یک مدرس زبان خارجی حرفه ای چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

تدریس و آموزش زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی مانند فرانسه، آلمانی، عربی و… می‌تواند اندازه یادگیری آن دشوار باشد. همه ما می‌دانیم که صرفا روان صحبت کردن و خوب فهمیدن زبان و اصطلاحات انگلیسی یا سایر زبان‌های خارجی یا نمره خوب گرفتن در آزمون آیلتس یا تافل نمی‌تواند ما را تبدیل به یک مدرس زبان حرفه‌ای کند. معلمین زبان باید خصوصیات و مهارت‌های متنوعی داشته باشند تا بتوانند زبانی خارجی را به‌طور کامل به کسانی که با آن آشنایی ندارند، یاد دهند؛ اما این خصوصیات چه چیزهایی هستند و مدرس زبان باید چه مهارت‌هایی داشته باشد تا بتواند یه یک مدرس حرفه‌ای زبان تبدیل شود؟ در این مقاله به این سوال جواب خواهیم داد و ویژگی‌های موردنیاز مدرس زبان را نام خواهیم برد. پس با ما همراه باشید.

مهارت‌های موردنیاز و ویژگی‌های مدرس زبان

معمولا مهارت‌های موردنیاز مدرس به دو بخش مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم تقسیم می‌شوند. مهارت‌های سخت شامل دانش گرامر زبان انگلیسی (یا زبان موردنظر)، مهارت‌های چهارگانه زبان و… است. ما در این مطلب درباره مهارت‌های نرم بیشتر صحبت خواهیم کرد. در ادامه به‌طور کامل ویژگی‌ها و مهارت‌های موردنیاز مدرس زبان را شرح خواهیم داد.

صبر

اولین و مهم ترین ویژگی بهترین مدرس زبان صبر است؛ زیرا یک معلم باید بتواند با صبوری زبان‌آموزان را با هر سطحی از زبان راهنمایی کند و بتواند به‌طور موثری به آن‌ها زبان موردنظر را بیاموزد. همچنین ممکن است برخی از زبان‌آموزان دانش کافی زبان را نداشته باشند یا حتی اعتماد به نفس آن‌ها در یادگیری بسیار پایین باشد. در حقیقت یک معلم باید بداند که یادگیری به سرعت اتفاق نمی‌افتد و در این فرایند باید صبوری زیادی به خرج داد.

ایجاد انگیزه و علاقه در دانش‌آموزان

شما به عنوان یک مدرس زبان بدون شک به زبانی که تدریس می‌کنید، علاقه دارید؛ اما هنر واقعی این است که این علاقه را در دانش‌آموزان خود ایجاد کنید. اگر کلاس درس شما حوصله‌سربر و یکنواخت باشد، نه‌تنها دانش‌آموزان را بی‌علاقه می‌کند؛ بلکه میزان یادگیری و بازده آن‌ها را به مقدار زیادی کاهش خواهد داد. برای ایجاد علاقه در زبان‌آموزان بهتر است درباره فرهنگ آن زبان و منفعت‌هایی که برای دانش‌آموزان دارد، صحبت کنید.

مهارت‌های ارتباطی

اگر شما دانش زبان بسیار قوی‌ای داشته باشید، اما نتوانید با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کنید، نخواهید توانست دانش خود را به آن‌ها منتقل کنید. یک مدرس زبان حرفه‌ای باید بتواند ارتباط موثری با تک تک دانش‌آموزان خود برقرار کند؛ زیرا با این کار آن‌ها مشتاق خواهند بود که هر جلسه حاضر شوند و قدرت یادگیری آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت. به عنوان یک معلم این وظیفه شماست که با مهارت های ارتباطی خوب بتوانید تمامی اصول زبان را به دانش‌آموزان یاد دهید و متوجه شوید که هر دانش‌آموز با چه تکنیک تدریسی بیشترین ارتباط را می‌گیرد. همچنین باید بتوانید احساس ترس از یادگیری زبانی جدید را در آن‌ها از بین ببرید.

پیدا کردن بهترین شیوه تدریس

شیوه‌ها و روش‌های تدریس به تعداد بسیاری وجود دارند؛ اما به این معنی نیست که تمامی آن‌ها کارآمد هستند. در حقیقت شما باید شیوه خودتان را برای تدریس پیدا کنید که برای این کار باید به سطح زبان دانش‌آموزان (با استفاده از تعیین سطح آنلاین) و سن آن‌ها توجه کنید. به‌عنوان‌مثال اگر دانش‌آموزان سن پایینی دارند، بهتر است از روش‌های تدریس با بازی استفاده کنید. در مقابل اگر زبان‌آموزان در سنین بزرگسالی هستند، شاید بهتر باشد کلاس را با شوخی یا فعالیت‌های فانی که می‌تواند در عین حال آموزنده باشد، بگردانید؛ زیرا اغلب بزرگسالان کلاس‌هایی را ترجیح می‌دهند که در آن‌ها شادی و خنده زیادی وجود داشته باشد.

(برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام مدرس زبان انگلیسی بدون سابقه کار کلیک کنید.)

استفاده از تکنولوژی برای تدریس

امروزه تکنولوژی بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شده است و از بسیاری از آن‌ها می‌توان برای تدریس بهتر استفاده کرد. مخصوصا بعد از شیوع کرونا، بسیاری از کلاس‌های زبان به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند که استفاده از تکنولوژی را هنگام تدریس مهم‌تر می‌کند.

ایجاد محیط آموزشی مناسب برای دانش‌آموزان

یادگیری برای هر فرد شکل متفاوتی دارد و معمولا این فرایند برای اغلب دانش‌آموزان خشک و غیر جذاب است؛ به همین دلیل تغییر محیط کلاس به شیوه‌ای که منجر به یادگیری بهتر دانش‌آموزان و افزایش انگیزه در آن‌ها شود، بسیار مهم است.

روحیه کار تیمی

هیچ معلمی به‌تنهایی کار نمی‌کند و شما به عنوان یک معلم زبان باید با سایر معلمین، دستیاران آموزشی و سایر افراد در این حوزه در ارتباط باشید. این ارتباط به شما کمک خواهد کرد تا در حوزه شغلی خود شبکه‌سازی کنید و هم بتوانید با هم‌فکری سایر معلمین، شیوه‌های تدریس خود را بهبود ببخشید. در حقیقت با برقراری ارتباط موثر با سایر معلمین و ارائه مشاوره رایگان به یکدیگر، همیشه از به‌روزترین و کارآمدترین شیوه‌های تدریس خبر خواهید داشت.

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های بسیار مهم برای مدرس زبان است. مخصوصا در دنیای امروزه که شیوه‌های تدریس روز‌به‌روز در حال تغییر است. در حقیقت ممکن است روزی متوجه شوید که روش های بهتری برای تدریس وجود دارند و باید شیوه تدریس خود را تغییر دهید تا قدرت یادگیری دانش‌آموزانتان در کلاس درس بالاتر برود. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری برای ارتباط بهتر با دانش‌آموزان موردنیاز است و با این ویژگی می‌توانید با شخصیت های متفاوت دانش‌آموزان خود کنار بیایید.

همدردی

قطعا همه ما معلمی را در زندگی‌مان به‌خاطر داریم که بیشتر از سایر معلمین از او یاد می‌کنیم و سر کلاس درس او نیز با اشتیاق بیشتری به درس گوش می‌دادیم. بدون شک یکی از ویژگی‌های مشترک تمامی معلمینی که در خاطر دانش‌آموزان می‌مانند، همدردی است. یک معلم باید همیشه با دانش‌آموزان حس همدردی داشته باشد؛ زیرا ممکن است در زندگی شخصی آن‌ها جریاناتی وجود داشته باشد که باعث عملکرد ضعیف آن‌ها در کلاس درس شود. در حقیقت یک مدرس زبان حرفه‌ای قبل از قضاوت و تنبیه سریع دانش‌آموزان، سعی می‌کند به آن‌ها گوش دهد و نسبت به مشکلات آن‌ها حس دلسوزی داشته باشد. با این ویژگی، دانش‌آموزان اعتماد بیشتری به معلم خواهند کرد و نسبت به یادگیری زبان انگلیسی نیز مشتاق‌تر خواهند شد.

جمع‌بندی

تدریس زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها کاری دشوار است و فقط با داشتن دانش زبان نمی‌توان یک مدرس حرفه‌ای زبان شد. معلمین زبان باید ویژگی‌ها و مهارت‌های متنوعی داشته باشند تا بتوانند به‌طور موثری زبان موردنظر را به دانش‌آموزان یاد دهند. از ویژگی‌های مهم یک مدرس زبان حرفه‌ای می‌توان به حس همدردی، صبر، انعطاف‌پذیری، مهارت‌های ارتباطی، روحیه کار تیمی، استفاده از تکنولوژی برای تدریس و ایجاد محیط مناسب برای یادگیری دانش‌آموزان اشاره کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها