باغ ایلخانی شیراز کجاست؟

شیراز با داشتن اب و هوای بسیار خوب و فوق العاده مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران و مسافران است ، شیراز مکان های تفریحی و گردشگری بسیار زیادی دارد که یکی از این مکان های گردشگری و فوق العاده دیدنی باغ ایلخانی درشیراز است اگر می خواهید در مورد این باغ بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه سایت اس چارتر باشید همچنین به شما پیشنهاد می کنیم با خرید بلیط لحظه اخری مشهد شیراز خود از سایت اس چارتر می توانید سری به این باغ بزنید با ما همراه باشید.

معرفی شهر شیراز

شیراز مرکز استان فارس و پنجمین شهر بزرگ و پر جمعیت ایران می باشد مساحت این شهر برابر با ۲۴۰ متر مربع می باشد که جمعیت ان طبق اخرین سرشماری ۱۵۶۵۵۷۲ بوده است در زمان های گذشته این شهر را با نام شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز، و شیرساز می شناخته اند، اب و هوای شیراز با توجه به قرار گرفتن در منطقه کوهستانی زاگرس و در ارتفاع ۱۴۸۶ متری از سطح دریا معتدل می باشد.

شیراز از سمت شمال به شهرستان های سپیدان و مرودشت و از قسمت غربی به شهرستان کازرون و از قسمت جنوبی به شهرستان های فیروز اباد و جهرم و از قسمت شرقی به شهرستان های استهبان و فسا متصل می گردد.

یکی از دلایلی که باعث شهرت شیراز شده است قرار گرفتن در مسیر تجاری داخل کشور به سمت بنادر جنوبی مخصوصا بندر بوشهر است.

باغ ایلخانی شیراز از بناهای محمد قلی خان ایلخانی ، خان ایلخانی قشقایی است و در نزدیکی بقعه بی بی دختران در محله میدان شاه واقع شده است باغ ایلخانی از باغ های دوران قاجار می باشد که این باغ دارای درختانی  قدیمی و تنومند است ، فرصت الدوله شیرازی در توصیف باغ ایلخانی می گوید : در محله میدان شاه باغ کوچکی است که عمارت تحتانی و فوقانی بسیار دارد و همه منقش به وضعی خوش در وسظی عمارتی است چهار فصل، سقف این عمارت به طور شیب بانی، باغچه هایش به گل های رنگین اراسته و از خار و خس پیراسته ان را محمد قلی خان ایلخانی بنا کرده است و محل حکم ان سلسله می باشد.

معرفی عمارت باغ ایلخانی

این عمارت از عمارت های تاریخی شهر شیراز می باشد که در محله ( میدان شاه ) این شهر قرار دارد علاوه بر وجود این عمارت ، عمارت کلاه فرنگی دیگری نیز در این باغ احداث شده است که باغ ایلخانی جزو معروف ترین بناهای دوره قاجاریه به حساب می اید.

عمارت اصلی باغ ایلخانی در بخش غربی واقع شده است و از سال های گذشته تا به امروز بازسازی نشده است و همچنان بافت قدیمی خودش را حفظ کرده است.

پلان عمارت ایلخانی

مساحت این عمارت چیزی حدود ۳۵۰۰ متر مربع می باشد ، وجود معماری ایرانی و سنتی این باغ نشان می دهد که مربوط به دوران قاجار است، همچنین عمارت کلاه فرنگی که در ضلع شرقی این باغ واقع شده است مساحت ان به ۳۰۰۰ متر مربع می رسد.

در ساخت این بنا ایوانی با دو ستون در مرکز ان احداث کرده اند همچنین سالن بزرگ تری با عنوان پنج دری در پشت ایوان واقع شده است که با داخل شدن به ان در دو طرف ایوان، دو راهرویی را مشاهده می کنید که در بخش بالاتر ان دو گوشواره استفاده شده است.

در قسمت شمالی ایوان سه اتاق وجود دارد و در قسمت جنوبی این عمارت چهار اتاق تعبیه شده است، همچنین جالب است بدانید در بخش زیر زمین ان ۱۴ اتاق وجود دارد.

معماری باغ ایلخانی

در معماری این عمارت زیبا و دیدنی از ستون های سنگی و طرح مارپیچ روی ایوان استفاده کرده اند و معماری ایوان عمارت برگرفته از سبک های دوره زندیه و قاجاریه می باشد.

از دیگر تزئینات استفاده شده بر ستون های این عمارت که به صورت مقرنس و حجاری است اتاق یا تالار اینه کاری در ضلع جنوبی این ساختمان می باشد که در ان می توانید هنر شاهکارهای معماری ایرانی را مشاهده کنید.

همچنین هنرهایی چون نقاشی ، نگارگری ، منبت کاری و گچبری در ساخت این عمارت استفاده شده است.

ادرس باغ ایلخانی

ایران، فارس، شیراز، خیابان لطف علی خان زند، بلوار دستغیب، کوچه سنگ سیاه، نزدیک بقعه بی بی دختران ،  محله میدان شاه

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها