جوشکاری آرگون چیست؟موارد استفاده از جوش کاری آرگون

یکی از معروف­ترین انواع جوش کاری­ها که در صنایع مختلف و بسیاری کاربرد داشته و از اهمیت زیادی برخوردار است، جوش کاری قوس تنگستن با پوشش گاز محافظ می­باشد. این نوع جوش کاری که با نام جوشکاری آرگون نیز شناخته می­شود، در صنایع مهمی همچون صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع وابسته به آن، صنایع نظامی و موارد بسیار دیگری کاربرد دارد.

از آن جایی که معمولا این نوع جوش کاری را جوش کاری آرگون می­نامند، با این نام بیشتر شناخته شده است. در حقیقت در این نوع جوش کاری، گاز آرگون اهمیت بسیاری دارد و برای انجام جوش کاری، نیاز به گاز آرگون می­باشد. این نوع جوش، در کنار جوشکاری CO2 از اهمیت زیادی در صنعت برخوردار می­باشد.

جوش کاری آرگون چیست؟

در حقیقت نام اصلی این نوع جوش کاری به اختصار TIG است و برای جوش دادن انواع فـلزات سخت و نرم با جنس­های مختلف، از جمله آهنی و غیر آهنی به کار می­رود. کاربرد وسیعی که این نوع جوش کاری دارد، سبب استفاده رایج آن شده است. برای مثال از این نوع جوش کاری در جوش دادن ورقه­های نازک فلزی و حتی ضخیم­ترین ورقه­های فلزی نیز استفاده می­شود و این به دلیل کارآمدی بسیار بالای این جوش کاری آرگون است.

در واقع علت استفاده از این نوع جوش کاری و رواج آن، ایجاد شرایطی ایده­آل برای جوش دادن دو ورقه بدون دخالت اتمسفر است. می­دانید که در اتمسفر، گاز اکسیژن به مقدار زیادی وجود دارد. گاز اکسیژن نیز واکنش پذیری بالایی دارد و می­تواند به راحتی و به سرعت با هر فلزی یا هر عنصری(به جز تعداد معدودی از فـلزات و گازهای نجیب) واکنش نشان داده و آن را اکسیده کند. با اکسیده شدن ورقه­های فـلز، پوسیدگی و زنگ زدن آن­ها نیز تسریع می­شود. به همین علت تلاش بر این شد که فضایی در حوضچه یا قوس ایجاد کنند که از اتمسفر به دور باشد و قوس را در برابر آن محافظت کند. به این ترتیب روش جوش کاری آرگون ابداع شد تا انقلابی در صنعت­های مختلف ایجاد کند. این جوش کاری با استفاده از الکترودهای تنگستن و گازی خنثی که اغلب گاز آرگون است، صورت می­گیرد.

در این نوع جوش کاری از سیم جوش(Filler metal) به عنوان فلـز پرکننده استفاده شده و سیم جوش نیز همانند جوش کاری با اشعه اکسی استیلن (MIG/MAG)در عمل جوش استفاده می­گردد.

تاریخچه جوش کاری آرگون

 

آرگون گازی نجیب است و بی بو، بی مزه و بی رنگ می­باشد. نام آرگون، واژه­ای یونانی به معنای تنبل بوده و علت نام گذاری این عنصر نیز واکنش ناپذیری آن با سایر عنصرها است. این عنصر توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال ۱۸۹۴ کشف گردید. گاز آرگون معمولا درصد کمی از گازهای اتمسفر را تشکیل می­دهد و از هوای اتمسفری نیز استخراج می­شود. جوش کاری آرگون نیز همان طور که از نامش مشخص است، با این عنصر انجام می­­گیرد. گاز آرگون از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست آمده و استخراج می­شود. جالب است بدانید که گاز آرگون قابلیت حل شدن در آب را همانند اکسیژن دارد. آرگون جزو گازهای بی اثر یا گازهای نجیب است. این بدین معنی می­باشد که آرگون میل ترکیبی شیمیایی اندکی دارد و با سایر عنصرها ترکیب نخواهد شد.

تا چندی پیش که تنها نوع رایج استفاده از جوش، جوشکاری co2 بود، با رونمایی از این نوع جوش، انقلابی جدید در صنعت به ثبت رسید. به دلیل این که گاز آرگون توانایی ترکیب با سایر عنصرها، مخصوصا عنصرهای فلزی را ندارد، برای ایجاد شرایط ایده­آل در هنگام جوش کاری و ایجاد یک محیط بی اثر، از گاز آرگون برای جوش کاری آرگون استفاده می­شود. از آن جایی که ترکیب این گاز در هوای مایع، از سایر گازهای بی اثر بیشتر است، استفاده از این گاز برای ایجاد محیط بی اثر علاوه بر آسان­تر، کم هزینه­تر نیز خواهد بود.

موارد استفاده از جوش کاری آرگون

جوش کاری آرگون برای جوش دادن لوله­های تحت فشار، ورقه­های نازک فلزی و بسیار ظریف و همچنین ورقه­هایی با ضخامت­های متنوع و مختلف کاربرد فراوانی دارد. در واقع به علت ضخامت کمی که ورقه­های فلزی دارند، امکان پوسیدگی گسترده از طریق ترکیب شدنشان با اکسیژن بسیار فراوان است اما با استفاده از این نوع جوش کاری، می­توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. به دلیل اهمیت و ظرافت بالایی که در انجام این جوش کاری نیاز است، باید از کسانی که در این زمینه تجربه بسیاری دارند کمک گرفت. در صنایع دریایی، پتروشیمی، نظامی و… این نوع جوش کاربرد فراوانی دارد.

جوش کاری CO2 چیست؟

یکی از رایج­ترین گازهای پوششی محافظ در هنگام جوش کاری، گاز CO2 است. قیمت این گاز نسبت به گاز آرگون نیز بسیار مناسب­تر بوده و کاربرد و استفاده بیشتری دارد. از آن جایی که گاز CO2 گازی با ظرفیت پر است، گازی بی اثر محسوب می­شود به همین علت در جوش کاری CO2، این گاز به خوبی فضای ایده­آلی را به وجود می­آورد. به جوش کاری CO2 در صنعت، MAG هم گفته می­شود.

تفاوت جوش کاری آرگون و جوش کاری CO2

یکی دیگر از رایج­ترین جوش­ها بجز جوش آرگون، جوش CO2 است. در ادامه به برخی از تفاوت­های این دو خواهیم پرداخت.

اولین تفاوت این دو جوش، در استفاده از تنگستن و آرگون است. اما در جوش کاری CO2 از گاز کربن دی اکسید به عنوان گاز محافظ استفاده می­شود. از تفاوت دیگر این دو جوش نیز تفاوت قیمت میان آن­ها است. قیمت جوش کاری کربن CO2 بسیار پایین­تر از نوع دیگر می­باشد. همچنین جرقه­های ایجاد شده در جوش کاری CO2 نیز بسیار کمتر است. در جوش کاری آرگون از هر دو نوع جریان برق AC  و DC می­توان استفاده نمود اما در جوش کاری CO2  تنها از جریان DC  با قطب معکوس می­توان استفاده کرد. از دیگر تفاوت­های این دو می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداکثر و حداقل میزان ضخامت قابل جوش
  • استفاده از سیم جوش
  • مصرف الکترود
  • سرعت جوش کاری

مزیت­های جوش کاری آرگون

 

کیفیتی که جوش کاری آرگون به ارمغان می­آورد، بسیار بالا است به همین دلیل استفاده از آن باید توسط یک متخصص پارسیان لیزر انجام شود.

به علت ظرافت بسیار این نوع جوش، در بسیاری از صنایع­های دستی کاربردهای گسترده­ای دارد. از دیگر مزایای جوش کاری آرگون می­توان موارد زیر را نام برد:

  • بهره ‌­وری بالا
  • نیاز به کمترین پاکسازی
  • توانایی جوشکاری ورق‌های فلزی در تمامی وضعیت‌ها
  • امکان انجام جوشکاری طولانی‌ مدت و بی ‌وقفه
  • جوشکاری رسوبی با کیفیت بالاتر
  • توانایی اتصال تنوع گسترده‌ای از فـلزات در ضخامت‌های مختلف
  • توانایی جوشکاری در تمامی وضعیت‌ها
  • مهره‌ جوش مناسب
  • پاشش حداقلی مواد مذاب به مقطع

در حقیقت مزیت اصلی این نوع جوش کاری به نسبت سایر جوش کاری­ها خصوصا جوش کاری CO2 (https://parsianlaserco.com/services/welding)، کنترل آسان­تر آن برای اپراتور است.

مونتاژ سخت افزاری

مونتاژ سخت افزاری به اتصال تعدادی از قطعات توسط اتصالات فیزیکی مانند مهره و پیچ و مهره گفته می‌شود. این نوع مونتاژ در درجه اول زمانی استفاده می‌شود که بتوانید در طول چرخه عمر محصول، قطعات را به صورت جداگانه ای از مونتاژ خارج کنید. برخی از نمونه های مونتاژ اتصالات کشویی، اتصالات استوانه ای و اتصالات توپی هستند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها