مردم زمان قدیم چه تبلیغاتی منتشر می‌کردند؟

تبلیغات در کتاب‌ها و خیابان‌ها و صفحات دیجیتالی‌مان وجود دارند. بسیاری از تبلیغات امروزی حاوی جزئیات آماری و کوکی‌های وب هستند که به شرکت‌ها اجازه می‌دهند، تا جامعه را برای فروش محصولات‌شان هدف بگیرند. هرچند، این رویکرد ابتکاری و احتمالا ترسناک در تبلیغات، از روی شانس در سیستم تبلیغات به وجود نیامده است. اصلا قرن‌ها تاکتیک‌های بازاریابی در سراسر جهان امتحان شدند تا به این‌جا برسند. مقاله امروز را بخوانید تا با تاریخچه قدیمی‌ترین آگهی‌ها جهان، خواسته‌ها و محصولات و خدمات بی‌جای آن‌ها آشنا شوید.

۱۰- آگهی لی شت نویر (Le Chat Noir)

سال: حدود ۱۸۹۰

مکان: پاریس، فرانسه

نوع: پوستر

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

با اینکه غیرفرانسوی‌زبانان نمی‌توانند محتوای این تبلیغ را بخوانند، اما در کل جهان شناخته شده است. رنگ‌های روشن و سبک هنری خاصی که این تبلیغ دارد، باعث شده تا برای بیش از یک قرن در کارت‌پستال‌ها و کتاب‌ها و تابلوهی پینترست آورده شود. آگهی لی شت نویر در دوران اوجش، یک کاباره شناخته‌شده در منطقه مونت‌مارتر پاریس بود و هنرمندان از هر نوع در آن‌جا دعوت می‌شدند تا جلوی چشمان تماشاگران شیفته و پرهیاهو اجرا داشته باشند. این کاباره برای حدود ۱۵ سال، یک صحنه هنری زنده بود که هنرمندان را دعوت می‌کرد.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه پوستر و موضوع آن کاملا فرانسوی است، اما طراح آن، تئوفیل-الکساندر استاینلن، اهل سوئیس بوده است.

۹- آگهی کوکاکولا

سال: ۱۸۸۶

مکان: آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده آمریکا

نوع: آگهی در روزنامه

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

نوشیدنی کوکاکولا به خاطر بسته‌بندی قرمز روشن و طعم متمایزش، نیازی به معرفی ندارد. هرچند، در اواسط دهه ۱۸۸۰ میلادی از این خبرها نبود. اولین آگهی این نوشیدنی در آن زمان در مقایسه با آگهی‌های امروزش، بدون زرق‌وبرق بود. یعنی در آن زمان فقط در یک متن کوچک در روزنامه «ژورنال آتلانتا» با جمله «خوشمزه! تازه! نشاط‌آور! نیروبخش!» و جذاب‌تر تبلیغ می‌شد. آگهی‌های کوکاکولا تنها در مغازه‌هایی تبلیغ می‌شد که این نوشیدنی را داشته باشند. ببینید که از آن موقع تا الان زمان چه‌قدر تغییر کرده است.

آیا می‌دانستید؟

یک شیشه کوکاکولا در سال ۱۸۸۶ میلادی در داروخانه جیکوب آتلانتا، جورجیا تنها ۵ سنت قیمت داشته بود.

۸- آگهی اخبار بوستون

سال: ۱۷۰۴

مکان: بوستون، ماساچوست، ایالات متحده آمریکا

نوع: روزنامه

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

حدود ۳۰۰ سال که به آینده بیاییم، با اولین آگهی روزنامه پولی در قاره آمریکا آشنا می‌شویم. روزنامه بوستون کارش را از ۱۷ آوریل سال ۱۷۰۴ میلادی شروع کرد و اولین روزنامه چاپی بود که در مستعمرات به صورت مدام چاپ می‌شد. با اینکه اخبار بیشتر اوقات دیرکرد یک ماهه یا بیشتر داشتند، اما این روزنامه به‌روز می‌ماند و مقالاتی درباره اتفاقات لندن را به کلونی‌های دوردست منتشر می‌کرد. در اولین چاپ این روزنامه همچنین به پرداخت دستمزد جزئی به آگهی اشاره می‌شود. دو هفته بعد از آن، این روزنامه آگهی درباره به دست گیری کالاهای دزدی، زمینی برای فروش و چیزی درباره سندان‌های گم‌شده منتشر کرده بود.

آیا می‌دانستید؟

به خاطر عرف نوشتار در آن زمان، عنوان روزنامه به «روزنامه بوفتون» (The Bofton News-Letter) نوشته می‌شد.

۷- نقاشی دیواری سلسله مدیچی

سال: حدود ۱۴۵۰

مکان: فلورانس، ایتالیا

نوع: هنر دیواری

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

در زمانی که ویلیام کاکستون کتاب‌هایش را دورتادور مینستر پخش می‌کرد، بنوززو گوتزولی، برای شرورترین خاندان‌های ایتالیا، نقاشی دیواری مدیچی را کشید. با اینکه این نقاشی دیواری الزاما مانند تبلیغات دیگر فهرست امروز نیست، اما هنوز نقش مهمی در ارتقاء وضعیت اجتماعی ایفا می‌کند. این نقاشی پیچیده و قران‌قیمت به دستور پیرو دی مدیچی طراحی شد، که خاندان مدیچی را در کلیسای مجی به عنوان رهبران ایتالیا به تصویر می‌کشد. چهره‌های دیگری هم در این نقاشی دیده می‌شود، که از دوستان و متحدان مدیچی‌ها هستند. هرکسی که به این نقاشی نگاه می‌کند، تحت‌تاثیر قدرت سیاسی مدیچی‌ها می‌شود.

آیا می‌دانستید؟

آخرین حاکم مدیچی در سال ۱۷۳۷ میلادی درگذشت. این سلسله خانوادگی توانست تقریبا ۳۰۰ سال دوام بیاورد.

۶- اطلاعیه کتاب

سال: حدود ۱۴۷۷

مکان: وست‌مینستر، لندن، بریتانیا

نوع: اطلاعیه

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

به خاطر اندازه کوچکش، نمونه‌هایی از این آگهی تا به امروز سالم مانده‌اند. نمونه‌ای که تصویرش را مشاهده می‌کنید، آگهی «پای ساروم» ویلیام کاکستون، یک متن مذهبی خودچاپ است. این کارت کوچک با اندازه حدود ۸۰ در ۱۴۶ میلی‌متر خود به شهر پست شده بود. یک جمله لاتین هم در انتهای آگهی نوشته شده که به سختی به «لطفا این کارت را پست کنید» ترجمه می‌شود. این آگهی به مشتری‌ها می‌گوید که از کجا کتاب بخرند و می‌گوید که هیچ غلط املائی ندارد (که بدون زبان استاندارئ در آن زمان خنده‌دار است). این آگهی با حروف چاپی خود آگهی چاپ شده بود.

آیا می‌دانستید؟

ویلیام کاکستون کمک کرد تا اولین کتاب انگلیسی‌زبان چاپ شود.

۵- صفحه روزنه‌ای

سال: حدود ۱۴۵۰

مکان: لاهه، هلند

نوع: اطلاعیه

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

از زمانی که خواندن و نوشتن و سواد، میزان تبادلات کالاهای ارزشمند را در اروپای قرون‌وسطی افزایش می‌داد، نیاز به کسی که برای تبلیغات مهارت خواندن و نوشتن داشته باشد هم بیشتر می‌شد. یک روش رسیدن به هدف هم یک صفحه روزنه بود، که یک نفر می‌توانست متن‌های زیادی بنویسد تا مهارت‌های علمی‌اش را به مشتری‌های بالقوه ثابت کند. اگر هم کسی تحت‌تاثیر این صفحه قرار می‌گرفت، نویسنده آن استخدام می‌شد تا اطلاعات مهم را بنویسد. به تبلیغات ساده شفاهی هم بیمه بیشتری ارائه می‌شد.

آیا می‌دانستید؟

تصویر بالا یکی از نمونه‌های انگشت‌شماری از آگهی نوشتاری از این دوره است.

۴- آگهی مغازه سوزن‌های زیبای جینان لیو

سال: حدود ۹۶۰ – ۱۲۷۶ بعد از میلاد مسیح

مکان: چین

نوع: پوستر / صفحه مسی

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

یکی از کهن‌ترین آگهی‌های شناخته‌شده در چین و قدیمی‌ترین تبلیغ چاپی در جهان، آگهی مغازه سوزن جینان لیو است، که هیچ خطری برای کسی نداشت. متنی که در این آگهی ساخته‌شده از تمبر صفحه مسی نوشته شده این است:«مغازه سوزن‌های زیبای جینان لیو: ما میله‌های فولادی با کیفیت می‌خریم و سوزن‌های باکیفیتی می‌سازیم تا در کثری از زمان از آن‌ها استفاده کنید.» احتمالا غافلگیرکننده‌ترین مورد این آگهی، نشان آن در وسط متن است که خرگوش سوزن به دست را به تصور می‌کشد. از این آگهی مشخص شده که ترفندهای تبلیغاتی برای بیش از ۷۰۰ سال تغییر نکرده است.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه چارلز گوتنبرگ به پدر صنعت چاپ شناخته می‌شود، اما چینی‌ها بودند که در ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح چاپ را شروع کرده بودند.

۳- آگهی بروتل (آگهی فاحشه‌خانه)

سال: ۷۹ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: پمپئی، ایتالیا

نوع: نشانه حکاکی‌شده روی سنگ

این سنگ جدول کشف‌شده با رویکرد مستقیم بازاریابی‌اش یک نماد فالیک دارد. این آگهی مردم را به سمت نزدیک‌ترین فاحشه‌خانه هدایت می‌کرد. قبل از بین رفتن این بدنامی‌ها، شهر پمپئی مملو از تمام کسب‌وکارهای این‌چنینی منجمله چند فاحشه‌خانه قانونی بود.

در آن زمان که فقط ثروتمندان و طبقات تحصیل‌کرده می‌توانستند سواد داشته باشد و اصلا امری تجملی محسوب می‌شد، تصاویر در قالب آگهی شکل الزامی و جایگزین برای ارتباط برقرار کردن بود.

آیا می‌دانستید؟

 نقاشی‌های آبرنگ و گرافیتی‌ها در فاحشه‌خانه‌های پمپئی بود، که خدمات‌شان را با آن‌ها تبلیغ می‌کردند.

۲- تبلیغات گلادیاتور

سال: حدود ۷۰ سال بعد از میلاد مسیح

مکان: پمپئی، ایتالیا

نوع: نشانه‌های مختلف

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

پمپئی مانند بسیاری از بخش‌های امپراتوری روم، از تماشای رقابت‌های گلادیاتور محلی لذت می‌برد که از لحاظ کشندگی و خون‌باری با بازی‌های امروزی فوتبال برابری می‌کند. آگهی‌های تبلیغی رقابت‌های گلادیاتوری به شکل‌های مختلفی منتشر می‌شد. بعضی از آن آگهی‌ها خیلی هنرمندانه رنگ‌آمیزی و بعضی‌های دیگر هم نشانه‌هایی روی جلوی خانه‌های ثروتمندها حکاکی می‌شدند. تعداد گلادیاتورهای حاضر در این رقابت‌ها باعث می‌شد مردم زیادی تماشاگر آن باشند و احساس رضایت بیشتری کنند. این آگهی اوج بزرگ‌ترین فروش تعداد گلادیاتورها تورنمنت را به نمایش می‌گذارد. چون مردم می‌خواستند نمایش ببینند و شادتر باشند.

آیا می‌دانستید؟

بیشتر گلادیاتورها تمرین‌های زیادی دیده بودند و از بردگان فاخری بودند. حالا اگر یکی از گلادیاتورها در میدان نبرد کشته می‌شد، مربی‌هایشان از طرف حامیان خود حمایت‌های زیادی می‌شدند. این یعنی مربیان کشته شدن گلادیاتورها را نشانه بیمارگونه‌ای از سخاوت می‌دیدند.

۱-جایزه برای دستگیری برده

سال: ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: تبس، مصر

نوع: اطلاعیه پاپیروس

قدیمی‌ترین تبلیغات جهان

محتوای قدیمی‌ترین تبلیغ شناخته‌شده جهان تاسف بار است. یعنی فروشنده پارچه‌ای به نام هاپو روی پاپیروس آگهی کرده بود که شهروندان محلی بود، برده‌ای به نام شِم را پیدا کنند و او را به مغازه‌اش برگردانند. جایزه دستگیری آن برده هم یک سکه طلا و شانس تماشا کردن پارچه‌های مغازه آگهی‌دهنده بود. خوشبختانه، شواهد نشان می دهند که آن برد موفق به فرار شده بود. هرچند که به نظر می‌رسد هاپو دست خالی بیرون نیامده بود و این آگهی‌اش باعث شده تا مشتری‌هایی وارد مغازه‌اش شوند.

آیا می‌دانستید؟

یکی از اولین مواد کاغذی که ساخته شده بود، پاپیروس از مصر باستان است که از گیاه پاپیروس در راستای رود نیل به دست می‌آید.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها