انواع کالیمبا ، تاریخچه و کاربرد آن‌ها را بهتر بشناسید!

در دنیای امروز به دلیل مشغله های ذهنی و یا از روی علاقه بسیار، نیاز به وجود موسیقی در زندگی ما بسیار دیده میشود. در این بین برای پر کردن جای خالی موسیقی به دنبال سازی هستیم که بتوانیم در هر زمان یا مکانی که اراده کنیم از آن بهرمند شویم.

یکی از این ساز ها، کالیمبا میباشد که شما میتوانید به راحتی آن را در اختیار داشته باشید و از زیبایی کلام آن و همچنین لذت دست گرفتن آن بهرمند شوید و لحظات زندگی خود را زیباتر و دلنشین تر کنید. در این مقاله میخواهیم شما را با انواع کالیمبا آشنا کنیم تا بتوانید هرچه سریعتر این ساز دوست داشتنی را وارد زندگی خود کنید و از معجزات موسیقی بهرمند شوید.

نگاهی کوتاه به تاریخچه کالیمبا

برخلاف تصور بسیاری، ساز کالیمبا پیشینه ای بسیار طولانی و دور دارد. ساز کالیمبا جزو سازهای بومی کشور آفریقا میباشد. این ساز در کشور آفریقا بسیار مقدس و قابل احترام است.

به دلیل صدای رویایی و زیبای این ساز افسانه های بسیاری در مورد این ساز وجود دارد. مردم آن سرزمین معتقدند که شروع زندگی و آغاز حیات بر روی زمین با نواختن این ساز شروع شده است و زیبایی دنیایی که در آن زندگی میکنیم از زیبایی صدای این ساز سرچشمه گرفته است.

همین صدای دلنشین و زیبا باعث شده که به سرعت در بین تمامی مردم جهان محبوب شود و نظرات بسیاری را به خود جلب کند. امروزه انواع کلیمبا در طرح ها و نقش های مختلف تولید و عرضه میشود.

ویژگی های ساز کالیمبا

همانطور که گفتیم ساز کالیمبا صدایی رویایی و آرامش بخشی دارد که باعث شده با بسیاری از روحیات سازگار باشد و ابزاری باشد برای به آرامش رسیدن و خلق آثار زیبای موسیقی.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که در انواع کالیمبا وجود دارد ابعاد این ساز میباشد. ابعاد بسیار مناسب ساز کالیمبا باعث شده استفاده از آن بسیار راحت و دلنشین باشد. به طوری که شما بتوانید به راحتی این ساز را با دو دست خود بگیرید و قطعه های زیبایی را بنوازید.

همین دلیل باعث شده شما بتوانید به راحتی این ساز را همه جا و همه وقت همراه خود داشته باشید. اینکه محل کار شما کا است یا چه زمانی را میتوانید به خود اختصاص دهید اهمیتی ندارد، فقط کافی است کالیمبای خود را از کیف دراورده و شروع به نواختن کنید.

اهمیتی ندارد که در منزل هستید یا در حال سپری کردن اوقات خود در مسافرت، در هر صورت میتوانید از همراهی این ساز زیبا و دوست داشتنی بهرمند شوید.

بسیاری از موزیسین ها در کنار هر سازی که کار میکنند به دنبال سازی هستند که بتوانند آن را خیلی راحت همراه خود داشته باشند. به همین دلیل شرکت های معتبری روی کار آمده اند تا انواع کالیمبا را در مدل ها و طرح های مختلف تولید کردند تا بتوانند نیاز تمامی سلیقه ها را برطرف سازند.

انواع کالیمبا

اکنون به سراغ بحث اصلی یعنی انواع کالیمبا میرویم. شما برای این که بتوانید وارد مرحله خرید کالیمبا شوید و خریدی مناسب با قیمت عالی داشته باشید، ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید.

کالیمبا چوبی

در انواع کالیمبا، نوع چوبی آن محبوبیت بیشتری دارد. استفاده از چوب در ساخت سازهای موسیقی باعث لطافت و شفافیت صدا در ساز میشود. چوب بکار رفته در ساخت ساز کالیمبا معمولا از جنس راش، افرا، گردو و … میباشد. استفاده از چوب در ساخت ساز کالیمبا علاوه بر زیبایی و دلنشین تر شدن صدای آن باعث سبکی وزن آن نیز میشود.

کالیمبا های چوبی خود به ۳ دسته تقسیم میشوند.

دسته اول

دارای محفظه ای جعبه مانند تو خالی هستند که بر روی آن ها حفره ای نیز ایجاد شده تا صدای تیغه ها به خوبی درون ساز پیچیده و لحنی قدرتمند داشته باشد. این مدل محبوب ترین مدل کالیمبا های چوبی مباشند که به کالیمبای چوبی حفره دار نیز معروف هستند.

این مدل از کالیمبا ها دارای یک حفره بزرگ در جلوی ساز برای افزایش فرکانس و شفاف شدن صدای کالیمبا میباشد. در پشت ساز نیز دو حفره کوچک قرار گرفته که به کمک آن میتوانی تغییراتی را در لحن صدای ساز ایجاد کنید و قطعات خود را زیباتر کنید.

انواع کالیمبا

دسته دوم 

کالیمبا های چوبی بدون حفره، این مدل کالیمبا ها بر روی یک تخته چوب سوار شده ایند یعنی جعبه ای تو خالی وجود ندارد. انواع کالیمبا تولید شده اند تا جوابگوی سلیقه های متفاوت باشند. کالیمبا های بدون حفره چون بر روی یک تخته چوب ضخیم سوار شده اند نسبت به کالیمبا های حفره دار سنگین تر هستند.

حفره دار یا بدون حفره بودن کالیمبا ها دلیلی بر کیفیت آن ها نیست. بلکه تفاوت در لحن صدای آن ها میباشد که این نیز برمیگردد به سلیقه شنیداری شما. از این رو شما باید صدای کالیمبا ها را نیز بشنوید تا دقیقا بدانید چه نوع کالیمبایی مناسب خلق و خو و نیاز شماست.

انواع کالیمبا بدون حفره

کالیمبا شیشه ای

مدل دیگری در انواع کالیمبا داریم به اسم کالیمبای شیشه ای یا کریستالی. کالیمباهای شیشه ای که میتوان گفت مدل فانتزی کالیمبا هستند ساختاری همانند کالیمبا های بدون حفره چوبی دارند. با این تفاوت که آن ها بر روی یک تخته چوب نصب میشدند.

اما کالیمبا های شیشه ای بر روی بدنه ای از جنس شیشه یا کریستال. صدای این مدل کالیمبا ها شباهت بسیار زیادی به جعبه های موزیکال دارد. اکثر جعبه های موزیکال با اینکه بر روی بدنه ای چوبی سوار شده اند اما به دلیل کم بودن مقدار چوبی که در آن ها به کار رفته است صدایی شبیه به کالیمبا شیشه ای دارند.

بسیاری از علاقمندان به موسیقی از کالیمبا شیشه ای به عنوان هدیه ای برای عزیزانشان استفاده میکنند. یک هدیه زیبا و شیک که قابلیت اجرای قطعه های موسیقی نیز دارد. و میتواند بهترین انگیزه برای یادگیری موسیقی باشد.

کالیمبا شیشه ای

نکاتی که در مورد نگهداری ساز کالیمبا

اکنون که شناختی نسبت به ساز کالیمبا پیدا کردید و انواع کالیمبا را شناختید میتوانید با خیال راحت ساز خود را تهیه کنید و آموزش کالیمبا مبتدی را هرچه زودتر شروع کنید. اما در این بین میخواهیم نکاتی در مورد نگهداری این ساز به شما آموزش دهیم.

کالیمبا سازی ظریف و حساس است پس باید در نگهداری آن بسیار دقت داشته باشید. به هیچ وجه نباید به ساز ضربه ای وارد شود یا از جایی ناخواسته سقوط کند. به هیچ وجه کالیمبا را در اختیار کودکان قرار ندهید چرا که یا به خود یا به ساز شما آسیب میزنند.

همچنین کالیمبا یا هر ساز دیگری نسبت به رطوبت حساس هستند نباید ساز خود را در هوای مرطوب به مدت طولانی نگهداری کنید. سعی کنید پس از هر بار استفاده آن را در کیف خود گزاشته.

تغییرات دمایی نیز ممکن است به ساز شما آسیب برساند. از داغ شدن یا سرد شدن بیش از حد کالیمبای خود جلوگیری کنید و به هیچ عنوان سعی نکنید ساز خود را با وسایل گرمایشی گرم کنید. این کار باعث میشود ساز شما ترک بردارد یا از کوک خارج شود.

سخن آخر

فروشگاه ساز و ادوات موسیقی نواکده مدت هاست که در فروش سازهای مختلف مانند کالیمبا، ملودیکا و سازدهنی و… فعالیت دارد و همواره تلاش کرده مرغوب ترین و معتبر ترین برند ها را در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد. از این رو تمامی محصولات خود را با ضمانت اصالت و سلامت کالا در اختیار شما عزیزان قرار میدهد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها