چرا کمد دیواری کپک می زند و چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟

چرا کمد دیواری کپک می زند و چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟ کپک زدن کمد دیواری از جمله موارد آزاردهنده برای ساکنان یک خانه است و رها شدن از آن نیز مشغله ای دیگر! به همین خاطر در این مقاله قصد داریم علت بروز کپک در کمد دیواری و راه های جلوگیری از آن را برای شما عزیزان شرح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کپک زدن کمد دیواری

دلیل اصلی کپک زدن کمد دیواری چیست؟

اگر پس از خرید کمد و کمد دیواری بعد از مدتی با مشکل کپک زدن آن مواجه شدید، باید بدانید که مهمترین علت به وجود آمدن کپک در کمد دیواری و گوشه و کنار منزل، وجود رطوبت در آن ناحیه است. هر چقدر میزان رطوبت و مدت زمان باقی ماندن آن در کمد دیواری بیشتر باشد، میزان کپک زدگی نیز بیشتر شده و در نتیجه از بین بردن آن نیز سخت تر و زمانبر تر است و بخش های بیشتری از ناحیه را درگیر می کند. دلایل مختلفی می تواند موجب رسیدن رطوبت به کمد دیواری شود که در ادامه به هریک از آن ها می پردازیم.

۱) دلیل اول

اولین دلیل و شایع ترین علت کپک زدن کمد دیواری، قرار داشتن کمد های دیواری در نزدیکی دیوار های مشترک با سرویس بهداشتی و حمام است. حالا در نظر بگیرید که عایق کاری رطوبتی سرویس بهداشتی و به ویژه حمام، از کیفیت لازم برخوردار نباشد و یا به خوبی انجام نگرفته باشد، همین امر سبب می شود تا نفوذ رطوبت به اتاق ها و کمد های دیواری سریع تر شده و در نتیجه موجب تخریب و به وجود آمدن سوال همیشگی “چرا کمد دیواری کپک می زند و چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟” شود.

راه حل رفع کپک کمد دیواری در اثر رطوبت چیست؟

به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت سرویس بهداشتی و حمام به داخل اتاق ها و کمد های دیواری، در قدم اول باید بررسی دقیق انجام شود که عایق کاری رطوبتی سرویس بهداشتی از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر. چرا که ممکن است کپک زدن کمد دیواری ارتباط مستقیمی با رطوبت حمام نداشته باشد و مشکل اصلی از خود دیوار ها باشد.

برای حل این مورد باید از کارشناسان مرتبط و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید و برای رفع رطوبت موجود، در کمد دیواری را باز بگذارید تا به کمک جریان هوا، رطوبت های باقیمانده از بین بروند و فضای داخلی کمد کاملا خشک شود.

۲) دلیل دوم

مورد دیگری که بسیار شایع و موجب نارضایتی صاحب خانه ها است، کپک زدن کمد دیوارهای خانه های نوساز است! مخصوصا اینکه هیچ راه ارتباطی مستقیمی با سرویس بهداشتی نداشته و از نفوذ رطوبت آن در امان است. اما در این موارد چرا  کمد دیواری کپک می زند؟

علت اصلی آن به غیر اصولی بودن نحوه ساخت برمی گردد، چرا که در هنگام ساخت و ساز پس از انجام گچ کاری و سفیدکاری باید زمان کافی برای خشک شدن به دیوار داده شود. در غیر اینصورت به دلیل فضای بسته کمد دیواری و عدم تهویه مناسب، رطوبت باقیمانده در دیوارها، ابتدا به شکل نم و در نهایت به صورت کپک خود را نشان می دهد.

نحوه جلوگیری از کپک زدن کمد دیواری ناشی از رطوبت دیوار

راه حل از بین رفتن کپک و رطوبت باقیمانده در دیوارها به دلیل عدم صبر و زمان کافی برای خشک شدن، این است که قبل از استفاده، درهای کمد های دیواری را کاملا باز گذاشته تا رطوبت موجود در آن از بین رفته و خشک شود، پس از خشک شدن کامل، آن ها را رنگ بزنید و در نهایت از قرار دادن لباس ها حتی با کمی رطوبت در کمد خودداری کنید. البته خرید کمد دیواری از جنس ام دی اف می تواند تا حد زیادی بروز این مشکل را کاهش دهد، قیمت کمد دیواری ام دی اف چندان بالا نیست اما خرید آن مزایای زیادی برای شما دارد.

دلیل سوم)

از دیگر دلایل به وجود آمدن کپک در کمد دیواری، از بین رفتن لوله ها و ترکیدگی آن ها است. وجود ترک در لوله ها، موجب نفوذ نم به کمد دیواری می شود که علامت آن ایجاد رطوبت است اما از آن جایی که فضای داخلی کمد دیواری بسته است و دید مناسبی به داخل آن نداریم تا زودتر متوجه شویم که دچار چه مشکلی شده است، معمولا بعد از نفوذ رطوبت، ایجاد کپک و پخش شدن بوی نامطبوع از داخل کمد، از آن مطلع می شویم.

راهکار رفع کپک کمد دیواری ناشی از ترکیدگی لوله

در اینگونه موارد که ترکیدگی لوله و نشت آب از آن سبب بروز رطوبت و کپک در کمد دیواری شده است، اولین و بهترین کار، دریافت کمک از یک لوله کش حرفه ای و کاربلد است تا محل دقیق ترکیدگی و شکستگی لوله مشخص شود. در ادامه بعد از پیدا کردن و رفع مشکل، مانند موارد قبلی درهای کمد دیواری را به مدت چند روز یا چند هفته (که به میزان رطوبت آن بستگی دارد) باز گذاشته تا رطوبت به طور کامل برطرف شود.

کپک کمد دیواری

۳ راهکار مهم برای از بین بردن بو و اثرات کپک در کمد دیواری

در ادامه به معرفی ۳ راهکار مهم برای از بین بردن کپک کمد دیواری می پردازیم:

۱) سرکه سفید

برای از بین بردن و رفع کپک های موجود در کمد دیواری، استفاده از سرکه سفید به دلیل خاصیت اسیدی آن، انتخاب مناسبی است. پس از اسپری کردن سرکه سفید بر روی سطح مورد نظر، حدود ۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس با کمک یک دستمال خشک محل را پاک کنید.

۲) جوش شیرین

جوش شیرین در مقایسه با سرکه سفید، انتخاب بهتری است چرا که بوی تندی ندارد و در موارد بهداشتی زیادی کاربرد دارد. کافی است تا مقدار قابل توجهی از جوش شیرین را به کمک وسیله ای مانند قلمو، بر روی سطح کپک زده مالیده و بعد از گذشت زمانی در حدود ۲۰ دقیقه، با یک دستمال نمدار آن را پاک کنید.

۳) نمک دریا

برای از بین بردن کپک های به وجود آمده در کمد های دیواری، می توان از نمک دریایی نیز استفاده کرد، چرا که خاصیت ضدعفونی دارد و در قیاس با ۲ مورد قبلی، مقرون به صرفه تر است. برای از بین بردن کپک و بوی آن به وسیله نمک دریایی، مقدار زیادی از آن را روی سطح موردنظر قرار داده و بعد از گذشت زمانی در حدود ۲۰ دقیقه، به کمک فرچه یا اسفنج آن را پاک نمایید.

همانطور که اشاره شد، علت اصلی بروز کپک در کمد های دیواری، وجود رطوبت و نبود تهویه است. در این مقاله سعی کردیم که علل بروز آن و راهکارهای برطرف کردن کپک را ارائه دهیم. بنابراین تا الان باید پاسخ سوال “چرا کمد دیواری کپک می زند و چگونه جلوی این اتفاق را بگیریم؟” را دریافت کرده باشید. امیدواریم که موارد گفته شده برای شما عزیزان مفید باشد. اگر راهکار بهتر، ساده تر و مفید تری سراغ دارید، با ما به اشتراک بذارید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها