۰۳, ۱۰۵, ۳۰۱, ۳۰۲ است که تفاوت این گریدها در اندازه ذرات آنها و میزان رطوبت آن هاست و از میان آن ها گرید ۱۰۳ میزان رطوبت کمتری دارد و گرید ۱۰۲ دارای بزرگترین ذرات با قطر متوسط ۶۲ میکرو متر است و گرید ۱۰۵ دارای کوچکترین ذره با قطر متوسط ۲۵ میکرومتر است. میکرو کریستالین سلولز سفید، بی بو، و بی مزه است و در آب، اسیدهای رقیق شده و در اکثر حلال های آلی قابل حل نیست اما بصورت بسیار محدود در محلول هیدروکسید سدیم حل می گردد.

این محصول با شناسه Cas:900-34-6 و شناسه پابکم PubChem:14055602 در بسته بندی های ۱۵ کیلوگرمی به صورت کیسه های دو لایه بسته بندی و نگهداری می شود وعمر مفید این محصول ۲۴ ماه است. مطابق استاندارد های بین المللی GHS این محصول در دسته محصولات بی خطر بوده و شرایط نگهداری و حمل و نقل خاصی را در بر ندارد. تنفس گرد های پخش شده از آویسل در هوا موجب مشکلات تنفسی می گردد و هنگام حمل و استفاده حتما باید از ماسک استفاده شود تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

میکروکریستالین سلولز می تواند در صنایع مختلفی از جمله تولید مواد غذایی، نوشیدنی، داروسازی، لوازم آرایشی و صنایع مختلف استفاده شود. از جمله کاربرد های آن میتوان در نوشیدنی ها، سس ها، چاشنی سالاد، دسرهای لبنی یخ زده، غذاهای کنسروی و بیشترین کاربرد دارویی آن به عنوان مکمل های ویتامین و یا قرص ها نام برد.

تولید میکرو کریستالین سلولز در مواد غذایی

  • به طور گسترده ای به عنوان تثبیت کننده، عامل ضد انقباض، جایگزین چربی و امولسیفایر در تولید مواد غذایی استفاده می شود.
  • به عنوان تثبیت کننده داغ و سرد: در بستنی، مواد غذایی یخ زده، گوشت قرمز و ادویه جات برای بهبود ثبات.
  • به عنوان عامل ضد انعقاد: در محصولات پخت برای بهبود احتباس آب و کاهش کالری مواد غذایی.
  • به عنوان جایگزین چربی و امولسیفایر: در بستنی، محصولات گوشت کم چرب و ادویه برای افزایش ویسکوزیته و کاهش چربی.
  • میکرو کریستالی سلولز در نوشیدنی:
  • میکرو کریستالین سلولز به طور گسترده ای به عنوان عامل ژلینگ، تثبیت کننده، عوامل ضد انقباض و مواد معلق در نوشیدنی استفاده می شود.
  • به عنوان عامل ژل، تثبیت کننده، عوامل ضد انجماد و مواد معلق: در نوشیدنی فوری برای بهبود پایداری مایع.
  •  میکرو کریستالین سلولز در تولید مواد داروسازی:
  • به عنوان بایندر: در ساخت قرص برای افزایش سختی قرص.
  • به عنوان جاذب و جریان پذیری: در ساخت قرص برای ضد آب و بهبود تحرک.
  • میکرو کریستالین سلولز در تولید مواد آرایشی بهداشتی:
  • به طور گسترده ای به عنوان جایگزین چربی، ضخیم کننده، سخت کننده در لوازم آرایشی استفاده می شود.
  • به عنوان جایگزین و ضخیم کننده چربی: در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی برای حفظ کیفیت پایدار و تازه بودن
  • به عنوان صاف کننده: در لوازم آرایشی چهره و صورت

پودر سلولز چیست؟

پودر سلولزی سلران

پودرهای سلولزی از خمیر سلولز بسیار آسیاب شده تشکیل شده است. الیاف نازک سلولزی در آب نا محلول هستند. علاوه بر این، آنها بدون طعم و همچنین بی مزه هستند. پودر های سلولزی در مقایسه با سلولز با میکروفیبریله، که فقط به عنوان یک سوسپانسیون آبی موجود است، برای کاربرد های حساس به آب مانند کامپوزیت های فیبر و سیمان مناسب هستند.

ساختار پودر سلولز

پودر سلولز ساختار شیمیایی (C۶H۱۰O۵)n دارد که دقیقا مشابه با ساختار سلولز است. تفاوت پودر سلولز با الیاف سلولز تنها در ظاهر فیزیکی آنها می باشد و هیچ گونه تفاوت شیمیایی بین این دو وجود ندارد. پودر سلولز شرکت سلران یک فیبر سلولزی با اندازه میکرو است که از الیاف گیاهی ساخته شده است. این محصول تقویت‌ کننده پایدار برای ساخت کامپوزیت‌های ترمو پلاستیک سبک‌ تر و محکم تر برای طیف گسترده‌ ای از کاربرد ها (مانند فضای داخلی خودرو، کالاهای مصرفی) است.

کاربرد پودر های سلولزی

از پودر های سلولزی برای کامپوزیت های ترموپلاستیک به عنوان یک تقویت کننده پایدار با مزایای زیر استفاده می شود

  • استفاده آسان

ودرهای خشک و ریز که مناسب فرآیندهای ترکیب مذاب هستند.

  • سازگاری خوب

به لطف عملکرد سطحی منحصر به فرد آن، پودر سلولز به راحتی می تواند با فرمول های مختلف ترموپلاستیک سازگار شود.

  • وزن سبک

با توجه به اثر تقویت کننده قوی ارائه شده توسط پودر سلولز ما، مواد را می توان با استفاده از ترموپلاستیک های بسیار کمتری ساخته و در نتیجه وزن مواد را به میزان قابل توجهی کاهش داد، در حالی که خواص مکانیکی آنها تغییر نمی کند.

پودر سلولز، یک ماده سفید رنگ، بی بو، بی مزه، غیر فعال و غیر یونی است. این ماده به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد که عموما از خمیر چوب و الیاف پنبه به دست می آید. عمدتاً در صنایع الکترودهای جوشکاری، تصفیه آب نمک و صنایع لاستیک و کامپوزیت استفاده می شود. این محصول در آب نامحلول است و قوام، پایداری و حفظ آب محصول را بهبود می بخشد.

 ما پودر سلولز بسیار باکیفیتی را برای پوشش الکترودهای جوشکاری تولید می کنیم. محصولی که برای چندین سال مناسب بودن خود را ثابت کرده است. استفاده از الیاف سلولز در پوشش های الکترودهای جوشکاری یکی از قدیمی ترین کاربردهای این افزودنی پر کاربرد است.

پوشش الکترودهای جوشکاری در حین جوشکاری وظایف خاصی را بر عهده می گیرد. نوع و ساختار پوشش، ویژگی ذوب الکترود میله و خواص جوشکاری آن را تعیین می کند. اساساً انواع پوشش های زیر متمایز می شوند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها