تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن در ایران و جهان!

امروز قصد داریم در رابطه با تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌ در ایران و جهان صحبت کنیم. برخی افراد می گویند که یـونان اولین کشور تولید کننده عطر بوده و برخی دیگر لقب اولین کشور تولید کننده عطر را به مصـر داده اند. جالب است بدانید که عده‌ای نیز ایران را اولین کشور استفاده کننده از عطرها و روایح خوش می دانند! اما کدام یک از یک موارد درست است، برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌


منشا پیدایش عطر و ادکلن‌ها!

استفاده از عطر و ادکلن‌ها و دیگر روایح خوش مربوط به صد و یا هزار سال پیش نیست و قدمتی بیشتر دارد! طبق تحقیقات باسـتان شناسان اولین استفاده از عطرها مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش و در منطقه بـین النهرین بوده است. بیـن النهرین یکی از تمدن‌های قدیمی مـصر است. بنابراین با استناد به مدارک و دستخط‌های تاریخی می توان به این نتیجه رسید که تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن به مـصر بر می گردد.

کمی بعد نیز در مناطقی همچون روم باسـتان و تمدن کهن پارسی از عطرها استفاده شده است. اولین بقایای ظروف عطرها در ایران باسـتان، طبق تخمین کارشناسان به حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که در سیلک کاشان یافت شده است. امروزه نیز شهر کاشان قطب عرقیجات و گلابگیری ایران است و هر ساله هزاران بازدید کننده برای تماشای مراسم گلابگیری راهی این شهر می شوند. اگر به بازدید از آثار تاریخی علاقه داشته باشید با مراجعه به موزه سیلک کاشان می توانید علاوه بر دیدن آثار باستانی قدیمی، بقایای دستگاه تقطیر، ظروف سفالی و مرمر که برای نگهداری عطرها مورد استفاده قرار می گرفتند و سایر موارد از این دست را مشاهده نمایید.


تاریخچه کلمه عطر و ادکلن (Perfume)

کلمه عطر و ادکلن که در انگلیسی Perfume گفته می شود از کلمه Fume گرفته شده است. این لغت به معنی دود و دود گرفته شده است! شاید با خودتان بگویید که این کلمه چه ربطی به عطر و ادکلن‌ها دارد ولی جالب است بدانید که در گذشته برای به وجود آوردن رایحه خوش، گیاهان و مواد معطر موجود در طبیعت را می سوزاندن!

عطرها در گذشته از ترکیب گیاهان و مواد طبیعی ساخته می شدند که روش ساخت آن‌ها کاملا با امروز تفاوت دارد. امروزه برای ساخت عطرها از اسانس‌ها، الکل، تثبیت کننده‌ها و دیگر مواد شیمیایی استفاده می شود. انسان‌های نئاندرتال (Neanderthal) که در حدود ۴۰۰۰۰ سال پیش در منطقه اوراسیا زندگی می کردند، اولین کسانی بودند که رایحه خوشی که از سوزاندن چوب‌های معطر به دست می آمد را کشف کردند.


تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌ در ایران

تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌ در ایران - تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌

کشور ایران از زمان قدیم به عنوان مهد تمدن تاریخ بشریت شناخته می‌شود و به همین دلیل از همان زمان از بهترین و پیشرفته‌ترین موضوعات روز دنیا استفاده می‌شد. البته با توجه به قیمت بالایی که عطر و ادکلن‌ها در زمان قدیم داشتند، اکثرا خاندان‌های سلطنتی و اشرافی از آن استفاده می کردند اما با این حال ایران دارای بهترین عطر زنانه و مردانه بوده است.

نحوه ساخت عطر در ایران باستـان!

عطرسازان ایرانی، گیاهان و گل‌های معطر را در آب قرار می دادند و بعد از مدتی آن‌ها در روغن‌های اشباع قرار می‌دادند و در آخر این روغن‌ها را با هم ترکیب می‌کردند. این عطرها آنقدر کیفیت بالایی داشت که بسیاری از پادشاهان و افراد ثروتمند دنیا برای خرید ادکلن اورجینال به ایران سفر می‌کردند. این عطرها علاوه بر استفاده بر روی لباس و بدن، در برخی نوشیدنی‌ها نیز استفاده می‌شد و رایحه خوشی را در این خوراکی‌ها به وجود می آورد.


قیمت عطر و ادکلن‌ از گذشته تا به امروز!

اکثر عطرهایی که در دوران باســتان ساخته می‌شدند برای پادشاهان و خاندان اشرافی بود و به همین دلیل در ساخت آن‌ها از مرغوب‌ترین گیاهان، چوب‌های معطر و … استفاده می‌شد. همچنین بطری آن‌ها نیز از اکثرا از جنس طلا و الماس بود. همین موضوع سبب می‌شد تا قیمت آن‌ها به نسبت عطرهای امروز بسیار گران باشد. امروزه عطرها به خصوص آن‌هایی که تستر ادکلن هستند، قیمت‌های پایینی دارند و برای همگان قابل استفاده اند، اما در زمان قدیم با توجه به توضیحات ارائه شده کمتر کسی توان خرید عطرها را داشت.

گران‌ترین عطر دوران باسـتان

حکایت جالب و البته عجیبی از دوران پادشاهی امپراتور تیبریوس در زمان حکومت روم باسـتان است که این امپراتور از هزینه‌های گزاف و سرسام‌آوری که دربار برای خرید عطر و ادکلن صرف می کردند، به ستوه آمده و نزد مجلس سنا شکایت کرده بود. طبق برآوردهای انجام شده این هزینه‌ها به پول امروزی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون یورو (۱۸۰۰۰۰ میلیارد تومان) تخمین زده شده است!


تفاوت عطرهای امروزی با دوران باسـتان

تفاوت عطرهای امروزی با دوران باستان - تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن‌

همانطور که بالاتر اشاره شد عطرهای دوران باسـتان با استفاده از گیاهان معطر و روغن‌ها اشباع تولید می‌شدند اما امروزه کاملا متفاوت شده است و خیلی از افراد بهداشتی و علمی در نظر گرفته می شود. مثلا برای پوست‌های حساس عطرهای خاصی وجود دارد و یا عطرهایی که در فصول گرم و فصول سرد استفاده می شوند با هم متفاوت اند.


نگرانی و دغدغه برای خرید عطرهای امروزی!

امروزه با گسترش تکنولوژی و ظهور دستگاه‌ها و ماشین آلات پیشرفته شاهد وجود انواع عطر و ادکلن‌ها در بازار هستیم. این تنوع زیاد انتخاب را برای خیلی از افراد سخت کرده است. همچنین متاسفانه شاهد فروش انواع عطرهای تقلبی و فیک در بازار هستیم که به دلیل شباهت ظاهری برای مشتریان قابل تشخیص نیستند. پیشنهاد ما به شما خرید از یک فروشگاه معتبر و مطمئن است که به شما تضمین اصالت عطرهای خود را بدهد.

یکی از فروشگاه‌هایی که این روزها بسیار پرطرفدار شده و بسیار بر سر زبان‌ها افتاده است، فروشگاه درین عطر است (Dorinatr.com). فروشگاه اینترنتی درین عطر اولین فروشگاهی است که تمام عطر و ادکلن‌های اورجینال خود را به همراه کارت گارانتی مادام العمر اصالت به دست شما می رساند. با داشتن این گارانتی خیال شما از خرید عطر اورجینال کاملا راحت خواهد بود و اگر بعدها به اصالت عطر خود شک کنید به راحتی می توانید این موضوع را پیگیری نموده و در صورت اثبات، وجه پرداختی شما به طور کامل و در نهایت احترام به شما عودت داده خواهد شد. همچنین اگر برای خرید عطرهای خود دچار سردرگمی شده باشید، می توانید با مشاوران و کارشناسان درین عطر مشورت نمایید. (۲۲۸۶۸۹۷۸ – ۰۲۱)

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها