بازار خان یزد

یزد با مساحتی در حدود ۲۳۹۷ کیلومتر مربع، در فلات مرکزی ایران واقع شده است. یزد معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی منحصر بفردی دارد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بافت تاریخی زنده یزد از دیربازیکی از دیدنی ترین شهرهای ایران بوده است. یزد شهر بلندترین و منحصر بفردترین بادگیرهای جهان است.آس چارتر ارائه کننده بلیط هواپیما با مناسب ترین قیمتها می باشد. یزد بعلت قرار گیری در مسیر جاده ابریشم یکی از پر رفت وآمدترین شهرها برای تجارت و بازرگانی بوده است، به همین خاطر در یزد بازارهای زیادی وجو دارد که از گذشته هنوز پابرجا هستند و محل تجارت بازرگانان و تجارمی باشند. در این مقاله آس چارتر به معرفی یکی از بازارهای قدیمی سنتی یزد بنام بازار خان یزد می پردازد تا با این بازار تاریخی بیشترآشنا شوید. برای سفر به یزد شما می توانید از سایت آس چارتر بلیط هواپیما تهران یزد را از تهیه نمایید.

تاریخچه بازار خان یزد

بازارخان یزد بزرگترین بازار یزد می باشد که از عهد قاجار به یادگار مانده است. معماری منحصر به فرد بازارخان نماد یک بازار سنتی می باشد، ارتفاع این بازار ۴ تا ۶ متر و طول آن ۲۷۴ متر می باشد و به ۴ قسمت شمالی و جنوبی و شرقی و غربی تقسیم شده است. بازار خان دارای ۱۵۳ باب مغازه می باشد، که در قسمت شمالی و جنوبی حدود ۵۳ مغازه و و در قسمت شرقی و غربی ۱۰۰ مغازه و جود دارد. جالب است بدانید که در قدیم افرادی بهشون خان گفته می شد که افراد بزرگ و مشهور شهر بودن فقط اجازه ورود به بازار خان را داشتند. به همین دلیل این بازار بنام بازار خان مشهور شده است. این بازار طویل بازارهای کوچک و معروفی را درخود جای داده است، که شامل:  بازار زرگری، بازار علاقبندی، بازارپنجه علی، بازار کاشی گری، بازار ملاعباس، بازار افشار، بازار مسگری، بازارچیت سازی، بازار دروازه مهریز، بازار شاهزاده فاضل، بازار نخودبریزها می باشد. این مجموعه همچنین شامل یک حسینیه، آب انبار و حمامی زیبا نیز می باشد. در این بازار انواع صنایع دستی قدیمی، طلا، شیرینی های یزدی، انواع پارچه و فرش به فروش می رسد. بازار بزرگ خان یزد در نهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۲ با شماره ۸۵۴۴ در فرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار محمد تقی خان بافقی

محمدتقی بافقی موسس خوانین و یکی از جکام یزد در زمان قاجار بوده است. که بازارخان یکی از آثار با ارزش محمدتقی بافقی است که به دستور ناصرالدین شاه قاجار این بازار ساخته شد. از جمله آثار ارزشمند دیگری که توسط محمدتقی خان بافقی ساخته شده است، می توان به بازار قیصریه، میدان خان، باغ دولت، باغ گلشن، مدرسه خان اشاره کرد. بازارخان یزد یکی از زیر مجموعه های مجموعه خان می باشد، که به یک مجموعه مادر معرفی شده است. این مجموعه ها همگی در سال ۱۲۱۲ احداث شده اند. بازار قیصریه نیز در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اطراف بازار خان یزد

یزد شهری قدیمی که گذشته تاریخی زیادی دارد، جاذبه های تفریحی و تاریخی که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند، در کنار بازدید از بازار تاریخی خان شما می توانید جاذبه ها و جاهای دیدنی دیگری را نیز دیدن نمایید. از جمله میدان امیرچخماق، مسجد امیر چخماق، باغ دولت آباد، بادگیرهای بلندیزد و خانه تاریخی لاری ها، مسجد جامع، موزه آب، موزه مارکار و زورخانه امیرشخماق، آتشکده زرتشتیان و دخمه اشاره کرد. در ادامه آس چارتر چند مورد از جاهای دیدنی اطراف بازارحان را برای شما معرفی می کند.

میدان امیرچخماق

یکی از جاهای دیدنی یزد میدان امیرچخماق می باشد، این میدان نماد تاریخی یزد که در زمان اممیرجلال الدین چخماق که حاکم وقت یزد بود در قرن هشتم ساخته شد. مجموعه امیر چخماق شامل: مسجدامیرچخماق، بازار حاج قنبر، آب انبار و تکیه می باشد. 

موزه آب یزد

یکی از جاهای دیدنی در یزد موزه آب یزد می باشد، این موزه تاریخ چند هزارساله آب در ایران را به نمایش می گذاردو جزو برترین موزه آب در جهان محسوب می شود. این موزه در خانه ای تاریخی در یزد بنام خانه کلاهدوزان قرار گرفته است که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

موزه مارکار

یکی دیگر از دیدنی ترین موزه های یزد مجموعه موزه مارکار می باشد، که متعلق به دوران پهلوی می باشد، که در آن گذشته و تاریخ آیین زرتـشت را به نمایش گذاشته است. این موزه توسط یک بازرگان هندی ساخته شده است و بعنوان آثار ملی ایران در سال ۱۳۷۷ به ثبت رسیده است.

آتشکده یزد

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی یزد آتشکده یزد است، قدمت این آتشکده  ۱۵۰۰ سال می باشد که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بنای ارزشمند تاریخی معماری خاص و جذابی دارد و علاقه مندان زیادی هرساله از این بنا دیدن می کنند همچنین کسانی که علاقه مند به دین زرتـشت هستند می توانند با آداب و رسوم موبدان بزرگ زرتشـتی آشنا شوند.

سوغات بازارخان یزد

بازار بزرگ خان از غرفه ها و مغازه های زیادی تشکیل شده است، که هرکدام از مغازه ها اجناس مختلفی با رنگ و تنوع زیادی دارند که چشم هر بیننده را به خود خیره می کنند. از جمله اجناس موجود در بازارخان یزد شامل: انواع و اقسام صنایع دستی، فرش و قالی دست بافت، ترمه، محصولات قلم زنی، ظرف های سفالی، پارچه های زری تزئینی، کیک یزدی معروف، باقلوا و قطاب، پشمک و نان برنجی می باشد. که علاقه مندان به صنایع دستی و شیرینی های مختلف یزدی می توانند از این بازار تهیه نمایند.

ساعات کار بازارخان یزد

بازار خان یزد از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ باز می باشد.

بهترین فصل و زمان سفر به یزد

یزدی شهری کویری است که آب و هوای خشکی دارد، بنابراین پیشنهاد می کنیم در ماه های شهریور، مهر، آبان و دوماه اول بهار که هوای خنک تر است را برای سفر انتخاب کنید.

مسیر دسترسی به بازارخان

یزد، خیابان امام خمینی، خیابان قائم، بازار خان یزد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها