نحوه کار کنتور هوشمند برق چگونه است؟

نحوه کار کنتور هوشمند برق مشابه کنتورهای سنتی است. این کنتورها میزان مصرف برق را اندازه‌گیری می‌کنند. نحوه کار کنتور هوشمند برق در ساختمان هوشمند به این صورت است که بر خلاف کنتورهای سنتی، نیازی به قرائت کنتور نبوده و اطلاعات لازم را برای تامین کننده ارسال می‌کنند.

پس از نصب کنتور، دیگر نیازی به خواندن کنتور نخواهید داشت. اطلاعاتی را که برای این منظور نیاز دارید، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

اما این تمام ماجرا نخواهد بود. کنتورهای هوشمند، دارای یک نمایشگر داخلی (IHD) هستند. این نمایشگر برای نشان دادن اطلاعات استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار کنتور هوشمند برق، همراه ما باشید.

ویژگی کنتور برق هوشمند

یکی دیگر از تجهیزات خانه هوشمند، کنتور هوشمند است. با خواندن دستی کنتور خداحافظی کنید. دیگر برای پیدا کردن و خواندن داده‌های آن خود را به‌زحمت نیندازید. کنتور هوشمند برق، اطلاعات را به‌صورت خودکار برای شما ارسال می‌کند.

صورت‌حساب‌های دقیق‌تری دریافت کنید. خواندن خودکار کنتور بدین معناست که دیگر نیازی به تخمین صورت‌حساب‌های شما نخواهد بود؛ بنابراین دقیقاً انرژی مصرف‌شده شما را مشخص می‌کنند.

هزینه‌های خود را پیگیری کنید. هزینه انرژی خود را به ریال ببینید و یک بودجه روزانه، هفتگی یا ماهانه تعیین کنید.

میزان انرژی مصرفی خود را کنترل کنید. ببینید کدام لوازم برای کارکردن بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند. تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید  تا در صورت‌حساب‌ها صرفه‌جویی کنید.

به سبزتر شدن انرژی کمک کنید. با ترکیب اطلاعات کنتورهای هوشمند با اطلاعات مربوط به آب‌وهوا، اپراتورهای شبکه می‌توانند از انرژی تولید شده از طریق انرژی خورشیدی، بادی و آبی حداکثر استفاده را ببرند و شبکه ملی را کمتر به منابع فسیلی و هسته‌ای وابسته کنند.

تلاش خود را برای کاهش انتشار کربن انجام دهید. کنتورهای هوشمند به ما کمک می‌کنند تا نیاز را پیش‌بینی کنیم و هنگام مصرف انرژی، تصمیمات هوشمندانه‌تری اتخاذ کنیم. این نه‌تنها برای کـره زمین خوب است، بلکه برای شما نیز ارزان‌تر خواهد بود.

نحوه کار کنتور هوشمند برق

نحوه کار کنتور هوشمند برق متفاوت است. یک کنتور برق هوشمند به برق متصل است و میزان برق مصرفی شما را در لحظه کنترل می‌کند. این کنتورها بر اساس ویژگی و خدماتی که ارائه می‌دهند، متفاوت هستند.

کنتور برق هوشمند به یک شبکه هوشمند امن سراسری، مشابه شبکه تلفن همراه متصل می‌شود. این شبکه DCC نامیده شده، زیرا توسط شرکت داده و ارتباطات اداره می‌شود. سپس DCC اطلاعاتی در مورد مقدار برق مصرفی شما را به طور مستقیم به تأمین‌کننده انرژی شما ارسال می‌کند.

کنتور هوشمند شما همچنین همان اطلاعات را به صفحه نمایش خانگی (IHD) در خانه شما ارسال می‌کند، بنابراین می‌توانید مصرف انرژی خود را سریعاً کنترل و میزان مصرف برق را مدیریت کنید.

عملکرد کنتورهای هوشمند برق

یک کنتور هوشمند با اندازه‌گیری جریان الکتریکی و ولتاژ در فواصل زمانی معین، برای محاسبه توان مصرفی در یک بازه زمانی نیم ساعت کار می‌کند. به طور مشابه، برای گاز جریان در فواصل منظم اندازه‌گیری می‌شود.

 این اطلاعات می‌تواند به صفحه نمایش خانگی شما و تأمین‌کننده شما ارسال شود. فناوری‌های ارتباطی مختلف ممکن است در انواع مکان‌ها برای شبکه Home Area جهت برقراری ارتباط با صفحه نمایش In Home شما استفاده شود.

کنتورها علاوه بر اندازه‌گیری انرژی، به طور مداوم عملکرد و محیط خود را زیر نظر دارند. مثلاً اگر مشکل حافظه داخلی داشته باشند گزارش و یا در صورت برداشتن پوشش ترمینال اطلاع می‌دهند. در این موارد تأمین‌کننده شما ممکن است پس از تماس با شما شخصی را به خانه شما بفرستد.

ارسال اطلاعات

اطلاعات کنتور شما ابتدا به یک مرکز ارتباطی که معمولاً در کنتور برق تعبیه شده است منتقل شده و سپس از طریق امواج رادیویی به شرکت ارتباطات می‌رسد. سپس از آنجا برای کاربران مختلف خدمات DCC که به داده‌ها نیاز ، ارسال می‌شود.

مشتریان انرژی

در خانه خود به‌عنوان مشتری انرژی، یک کنتور هوشمند برای برق و یک کنتور هوشمند برای گاز خواهید داشت. هر دو کنتور با یک هاب ارتباطی ارتباط برقرار می‌کنند که معمولاً بخشی از کنتور برق است، اما اگر ابتدا کنتور هوشمند گاز شما نصب شده باشد، این هاب می‌تواند به‌صورت جداگانه نصب گردد. برای تغذیه ارتباطات در کنتور گاز از باتری استفاده می‌شود زیرا استفاده از برق اصلی خطرناک است.

علاوه بر این، شما یک صفحه نمایش In Home خواهید داشت که از طریق شبکه برق تغذیه می‌شود و از طریق همان هاب ارتباطی با کنتورها ارتباط برقرار می‌کند. در آینده، گجت‌های بیشتری می‌توانند از مرکز ارتباطات استفاده کنند، به شرطی که اعتبار امنیتی مناسبی داشته باشند.

مزایای کنتورهای هوشمند

  • قرائت کنتور – برای محاسبه صورت‌حساب
  • محاسبه نیم ساعته مصرف انرژی
  • پیام‌های مرتبط با سلامت کنتور – مانند مشکلات حافظه
  • پیام‌های نرم‌افزار – برای به‌روزرسانی نرم‌افزار
  • پیام‌های پیکربندی – برای راه‌اندازی محصولات جدید
  • پیام امنیتی – برای شناسایی سرقت و حملات امنیتی
  • قرائت کنتور صادراتی – برای اندازه‌گیری میزان برقی که سلول‌های خورشیدی یا توربین بادی شما برای مدیریت بار به شبکه بازگردانده و به مشتری اعتبار می‌دهد.

محاسبه مقدار مصرف انرژی

کنتور دائماً ولتاژ و جریان عبوری را اندازه‌گیری می‌کند. ولتاژ اندازه‌گیری شده بر حسب ولت را در جریان اندازه‌گیری شده بر حسب آمپر ضرب می‌کند تا توان بر حسب وات اندازه‌گیری شود.

ولت × آمپر = وات

محاسبه فوق زمان را در نظر نمی‌گیرد، بنابراین اندازه‌گیری به‌صورت لحظه‌ای است. برای اندازه‌گیری انرژی مصرفی باید زمان را تعیین کنیم، در مورد برق، قیمت‌گذاری داخلی به‌صورت ساعتی است، بنابراین از زمان اندازه‌گیری شده بر حسب ساعت برای به دست آوردن کیلووات ساعت استفاده می‌کنیم.

ولت × آمپر × ساعت = وات ساعت

ولت × آمپر × ساعت ÷ ۱۰۰۰ = کیلووات ساعت

کیلووات ساعت را کنتور شما به‌عنوان انرژی فعال یا توان فعال آن نمایش می‌دهد. یک کیلووات ساعت نیز به‌عنوان یک واحد شناخته می‌شود.

در این مقاله به بررسی نحوه کار کنتور هوشمند برق پرداختیم. این کنتورها نسبت به نوع سنتی گران‌تر بوده اما مزایای بسیاری دارند. شرکت فریتز با اجرای پروژه‌های هوشمندسازی؛ منازل مسکونی، محیط‌های اداری، سازمان‌های دولتی، محیط‌های صنعتی و انواع گلخانه‌ها و باغ‌ها توانسته خدمات گسترده‌ای را با توجه به نیاز مشتریان خود ارائه کند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها