تاریخچه گلخانه در ایران

تاریخچه گلخانه در ایران

روم باستان اولین کشوری بود که گلخانه را ابداع نمود. گلخانه برای کشت و کشاورژی در تمامی فصول سال می باشد و با کمک تجهیزات گلخانه ای می توان گیاهانی را در گلخانه پرورش داد که ممکن است بومی آن منطقه نباشند و یا فقط در فصول خاصی از سال رشد می کنند و همچنین به آب و هوا و اقلیم خاصی نیاز دارند. در این مقاله قصد داریم تاریخچه گلخانه در ایران را مورد بررسی قرار دهیم.

امروزه گلخانه و احداث گلخانه در ایران بسیار رونق یافته است و گلخانه های زیادی سر تا سر ایران فعالیت می کنند. همچنین با کشت گلخانه ای در ایران صادرات کشور نیز افزایش می یابد و به همین منظور احداث گلخانه در ایران دارای مزایا و وام کشاورزی با توجه به شرایط به آن تعلق می گیرد.

با وجود گلخانه انسان ها به پیشرفت بسیار بزرگی دست یافته اند. زیرا پرورش گیاهان خاص در مناطق مختلف و در همه یفصول سال می تواند یک پیشرفت و گام بزرگی در ارتقای محصولات کشاورزی و زراعی باشد. به همین دلیل بعد از احداث گلخانه در اروپا و کشور های مختلف این روش کشت در ایران نیز رواج یافت که در ادامه به تاریخچه گلخانه در ایران خواهیم پرداخت. اکنون نیز می توان با تجهیزات گلخانه جدید ، یک گلخانه مناسب راه اندازی کرد 

تاریخچه گلخانه در ایران

اولین گلخانه در ایران

تاریخچه گلخانه کاملا ایرانی در ایران توسط یک مهندس کرمانی احداث شد. این گلخانه بدون هیچ ابتکار و تجهیزات خارجی در ایران احداث شد. در این گلخانه گل های محمدی و انواع گیاهان زینتی و نیاز های استان و همسایگان کاشت و برداشت می شود. و سازنده این گلخانه در حال گسترس این گلخانه می باشد. تاریخچه گلخانه در ایران به استان کرمان بر میگردد. زیرا کرمان دومین قطب گلخانه ای در ایران است.

گلخانه های ایران

تاریخچه گلخانه در ایران و گلخانه های احداث شده در ایران به شهر های کرمان و اصفهان و قطب گلخانه ارس بر میگردد. همچنین ۲۵ درصد گلخانه های ایران در تهران احداث شده است. بنابراین تاریخچه گلخانه در ایران در شهر های مختلف ایران می باشد. احداث اولین گلخانه ی ایرانی در شهر کرمان بوده است و تاریخچه گلخانه در ایران به شهر کرمان باز می گردد و در سر تا سر گسترش یافته است.

تاریخچه گلخانه در تهران

تهران جز اولین استان های ایران می باشد که در آن گلخانه های بزرگ و مطرح ایران احداث شده است. بیشترین گلخانه ی احداث شده در ایران در استان تهران می باشد. و می توان گلخانه های بزرگ ایران را در تهران مشاهده کرد. تاریخچه گلخانه در ایران نیز بخش از آن مربوط به گلخانه های تهران می شاز ود. زیرا در تهران گلخانه های مدرنی وجود دارد.

تهران به دلیل پایتخت بودن از مزایای بیشتری برای ساخت گلخانه بهره مند می باشد. و همان طور به دلیل جمعیت زیادی که دارد نیازمند به گلخانه های بیشتری می باشد. به همین دلیل یکی از سیاست های دولت نیز افزایش گلخانه ها و کشت گلخانه ای در سر تا سر تهران می باشد. و بخش بسیار زیادی از تاریخچه گلخانه در ایران نیز در گلخانه های تهران می باشد.

استاندار تهران نیز گفته است باید بر روی کشت گلخانه ای در تهران سرمایه گذاری شود. در ابتدا با احداث یک گلخانه بزرگ در تهران شروع شد و در حال حاضر احداث گلخانه در تهران و مدرن شدن گلخانه ها در تهران روز به روز در حال افزایش می باشد.

تاریخچه گلخانه در ایران

گلخانه های ارس در ایران

ارس به دلیل داشتن دشت های وسیع و حاصلیخز به قطب گلخانه در ایران تبدیل شده است و یکی از تاثیر گذار ترین ها در تاریخچه گلخانه در ایران گلخانه های ارس می باشد. گلخانه های ارس از سالیان گذشته تا کنون در ایران در حال فعالیت می باشد و سالانه محصولات بسیار زیادی از گلخانه های ارس برداشت می شوند. و به دلیل داشتن خاک حاصلخیز در ارس محصولات گلخانه ای این منطقه بسیار با کیفیت می باشد.

همچنین به دلیل آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز در ارس سرمایه گذاران از گذشته تا کنون بر روی گلخانه های ارس سرمایه گذاری می کردند. تولید سالانه ۲۳ هزار تن صیفی جات در ارس باعث شده است که این منطقه به قطب گلخانه ای کشور ایران تبدیل شود. و سالانه محصولات با کیفت آن به شهر های دیگر ایران صادر شوند. اگر به تاریخچه گلخانه در ایران توجه کنیم در ابتدا گلخانه های بسیار کمی در ایران احداث می شدند اما امروز در سر تا سر ایران شاهد کشت گلخانه ای و حتی صادرات کشت گلخانه ای می باشیم.

سرمایه گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریالی در گلخانه های منطقه آزاد ارس بسیار بر روی اقتصاد این منطقه تاثیر گذار بوده است و باعث ایجاد شغل برای افراد زیادی شده است. بنابراین توجه به قطب گلخانه کشور بسیار زیاد می باشد. همچنین در این منطقه محصولات بسیار زیادی تولید و صادر می شود. به همین دلیل سرمایه گذاری های بسیار زیادی بر گلخانه های این منطقه صورت می گیرد.

تولید گیاهان خاص در گلخانه های ایران

اگر به تاریخچه گلخانه های ایران دقت کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم به این موضوع می رسیم که در ابتدا در گلخانه های ایران فقط گیاهانی برای مصرف روستا ها و شهر های اطراف در فصول خاص کاشت و برداشت می شده است. اما با رشد گلخانه ها در ایران و بیشتر شدن علم احداث گلخانه ای و همچنین تبدیل گلخانه های سنتی به مدرن باعث ایجاد و تولید گیاهان خاص و بومی مناطق دیگر نیز در گلخانه های سر تا سر ایران شده است.

گیاهان زینتی کم یاب و گیاهانی که خاصیت دارویی دارند و بسیار ارزشمند هستند و همچنین گل های زینتی نیز در گلخانه های ایران کاشته می شود و با مراقبت های ویژه برداشت می شوند و طرفداران بسیار زیادی نیز دارند.

پس از آگاهی از تاریخچه گلخانه در ایران باید بدانید که امروزه احداث گلخانه ها در ایران و تولید گیاهان خاص نیز بسیار مورد استقبال قرار می گیرد و همچنین برای این کار بهتر است با افرادی که در این زمینه تجربه بسیار زیادی دارند مشورت انجام دهید و از علم افراد استفاده نمایید. زیرا تجهیزات و احداث یک گلخانه به تجربه و علم کافی در این زمینه نیازمند می باشد.

تاریخچه گلخانه در ایران

امید است محتوای فوق اطلاعات لازم در مورد تاریخچه گلخانه در ایران را در اختیارتان قرار داده باشد.z

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها