درمان پیچ خوردگی مچ پا با دکتر بابک اتوکش

پیچ خوردگی عارضه‌ای است که در هنگام انجام برخی فعالیت‌های ناگهانی از جمله راه رفتن یا ورزش بر روی سطح هموار، افتادن و شرکت در ورزش‌هایی که نیازمند تغییر جهت‌های مکرر یا غلطیدن و پیچیدن باشد، رخ می‌دهد و با علائمی هشدار دهنده همراه است. معمولاً اکثر پیچ خوردگی‌ها با مراجعه به فوق تخصص مچ پا و درمان‌های خانگی درمان می‌شوند و بدون درمان و بازتوانی مناسب، ممکن است مچ پا ضعیف شود، افتادگی مچ پا اتفاق بیوفتد و احتمال آسیب مجدد افزایش یابد.

پیچ خوردگی مچ پا چگونه اتفاق می‌افتد؟

پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن مچ پا یکی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌ها محسوب می‌شود و برای تمامی گروه سنی ممکن است اتفاق بیوفتد. زمانی که مچ پا در اثر وارد شدن فشار زیاد مجبور به حرکتی خارج از محدوده طبیعی خود شود، رباط‌های قوی که از مچ پا حمایت می‌کنند بیش از حد کش آمده و پارگی رباط مچ پا ایجاد می‌شود. این آسیب بسته به میزان آسیب دیدگی رباط به ۳ درجه زیر تقسیم می‌شوند:

پیچ خوردگی درجه ۱ که در آن کشیدگی جزئی و مقداری آسیب به رشته‌های رباط ایجاد می‌شود.

پیچ خوردگی درجه ۲ که در آن جزئی از رباط پاره شده است.

پیچ خوردگی درجه ۳ که در آن رباط‌های مچ پا به طور کامل پاره شده‌اند.

علائم پیچ خوردگی مچ پا

  • احساس درد شدید در مچ پا بطوری که مانع راه رفتن و انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده شود.
  • حساسیت مچ پا به لمس و فشار
  • تورم و التهاب در مچ پا به علت افزایش مایع در بافت
  • کاهش دامنه حرکتی
  • خونمردگی مچ پا
  • بی ثباتی مچ پا
  • ناتوانی در راه رفتن به طور طبیعی
  • احساس ضربان در مچ پای آسیب دیده
  • سفتی مفاصل

شکستگی مچ پا، عارضه‌ای است که در اثر چرخش مچ پا به سمت داخل یا خارج ایجاد می‌شود و بسیاری از افراد شکستگی مچ پا و پیچ خوردگی مچ پا را با هم اشتباه می‌گیرند. این دو آسیب دیدگی بسیار شایع، باهم متفاوت‌اند و گاهی باهم اتفاق می‌افتند.

روش‌های درمان پیچ خوردگی مچ پا

مانند دیگر آسیب دیدگی‌های مچ پا، درمان پیچ خوردگی مچ پا نیز به شدت علائم آن بستگی دارد و هدف از درمان آن، کاهش درد و تورم، بهبود رباط‌ها و بازگردانی عملکرد مچ پا است. توصیه می‌کنیم در صورت بروز هرگونه آسیب دیدگی در ناحیه مچ پا به دکتر بابک اتوکش مراجعه کنید و از بهترین روش‌های درمانی بهره مند شوید.

درمان‌های خانگی

  • استراحت کنید و از انجام فعالیت‌هایی که باعث درد و تورم می‌شود بپرهیزید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش درد و تورم استفاده کنید و این کار را هر ۲-۳ ساعت تکرار کنید.
  • مچ پا را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.
  • از حمام نمک اسپوم و خیساندن مچ پا در وان نمک برای کاهش درد و تورم استفاده کنید.
  • مچ پا را با یک باند الاستیکی ببندید.

درمان دارویی

با راهنمایی پزشک می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن به منظور کنترل درد استفاده کنید.

توانبخشی

هنگامی که درد و تورم شما به اندازه کافی بهبود یافت، پزشک متخصص یا فیزیوتراپ برای بازگردانی دامنه حرکتی، قدرت، ثبات و انعطاف پذیری مچ پا، تمریناتی را تجویز می‌کند.

لوازم کمکی

استفاده از لوازم کمکی برای راه رفتن مانند عصا، باند الاستیکی، نوار ورزشی، بریس و…

عمل جراحی

در مواردی که پیچ خوردگی مچ پا با روش‌های درمانی که گفته شد و فیزیوتراپی درمان نشود، جراحی برای ترمیم رباطی که بهبود نیافته و بازسازی رباط با پیوند تاندون انجام می‌شود.

جمع بندی

رباط‌ها که باعث ثبات و پایداری مفصل می‌شوند، از رشته‌های متعدد بافته شده‌ای تشکیل شده‌اند که استخوان‌ها و مفاصل را به هم متصل می‌کنند. پیچ خوردگی مچ پا در اثر آسیب دیدگی یک یا چند رباط در مچ پا ایجاد می‌شود و شدت آن به کشیدگی رباط، پارگی کامل یا جزئی رباط و تعداد رباط‌های مربوطه بستگی دارد. این عارضه در فعالیت‌های ورزشی بسیار شایع است و گاهی در انجام حرکات روزمره نیز اتفاق می‌افتد. در این مقاله به چگونگی پیچ خوردن پا، علائم پیچ خوردگی و روش‌های درمان آن پرداختیم. بهتر است در صورت آسیب دیدگی به پزشک متخصص مراجعه کنید و از عوارض بعدی جلوگیری کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها