۳۱ هزار سال عمر اولین قطع عضو پزشکی تاریخ!

از روی استخوان‌های یک کودک، پژوهشگران دریافته‌اند که قدمت نخستین قطع عضو پزشکی در تاریخ به ۳۱ هزار سال پیش می‌رسد.

 

 

در چندین دانشگاه های مختلف باستان‌شناسان دریافته‌اند، که در حدود ۳۱ هزار سال پیش یک جراح ماهر در دوران ماقبل تاریخ در جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا پای یک کودک از رسته شکارچی-گردآورندگان را قطع کرده است. این جراحی هم حالا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی در طول تمامی دوران‌ها شناخته می‌شود.

 

 

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله علمی Nature منتشر شده، این جراح ماقبل تاریخی مهارت بسیار زیادی در کار خود داشته، چرا که با این جراحی هم به این کودک اجازه داده تا حدود ۶ تا ۹ سال بیشتر زندگی کند. زیست‌باستان‌شناس و محقق دانشگاه سیدنی «ملاندری ولاک» می‌گوید: «خیلی غافل‌گیرکننده بود که این کودک توانسته از این جراحی بسیار جدی و خطرناک جان سالم به در ببرد، و جای زخم وی خوب شود و هم بتواند با تغییر شرایط حرکتی خود تا سال‌ها بعد هم در این منطقه کوهستانی زندگی کند. این مسئله نشان‌دهنده سطح بسیار بالایی از همیاری و مراقبت در جامعه آن‌ها بوده است.»

 

 

 باقی‌مانده استخوان‌های این کودک را  محققان، درون یک غار آهکی به نام Liang Tebo در بخش اندونزیایی بورنئو در سال ۲۰۲۰ پیدا کردند. آن‌ها نیز می‌گویند این غار از دسترس عموم خارج شده است و فقط در مواقع خاصی از سال می‌توان با قایق به آن رفت.

در این اسکلت هم پیداست که استخوان بخش پایینی پای این انسان از طریق نوعی جراحی مشخص قطع شده و شواهد موجود هم پیرامون فرآیند نقاهت او را نشان می‌دهد که این اتفاق ناشی از حملات حیوانات یا حادثه دلخراش دیگری نبوده است. محققان هنوز هم نفهمیده‌اند که علت اصلی قطع پای این کودک چه بوده است.

تا پیش از این، نیز قدیمی‌ترین شواهد مربوط به قطع عضو از طریق جراحی مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش بود. در آن‌جا، که از عصر حجر دست چپ یک پیرمرد با حراجی بریده شده بود و مطالعات هم پیرامون آن در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید.

 

منبع تابناک
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
م ح

خیلی دور نیست حدود پنجاه سال شاید نباشد که عشایر بختیاری با جراحی استخوان جمجمه را که خرد شده را با گذاشتن داروهای گیاهی بر موضع جراحی ،استخوان سر را جدا و ترمیم میکردن و من خودم بیمار را دیدم و البته درمانگر هر دو را دیدیم والبته کسان دیگری هم بوده اند که توسط همین گیاهان دارویی جراحی های عظیم که الان مثال زدنی است انجام میدادند

علی اصلانلو سبزکوهی

علم پزشکی از علوم مورد علاقه تورکتبارن و مغولان بوده و چون این جسد در جنوب شرق آسیا که مسکن طوایف الصاقی زبان هست به احتمال زیاد تورکتبار بوده.و با این دو نشانه که الصاقی زبان و علاقه به علم پزشکی داشتند پس تورکتبار باید باشند.

حسن بامرام

چه جنس خوبی میزنی عجب فازی بهت میده

عبدالله مرادی

تمدن های تورکتبار موهنجودارو،هارپا،مایا،اینکا.مصر و سومر تمام در علم نجوم و پزشکی مهارت خاصی داشته و در تمدن تورکتبار ارته هم علم پزشکی پیشرفت عظیمی داشته که متاسفانه چون این تمدن ها الان در کشور تورکیه نیستن خیلی از حقایق علوم پزشکی و نجوم تمدن های تورکتبار با تحریف یا اصلا گفته نمیشوند

خسرو

با تشکر از محققان باستان شناسی که تاریخ قوم تورک را آشکار می کنند و علاقه قوم تورک را به علم پزشکی را معلوم می کنند