چگونه با وجود تحریم ها در گوگل تبلیغ کنیم

همه شما با اهمیت تبلیغات برای رشد کسب و کارها آشنا هستید. تبلیغات و بازاریابی یک رویکرد جدید نیست و از لازمه‌های رشو و گسترش هر کسب و کاری به شمار می‌رود؛ اما شکل آن در عصر  امروز با تغییرات سریع و سرسام‌آوری که همه ساله در زمینه تکنولوژی رخ می‌دهد، متفاوت از هر زمان دیگری است. این روزها با توسعه اینترنت و گسترش کسب و کارهای تحت وب، تبلیغات و بازاریابی نیز به‌صورت گسترده در حوزه آنلاین انجام شده و با اصطلاح جدیدی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. با توجه به راهکارهای متعدد تبلیغاتی، هیچ نوع تبلیغاتی بهتر از تبلیغ در خود گوگل نیست. گوگل به‌عنوان قدرتمندترین موتور جست‌وجو در جهان، بهترین بستر برای تبلیغات بوده و بازدهی بالایی را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌دهد. مسئله اینجاست که تبلیغ در گوگل با وجود تحریم چگونه امکان‌پذیر است؟ موضوع تحریم یک دغدغه جدی برای کاربران ایرانی در حوزه‌ استفاده از خدمات گوگل است. در ادامه راجع‌به نحوه تبلیغ در گوگل با وجود تحریم صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات در گوگل چیست؟

قبل از این که به موضوع تبلیغ در گوگل با وجود تحریم بپردازیم، بهتر است با مفهوم تبلیغ در گوگل و نحوه انجام آن آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم، گوگل بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان است و روزانه میلیاردها سرچ در آن انجام می‌شود. این مسئله حاکی از آن است که کسب و کارهای مشابه بسیاری در این بستر وسیع با یک دیگر رقابت می‌کنند‌. آیا تا کنون به این نکته فکر کرده‌اید که گوگل بر چه اساسی سایت‌هایی را در نتایج سرچ کاربران به آن‌ها معرفی می‌کند؟ در حوزه کسب و کارهای آنلاین یک مفهوم پایه و واحد تحت عنوان سئو وجود دارد که اگر سایت‌های کسب و کار، فعالیت خود را بر اساس قوانین سئو پیاده‌سازی و اجرا‌‌کنند، موردپسند موتور جست‌وجوی گوگل واقع شده و در صدر نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرند‌. خدمات سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جست‌وجو گستردگی بسیاری دارد. پیاده‌سازی خدمات سئو برای تمام سایت‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود؛ اما ترافیکی که از طریق بهینه‌سازی سایت حاصل شود، به زمان زیادی نیاز دارد.

images_1661241097.jpg

در این بین سایت‌های نوپایی که به افزایش ترافیک و بازدید بالا در حداقل زمان ممکن احتیاج دارند، در کنار پیاده‌سازی خدمات سئو از روش‌های تبلیغ در گوگل استفاده می‌کنند. تبلیغات در گوگل توسط پلتفرم گوگل ادز و ایجاد کمپین تبلیغاتی در این پلتفرم انجام می‌شود. پلتفرم گوگل ادز یک راهکار هوشمندانه از سوی موتور جست‌وجوی گوگل است و نتایج آن در سریع‌ترین زمان ممکن حاصل می‌شود. با توجه به این که کاربران اینترنت از گوگل بیشتر از هر پلتفرم و بستر تحت وب موجود استفاده می‌کنند، می‌توان با اطمینان گفت که تبلیغ در گوگل یک روش نتیجه‌گرا و بسیار ارزشمند است. تبلیغات گوگل ادز نوعی تبلیغات پولی است و هزینه آن به ازای هر کلیک تعیین و کسر می‌گردد. به‌همین‌خاطر این نوع بازاریابی به تبلیغات کلیکی معروف است. اهمیت تبلیغ در گوگل با وجود تحریم نیز دقیقا در زمان راه‌اندازی و اجرای کمپین تبلیغاتی آشکار می‌شود. ‌

چگونه در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

گوگل یک پلتفرم جهانی است و میلیاردها کاربر از گوشه و کنار دنیا از موتور جست‌وجوی گوگل برای رفع نیازهای خود استفاده می‌کنند و چه بسا روابط دوستانه و تعاملات پایدار بسیاری در این حوزه شکل گرفته و تداوم دارد. این موتور جست‌وجو هیچ محدودیت زمانی و مکانی برای فعالیت کاربران خود تعریف نکرده و تنها بر اساس قوانین و الگوریتم‌های خود به سایت‌های مختلف امتیاز می‌دهد. با این وجود حتما با خود فکر می‌کنید که تبلیغ در گوگل با وجود تحریم چه معنا و مفهومی دارد. آشنایی با نحوه ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز شما را به درک صحیحی از این موضوع می‌رساند. گوگل ادز مخاطبین هدف شما را نشانه گرفته و آن‌ها را به‌سرعت به مشتری بالقوه تبدیل می‌کند. تنها کافی است نوع تبلیغ در این پلتفرم را انتخاب کرده و بر اساس آن کمپین خود را راه‌اندازی کنید. تبلیغ در گوگل ادز به چند روش تبلیغات کلیکی بر اساس جست‌وجوی کلمات کلیدی، تبلیغات نمایشی و تبلیغ در ازای ایجاد تعامل انجام می‌شود.

 

به این ترتیب هزینه‌ای که به تبلیغ گوگل ادز اختصاص می‌دهید، حداکثر مبلغی پیشنهادی از سوی خود شما است که برای کلیک، ویو یا یک عمل خاص پرداخت می‌کنید. با توجه به رقابتی که بر سر کلمات کلیدی پرسرچ وجود دارد، هرچه مبلغ پیشنهادی شما بالاتر باشد، جایگاه نمایش تبلیغ شما در گوگل بهتر خواهد بود. در نتیجه بازدید از سایت افزایش یافته و فروشتان چند برابر می‌شود. در این بین پیاده‌سازی خدمات سئو و ایجاد تجربه کاربری خوب نیز به شما کمک می‌کند که از مشتریان بالفعل، مشتری دائمی و طرفدار بسازید. در نظر داشته‌باشید اگر شما صاحب یک کسب و کار تازه ورود به دنیای اینترنت هستید، برای تبلیغ در گوگل با وجود تحریم، پلن‌های ارزان قیمت گوگل ادز یا گوگل ادوردز را انتخاب کنید. پلن‌های ارزان در واقع به کلمات کلیدی کم رقابت اختصاص دارد. در نهایت با هر کلیکی که کاربر بر روی تبلیغ شما انجام می‌دهد، هزینه آن از حساب کاربریتان کسر می‌گردد.

هزینه هر کلیک در تبلیغات گوگل چگونه محاسبه میشود؟

با توجه به اهمیت هزینه تبلیغ در گوگل ادز، بهتر است به‌صورت اختصاصی راجع‌به این مهم صحبت کنیم. هر چند هزینه تبلیغات گوگل به فاکتورهای متعددی بستگی دارد، اما در یک حالت کلی این هزینه به‌صورت مزایده‌ای بین صاحبین کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز تعیین می‌شود. در واقع شما در رقابت با سایر سایت‌ها حداکثر هزینه تبلیغات را مشخص کرده و جایگاه خود را در تبلیغات تعیین می‌کنید. به این صورت که اگر شما بالاترین مبلغ را به ازای هر کلیک پیشنهاد دهید، نمایش تبلیغ شما در موتور جست‌وجوی گوگل در اولویت قرار می‌گیرد. در نظر داشته‌باشید، قیمت تبلیغات تنها یکی از فاکتورهای موثر در جایگاه تبلیغ شما است. برای این که بتوانید به رتبه برتری در تبلیغ برسید، باید کیفیت تبلیغ و سایتتان را ارتقاء دهید. موتور جست‌وجوی گوگل در تلاش است که بهترین پاسخ را در نتیجه سرچ کاربران به آن‌ها نمایش دهد. در نتیجه کیفیت تبلیغ در گوگل، بیشتر از ارزش مالی آن برای این موتور جست‌وجو اهمیت دارد.

images_1661322192.jpg

کیفیت تبلیغ در گوگل چگونه تعیین میشود؟

اهمیت کیفیت تبلیغ آنچنان بالا است که کاربران ایرانی باید بیشتر از نحوه تبلیغ در گوگل با وجود تحریم، به کیفیت آن در راستای پاسخ به نیاز مشتری و ایجاد تجربه کاربری خوب توجه‌‌کنند تا خروجی ایده‌آلی از تبلیغات خود داشته‌باشند. برای این که بتوانید یک تبلیغ باکیفیت در گوگل داشته‌باشید، باید به سه فاکتور مهم: کیفیت وبسایت، تعداد کلیک مد نظر و مرتبط‌‌‌‌بودن متن تبلیغ توجه کنید. همان‌طور که گفتیم گوگل به‌دنبال آن است که نیاز کاربر را به بهترین شکل پاسخ دهد. به این ترتیب اگر متن تبلیغ شما به جست‌وجوی کاربر ارتباط داشته‌باشد، امتیاز شما برای ارتقاء جایگاه در تبلیغ افزایش می‌یابد. از طرفی هر چه وب سایت شما با محتوای تبلیغ و جست‌وجوی کاربر مرتبط‌تر باشد، کیفیت تبلیغ بهبود می‌یابد. علاوه بر آن وقتی تبلیغ شما جذاب و مرتبط باشد، نرخ کلیک افزایش یافته و در نهایت موتور جست‌وجوی گوگل تمام این فاکتورها را به‌عنوان شاخص کیفیت در تبلیغات در نظر گرفته و سایت شما را در نتیجه افزایش ترافیک به صدر جدول جست‌وجو می‌رساند.

منظور از تبلیغ در گوگل با وجود تحریم چیست؟

تا اینجا با تبلیغات کلیکی و اهمیت تبلیغات گوگل ادز به‌عنوان یک راهکار تبلیغاتی هوشمند، موثر و نتیجه‌گرا آشنا شدید. حال وقت آن است که از شرایط کاربران ایرانی در تبلیغات گوگل آگاه شوید. با توجه به تحریم‌های حاکم بر ایران، پلتفرم گوگل نیز ایران را تحریم کرده و کاربران ایرانی امکان تبلیغ مستقیم در گوگل را ندارند. از آنجا که در راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی گوگل ادز آدرس دامنه سایت شما مشخص می‌شود، سایت‌های با دامنه ir توسط گوگل تحریم شده‌اند. به‌همین‌خاطر سایت‌هایی که دامنه آن‌ها متعلق به ایران است باید برای تبلیغ در گوگل دامنه غیر ایرانی را ثبت‌‌کنند. به‌عبارتی شما باید یک سایت مستقل بر روی دامنه غیر ایرانی ثبت کنید. در نظر داشته‌باشید، علاوه بر محدودیت‌هایی که کاربران ایرانی و برخی کشورهای دیگر برای تبلیغ در گوگل با وجود تحریم دارند، کشورهای مختلف قوانین از ‌‌پیش‌تعریف‌شده‌ای برای تبلیغات گوگل دارند‌. از آنجا که گوگل قوانین تبلیغات هر کشوری را در کمپین تبلیغاتی مربوط به آن لحاظ می‌کند، ایرانیان نیز به‌دنبال راهی برای ثبت تبلیغ در گوگل برای دامنه ایرانی خود هستند.

images_1661322268.jpg

نحوه انجام تبلیغ در گوگل با وجود تحریم

قبل از هرچیزی جالب است بدانید که گوگل برای اعمال تحریم‌ها از دستورالعمل اداره کنترل دارایی‌های برون مرزی آمریکا پیروی می‌کند‌. برای این که بتوانید سایت ایرانی خود را در پلتفرم گوگل ادز ثبت کنید، باید یک دامنه مشابه با پسوند دات کام یا هر پسوند بین‌المللی دیگر بخرید و سپس دامنه جدید را روی دامنه آی آر پارک کنید. چگونگی پارک‌‌‌‌کردن دامنه روی دامین دیگر خود یک مبحث جداگانه و مفصل است. برای درک این مطلب همین قدر باید بدانید که دامنه پارک‌شده نباید لینک‌های زیادی به سایت آی آر داشته‌باشد. چون در غیر این صورت ممکن است گوگل به این سایت‌ها مشکوک شده و علاوه بر عدم اجازه تبلیغات به آن‌ها، سایت را نیز معلق سازد‌. گوگل یک موتور هوشمند است و به‌سرعت نقض قوانین خود را تشخیص داده و به تعلیق اکانت و کمپین گوگل ادز می‌انجامد. فراموش نکنید گوگل هیچ استثنایی در نقض قوانین قائل نیست.

اگر گوگل تشخیص دهد که سایت شما برای تبلیغ در گوگل با وجود تحریم، قوانین این موتور جست‌وجو را دور زده، اکانت شما را از لیست تبلیغات گوگل خارج نموده و اجازه تبلیغ به شما نمی‌دهد. با این وجود گوگل برای اکانت‌هایی که تعلیق شده‌اند این امکان را فراهم ساخته که وجه‌ استفاده نشده خود را پس بگیرند. این قابلیت یعنی پس‌گرفتن باقی مانده وجه در حساب گوگل ادز برای سایر اکانت‌های فعال نیز وجود دارد.

 

انواع اکانتهای گوگل ادز

برای ایجاد کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز باید یک اکانت برای حساب کاربری و سایت خود در این پلتفرم ایجاد کنید. اکانت گوگل ادز در دو نوع اختصاصی و مدیریت‌شده، توسط شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ پارتنر رسمی گوگل عرضه می‌شود. تفاوت این دو نوع اکانت در نوع دسترسی سفارش‌‌دهنده تبلیغ است. به این صورت که در اکانت اختصاصی، کاربر به‌صورت کامل به کمپین تبلیغاتی دسترسی دارد و می‌تواند آن را مدیریت کند. مشتری می‌تواند در استفاده از این اکانت برای تبلیغ در گوگل با وجود تحریم از خدمات مشاوره کارشناسان شرکت دیجیتال مارکتینگ استفاده کند. نوع دوم اکانت مدیریت شده‌است که برای مشتریان کم تجربه مناسب است. در واقع آن دسته از کاربرانی که می‌خواهند برای اولین بار در گوگل تبلیغ‌‌کنند و اطلاعات کافی در اختیار ندارند، می‌توانند از این نوع اکانت استفاده‌‌کنند.

در اکانت اختصاصی تمام مسائل مربوط به تبلیغ عهده پشتیبان بوده و کاربر می‌تواند گزارش فعالیت‌های پشتیبان را از او درخواست کند. استفاده از این نوع اکانت یک مزیت مهم دارد و آن هم این است که صاحب کمپین فرصت بیشتری برای بهینه‌سازی سایت خود برای ایجاد تجربه کاربری خوب جهت افزایش ورود و حضور مشتری در سایت خواهد داشت. در نتیجه سایت او در مدت زمان کوتاهی رشد کرده و افزایش فروش و برندسازی آن نیز حتمی خواهد بود.


جمع‌‌‌بندی

این روزها که تمام کسب و کارها در بستر آنلاین فعالیت دارند، به دلیل عدم وجود محدودیت‌های خاص برای مشاغل اینترنتی، رقابت سنگینی بین سایت‌های کسب و کار برقرار است. ازاین‌رو صاحبین سایت‌ها برای معرفی خود و دیده‌شدن بهتر بین کاربران، از ابزارهای تبلیغاتی ماند گوگل ادز استفاده می‌کنند؛ اما کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد، به‌راحتی نمی‌توانند در گوگل تبلیغ‌‌کنند‌. به‌عنوان مثال دامنه سایت ایرانی در گوگل ادوردز نمایش داده نمی‌شود و یا کاربران نمی‌توانند در راه‌اندازی کمپین از لوکیشن ایران استفاده‌‌کنند. با این وجود ایرانی‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی تبلیغ در گوگل با وجود تحریم را به‌صورت هدفمند و نتیجه‌گرا انجام دهند. برای رفع این مشکل راهکارهای مختلفی وجود دارد که شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات گوگل ادز با آن‌ها آشنا بوده و می‌توانند به شما کمک‌‌کنند. در این راستا بهتر است که در انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ خود دقت کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها