نگاهی متفاوت به تاریخچه دو بازار مالی جذاب!

دانستن تاریخچه و عقبه هرچیز، اولین گام برای شناخت و درک ماهیت کلی آن است . پس از شناخت کلی نوبت به دانستن نکات جزئی تر می رسد. بازارهای مالی هم از این قائده مستثنی نیستند و برای یادگیری و حرفه ای شدن در آن ها ابتدا لازم است تا با گذشته و تاریخچه آن ها آشنا شویم تا با یک درک درست از کلیت آن ها به شناخت سایر موارد برسیم . دو بازار مالی فارکس و ارزهای دیجیتال اخیرا مورد توجه افرادزیادی قرار گرفته و افراد زیادی آموزش دیدن را در این زمینه شروع کرده اند اما توجه زیادی به تاریخچه آن ندارند . در این مطلب سعی شده تا یک تاریخچه کلی از این دو بازار مالی جذاب ارائه شود تا افراد با نگاه بهتری به این بازار ها توجه کنند.

تیم زدبورس

نگاهی به گذشته بازار فارکس

بازار تبادل ارزهای خارجی که در اصطلاح به آن فارکس (Forex) گفته می‌شود، محلی برای تبادل ارزهای رایج کشورهای دنیاست. این بازار، بیشترین میزان نقد شوندگی را در میان سایر بازارهای مالی دارد و اشخاص و شرکت های بزرگی در آن مشغول به فعالیت هستند. اکثر افراد تاریخچه بازار فارکس را مربوط به دهه ۹۰ میلادی می‌دانند اما فارکس بسیار پیشتر از آن وجود داشته است.

ماهیت بازار فارکس همانطور از نامش پیداست یعنی تبادل ارز رایج یک کشور در قبال دریافت ارز کشور دیگر. اگر بازار فارکس را با همان مفهوم کلی تبادل یک چیز در ازای چیز دیگری در نظر بگیریم ، تبادلاتی کالا به کالایی که سال ها پیش از میلاد مسیح انجام می شده را می توان اولین نمونه از بازار فارکس دانست .

سال ها بعد از سکه برای تبادل کالا استفاده شد اولین سکه طلا در قرن ششم پیش از میلاد تولید شد. همچنان شواهد تاریخی نشان می‌دهند، ضرب سکه در قرن یکم پیش از میلاد مسیح (سال ۲۵۹ قبل از میلاد) و در مـصر باستان برای تجارت میان مردم رواج یافته است. با ضرب سکه مردم به جای مبادله کالا به کالا، می‌توانستند از سکه‌های طلا استفاده کرده و کالاهای مورد نیاز خود را بخرند.

سکه‌های طلا به دلیل ویژگی‌هایی مثل دوام، قابلیت تقسیم شدن، یکنواختی، قابلیت حمل آسان، محدودیت عرضه و مقبولیت در بین عامه مردم به پول رایج یا ارز تبدیل شدند و پس از مدتی این سکه‌ها یا ارزها در بین کشورهای مختلف مبادله می‌شدنداین سکه‌ها وزن‌های متفاوتی داشتند به همین علت اگر یک سکه یونانی وزن بیشتری نسبت به یک سکه مـصری داشت، تاجران سکه‌های یونانی کمتری را با سکه‌های مصـری بیشتری مبادله می‌کردند.(دقیقا اتفاقی که امروزه در بازار فارکس به نوع دیگری براساس ارزش ارزها انجام می شود.)

۲۴۰ سال پیش در سال ۱۸۷۵ استاندارد طلا معرفی شد. در استاندارد طلا، یک کشور فقط به اندازه طلای موجود در ذخایر، پول ملی خود را ضرب می کرد. هدف استاندارد طلا تضمین ارزش یک ارز بود.  با آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۸-۱۹۱۴) کشورهای اروپایی مجبور شدند پول کاغذی بیشتری برای هزینه‌های ناشی از جنگ چاپ کنند، به همین دلیل بود که سیستم پولی بر مبنای طلا منسوخ شد. در سال ۱۹۲۸ تجارت ارزهای خارجی به بخش جدایی ناپذیری از عملکرد مالی شهرها تبدیل شد و در همین زمان بود که تجارت ارزها به شکل مدرن در لندن شروع شد.

قرارداد برتون وودز در سال ۱۹۴۴میلادی

در اواخر جنگ جهانی دوم اولین تحول عمده در بازار ارز با قرارداد «برتون وودز» ایجاد شد. آمریکا، بریتانیا و فرانسه در کنفرانس مالی و پولی سازمان ملل در برتون وودز گرد هم آمدند تا به هرج و مرج اقتصادی ناشی از جنگ پایان بدهند و یک سیستم جدید اقتصادی را آغاز کنند. علت اصلی بستن این پیمان، ایجاد ثبات و احیای مجدد اقتصادهای بزرگ جهانی بود.

‌در این سیستم ، قرار بر این شد تا قیمت یک ارز نسبت به یک ارز دیگر بدون تغییر باقی بماند. علاوه بر این نرخ ارز کشورهای خارجی نسبت به دلار آمریکا ثابت نگه داشته می‌شد. نرخ دلار آمریکا هم به طلا متصل شد چون آمریکا در آن زمان بیشترین ذخایر طلا در جهان را داشت. به همین دلیل بود که کشورهای خارجی با دلار معامله می‌کردند و به این ترتیب بود که دلار آمریکا به اندوخته ارزی جهانی تبدیل شد. بر اساس توافقنامه برتون وودز ارزها می‌توانستند فقط در محدوده ۱±% از نرخ برابری ارزها نوسان داشته باشند.

اقتصاد اکثر کشورهای اروپایی در آن سال‌ها در رکود بود ولی آمریکا تنها کشوری بود که از آسیب‌های جنگ در امان مانده بود. با امضای پیمان برتون وودز در سال ۱۹۴۴ میلادی، دلار آمریکا که پس از سقوط بازار بورس در سال ۱۹۲۹ میلادی به یک ارز شکست خورده تبدیل شده بود، به ارز معیاری تبدیل شد که سایر ارزهای بین المللی با آن مقایسه می‌شدند. در این سال‌ها هزینه‌های دولت آمریکا به تدریج بیشتر شد تا جایی که دیگر طلای کافی برای دلارهای در گردش آمریکا وجود نداشت. به همین دلیل بود که در سال ۱۹۷۱، ریچارد نیکسون رئیس جمهور آمریکا توافقنامه برتون وودز را لغو کرد.

تا به اینجا به یک دید کلی از گذشته دور فارکس تا به امروز رسیدیم اما در ادامه قراراست تا توضیحاتی در مورد شروع به کار بازار فارکس به شکل امروزی بپردازیم .

فارکس به شکل امروزی

بازار فارکس در سال ۱۹۷۳، به شکل مدرن و امروزی آن شروع به کار کرد. در این زمان نرخ ارزها نسبت به یکدیگر متغیر بود و دیگر هیچ دولتی سعی در کنترل و ثابت نگه داشتن این نرخ ها نمی‌کرد. در همین سال بود که کامپیوترها جایگزین تلفن و سیستم‌های قدیمی شدند.در دهه ۱۹۹۰ میلادی به علت گسترش اینترنت، بازارهای ارز به سرعت رشد کردند. به این ترتیب هر کسی در هرجا می‌توانست به راحتی به آخرین قیمت‌ها دسترسی داشته باشد. در همین زمان پلتفرم هایی ایجاد شد که همه افراد به صورت لحظه ای به قیمت ها دسترسی داشته باشند اما به دلیل حجم بالا و نیاز به سرمایه فوق العاده زیاد ، تنها بانک ها قادر به معامله بودند .

با توجه به علاقه افراد عادی به معامله در فارکس و گسترش اینترنت ، همین زمان بود که بروکرها یا کارگزاران خرده فروشی فارکس پا پیش گذاشتند و باعث شدند تا افراد عادی هم بتواننددر این بازار به خرید و فروش ارزها بپردازند.

این یک تاریخچه کلی از بازار فارکس از گذشته دور تا به امروز بود که هر تریدر فعال در این بازار باید به آن اشراف داشته باشد تا بتواند به خوبی معامله کند . همچنین باید در نظر داشت در کنار آشنایی با ماهیت و گذشته کلی باید ، هر فرد باید به شکل اصولی آموزش فارکس را ببیند تا در این دریای بزرگ به موفقیت برسد.

در ادامه اشاره ای به دیگر بازار مالی جذاب این روزها ، یعنی بازار ارز دیجیتال هم داریم .

نگاهی به گذشته بازار کریپتو کارنسی(ارز دیجیتال)

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یک نوع پول الکترونیکی است که به عنوان ابزاری برای مبادله در فضای مجازی طراحی شده است. از ارزهای دیجیتالی برای رمزنگاری، ایمن کردن و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

ایده کریپتوکارنسی اولین بار در سال ۱۹۸۳ ظهور کرد، زمانی که دیوید چاوم، رمزنگار آمریکایی، مقاله ای را منتشر کرد که در آن شکل اولیه پول الکترونیک رمزنگاری ناشناس را تشریح کرد. مفهوم ارزی بود که می توانست بدون ردیابی و به روشی ارسال شود که نیازی به نهادهای متمرکز (یعنی بانک ها) نباشد.

پس از آن در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸، ساتوشی ناکاموتو وایت پیپر بیـت کوین(در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با وایت پیپر مطلب وایت پیپر چیست را مطالعه کنید) را منتشر کرد که عملکرد شبکه بلاک چیـن بـیت کوین را توصیف می کرد. ساتوشی به طور رسمی کار بر روی پروژه بیـت کوین را در ۱۸ آگوست ۲۰۰۸ آغاز کرد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد رمزارزها

  • غیرمتمرکز بودن
  • دیجیتالی بودن
  • رمزارزها ماهیت فیزیکی ندارند و فقط کدهای صفر و یکی هستند که در شبکه ثبت می‌شوند. در واقع، کریپتوکارنسی وجود واقعی ندارد و فقط در فضای مجازی در دسترس است.
  • مبادله شخص با شخص
  • در این سیستم، افراد بدون هیچ واسطه‌ای می‌توانند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند.
  • حفظ هویت و ناشناس بودن
  • هنگام استفاده از رمزارز، نیازی به شناسایی هویت کاربران نیست و هر کاربر با آدرس کیف پول دیجیتالی خود شناسایی می‌شود.
  • افزایش سرعت تراکنش‌ها
  • سادگی و شفافیت معاملات

معاملات امروزی بر روی ارزهای دیجیتال

چندین سال پیش، خرید و فروش ارزهای دیجیتال رایج نبوده و به ندرت خریدار و فروشنده‌ای پیدا می‌شد اما در عصر حاضر خرید و فروش آن بسیار رواج پیدا کرده است. در بین ارزهای دیجیتالی بیـت کوین از محبوبیت خاصی برخوردار است ولی این ارز دیجیتالی هم در بازار پر رقابت امروز برای حفظ جایگاه خود با ارزهای مثل اتریوم، لایت کوین و… در رقابت است.

امکانی وجود دارد که دارندگان این ارزها می‌توانند آن‌ها را به سادگی به ارز مورد نظر خود تبدیل کنند و در بازارهایی که این ارزها را قبول می کنند به فروش برسانند. برای معامله بر روی این نوع ارزها نیاز است تا افراد به درستی تحلیل و رفتار ارزها را فرا بگیرند تا هرچه بهتر به انجام معامله بپردازند . منابع آموزشی زیادی برای آموزش کریپتو وجود دارند که دورهای آموزشی ارز دیجیتال زدبورس یکی از بهترین منابع برای این مورد است.

بسیاری از مردم در سراسر جهان ارزهای دیجیتالی را به عنوان نوعی سرمایه‌گذاری پذیرفته‌اند. اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتالی بیشترین سرعت نرخ رشد را برای خود ثبت کرده است. با این حال سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال از ریسک بالایی برخوردار است چون بازار دائما در حال نوسان است .

ارز دیجیتال کاربردهای متفاوتی دراد .شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را مستقیما خریداری کنید یا با استفاده از کامپیوتر و تجهیزاتی که تهیه آن‌ها با صرف هزینه زیادی همراه است ارز دیجیتالی استخراج کنید. همچنین می‌توانید در قبال انجام کار، ارز دیجیتال را به عنوان دستمزد خود دریافت کنید.

در این مطلب سعی شد تا به شکل مختصر و مفید به گذشته دو بازار مالی فارکس و کریپتوکارنسی اشاره شد تا با دید بهتری به این بازارها نگاه کنیم .

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها