آشنایی با تاریخچه سیم و کابل ایران و جهان

تاریخچه سیم و کابل در ایران به سال ۱۲۸۲ باز می‌گردد. در آن سال خرید سیم‌های روکش‌دار و کابل توسط محمد حسین امین الضرب صورت گرفت و سپس در مدت بسیار کوتاهی به ایران وارد شد. امین الضرب به پدر برق ایران معروف می‌باشد. با ورود برق به ایران در همان سال‌های اول نصب سیم‌های روکش‌دار سفید رنگ در سقف اتاق‌ها، سالن‌ها، دیوارها صورت می‌گرفت. بعد از آن به دنبال بهره‌ گیری از انرژی برق جهت راه‌اندازی موتورهای برقی در کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و… به کارگیری کابل‌های پیشرفته‌ تر شروع شد. با گذشت زمان و افزایش کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و… ورود کابل‌های بیشتری در دستور کار قرار گرفت.

با ورود سیم و کابل به ایران در شهرهای بزرگی همچون اصفهان، تهران مشهد و… جمع آوری شبکه‌های هوایی صورت گرفت. در پی آن شبکه‌های زیرزمینی که با کابل‌های فشار ضعیف و فشار متوسط فعالیت می‌کردند دچار مشکلاتی شدند. برای رفع این مشکلات نیاز به کابل‌های پیشرفته احساس شد. بنابراین بنگاه‌های برق برای حل مشکلات و تامین نیازهای مختلف به سمت بازارهای برون مرزی رفتند. به طوری‌ که با خرید کابل و سیم از سازندگان زیادی در سطح جهان، انبارها مملو از کابل و سیم‌های متنوع گردید.

تاریخچه سیم و کابل در ایران

با توجه به نیازهای گسترده به شبکه‌های زمینی در شهرهای بزرگ، کارخانجات، کارگاه‌ها و… و همچنین برتری مدارهای کابلی، سرمایه داران را به سمتی سوق داد که به جای خرید کابل‌های مورد نیاز از تولید کنندگان خارجی، نسبت به تولید و ساخت آن در ایران اقدام کنند. به مرور زمان با ورود دانش‌های نوین پیشرفته و فن‌آوری‌ها، پیشرفت‌های علمی روند رو به رشدی را طی کرد. به منظور رفع نیاز به تولید کنندگان برون مرزی، سرمایه‌ داران و صنعتگران نیز وارد عرصه شدند و با راه‌ اندازی و احداث کارخانه‌های سیم و کابل سازی به پیشرفت تولید این محصول کمک شایانی کردند. امروزه تولید و ساخت انواع کابل‌ها در کشور وجود دارد. محصولاتی زیادی از این نوع به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شوند.

روند ساخت سیم و کابل

نحوه ساخت و تولید کابل‌های فشار قوی در همه کشورهای دنیا و کارخانه‌های سازنده به یک روش می‌باشد. تنها تفاوت در انتخاب نوع کابل، شبکه‌های کابلی و طراحی کابل‌ها مشاهده می‌شود. این تفاوت‌ها نقشی در کاربرد و کارایی کابل‌ها ندارند. استانداردهایی که جهت کابل‌های توزیع مورد نظر گرفته می‌شوند، با یکدیگر یکسانند. 

ساخت و تولید کابل‌ها در کشورهای دنیا به دو صورت انجام می‌گیرد:

  • کشورهایی که با نحوه طراحی ایالات متحده آمریکا کابل‌های خود را تولید می‌کنند.
  • کشورهایی که از شیوه ساخت و تولید کابل از اروپا و بریتانیا الگوبرداری می‌کنند.

روند فعلی تولید و ساخت کابل در ایران

تحقیقات نشان می‌دهد پیشینه سیم‌ سازی به بیش از چهل سال قبل می‌رسد. زیرا کارخانه‌ها ابتدا کار خود را با سیم‌ سازی شروع کردند. سپس با ساخت و تولید رساناها به سمت ساخت کابل‌ها پیش‌ روی کردند. امروزه بیشتر از دویست و پنجاه شرکت در این زمینه فعالیت دارند. به طوری‌ که تولید سیم و کابل در سال هفتاد و دو به سه هزار تُن رسید. ظرفیت بازار صادرات ایران هم اکنون بیش از دو میلیارد دلار در سال می‌باشد. کارخانه‌های زیادی تولید کابل‌های مختلفی همچون کابل اعلام حریق، کابل زره دار، کابل کنترل، کابل نسوز، کابل سیلیکونی و… را در دستور کار خود قرار داده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این کابل‌ها با ما همراه باشید.

کابل اعلام حریق (Fire Alarm Cable)

کابل اعلام حریق، دارای توانایی و تحمل شعله آتش و حرارت مستقیم را دارد. زمان قابل تحمل و میزان حرارت با توجه به استانداردهای کابل متفاوت می‌باشد. در هنگام آتش سوزی این کابل‌ها می‌توانند یکپارچگی مدار را حفظ کنند و همچنان به کار خود ادامه دهند. عایق این کابل‌ها توسط سیلیکون است و سیم تخلیه این کابل‌ها از جنس هادی مسی می‌باشند. روکش نهایی کابل اعلام حریق از جنس پلیمر می‌باشد. در همه سیستم‌های اطفاء و اعلام حریق، آژیرها، روشنایی‌های اضطراری و… سیم و کابل نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

کابل نسوز (Fire Resistant Cable)

کابل نسوز دارای انواع مختلفی همچون کابل‌های جرقه‌ زن نسوز، کابل ابزار دقیق نسوز، کابل قدرت نسوز، کابل اعلام حریق نسوز، کابل فشار قوی نسوز می‌باشد. از جمله کاربرد این کابل می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تجهیزات گرم کننده هوا
  • واگن‌های راه آهن
  • صنایع کشتی سازی
  • دکل‌های نفتی
  • هیترهای الکتریکی
  • کوره‌ها
  • سیستم‌های روشنایی و…

کابل زره دار (Armoured Cable)

کابل زره دار به نام کابل مسلح نیز شناخته می‌شود. کابل زره دار به دلیل استحکام و مقاومت بالا دارای کاربرد فراوانی می‌باشد. در هر مکان یا محیطی که ممکن است سلامت فیزیکی کابل‌ها به خطر بیفتد این کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکان‌هایی که ماشین‌های فوق سنگین و سنگین عبور می‌کنند و همچنین مکان‌هایی که جانوران جونده وجود دارند این کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها دارای انواع مختلفی همچون کابل فشار ضعیف با زره سیمی؛ کابل‌های چند رشته‌ای با زره فولادی؛ کابل فشار ضعیف با زره نواری، کابل‌های فشار متوسط با زره سیمی، کابل تک رشته‌ای با زره آلومینیومی و… می‌باشند. لازم به ذکر است ضخامت و قطر این کابل‌ها در فشارهای ضعیف با زره‌های مختلف با یکدیگر یکسان نیستند. 

کابل سیلیکونی (Silicone Cable)

استفاده از کابل سیلیکونی در سیم‌ کشی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که در ساختمان آتش سوزی ایجاد شود؛ این کابل از پیش‌ روی آن جلوگیری می‌کند. امروزه در بیشتر کشورهای صنعتی از این کابل جهت سیم کشی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند. کاربرد این کابل در صنایع مختلفی همچون صنایع لوازم خانگی، تیغه‌های برف پاک‌ کن، آون آزمایشگاهی، قطعات خاص صنایع پزشکی و دندانپزشکی، در نوارها، کابل و سیم‌های اطراف شیشه هواپیما، پروفیل سیلیکونی به عنوان عایق و… بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

کابل کنترل (Control Cable)

این کابل دارای انواع مختلفی همچون شیلددار، افشان، نیمه افشان، نسوز، ساده، مفتولی و… تولید و روانه بازار می‌شوند. کابل کنترل که به کابل فرمان نیز شناخته می‌شود، جهت دستگا‌ه‌هایی که به انتقال دستورات کنترلی نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی کاربرد کابل فرمان یا کابل کنترل به شرح زیر می‌باشد:

  1. استفاده در دستگاه‌های چاپ
  2. به کارگیری در سیستم‌های تله متری
  3. استفاده در دستگاه‌های نساجی
  4. رباتیک
  5. تراول کابل (کابل فرمان آسانسور)
  6. خطوط مونتاژ
  7. استفاده در تابلوهای کنترل صنعتی
  8. کابل کنترل بالابر و جرثقیل
  9. دستگاه CNG  و…

شرکت راهدار صنعت کیهان، اولین تولید کننده تخصصی کابل سیلیکونی مقاوم به حریق با تاییدیه سازمان آتش نشانی تهران، از برترین کارخانجات تولید سیم و کابل در ایران می باشد که از سال ۷۷ شروع به فعالیت در این عرصه کرده است.

شما می توانید برای مشاهده مقالات بیشتر در حوزه سیم و کابل و همچنین مشاهده محصولات، به وبسایت این شرکت به نشانی www.rsk-co.com مراجعه نمایید.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ