خودروهای جک موجود در بازار ایران

جی ای سی (Jac) یا جک نام یک شرکت تجاری خودرو سازی مستقر در استان آن هوئی چین است که در سال ۱۹۹۹ میلادی تأسیس گردیده. این شرکت را قبلا با نام کارخانه هفئی جیانگوای می‌شناختند که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شده بود. در دهه‌های ۲۰۰۰ فقط کامیون‌ها با نام این تجاری دیده می‌شدند تا اینکه این شرکت در سال ۲۰۰۷ موفق به گرفتن تأییدیه‌ای از دولت برای تولید خودروهای سواری و suv ها شد. جک که تا آن زمان فقط برای ساختن کامیون‌ها اهتمام می‌کرد، بیشتر بر روی تولید خودروهای جک متمرکز شد و در سال ۲۰۱۲ فروش این شرکت خودرو سازی به بیش از ۴۴۵۰۰۰ دستگاه رسید.
کرمان موتور یک شرکت خودروسازی و وارد کننده است که در سال ۱۳۷۳ تأسیس و فعالیت خود را شروع نمود. از سال ۱۳۹۱ جک به لیست شرکای کرمان موتور اضافه شد و واردات و مونتاژ خودروهای این برند را آغاز کرد. در پی محدودیت‌های پیش رو، سال ۱۳۹۹ شمسی شرکت کرمان موتور با ثبت نام تجاری kmc برند خود را راه اندازی نمود تا بتواند به تولید محصولات جدید برند جی ای سی در ایران بپردازد. اکنون کرمان موتور بزرگترین وارد کننده و تولید کننده خودروهای جک در ایران است. با اینکه خریدارن در بین خودروهای موجود در ایران از برند JAC استقبال می‌کنند، خرید لوازم یدکی جک گاها به سختی امکان پذیر است.

معرفی خودروهای وارد شده و مونتاژ شده توسط کرمان موتور در ایران

کرمان موتور تا کنون مدل‌های مختلفی همچون j3، j4، j5، s3 و s5 تولید و یا وارد بازار ایران کرده است. دستاورد اولیه انعقاد قرارداد سال ۱۳۹۱ واردات و مونتاژ j3 و j5 با گیربکس دستی بود. پس از آن این مدل‌ها با امکانات قویتری توسط کرمان موتور در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت. کیفیت بالای خودروهای نامبرده و بکاربری آپشن‌های خاص از جمله مواردیست که محبوبیت میان مصرف کنندگان را به ارمغان آورده. در ادامه ویژگی‌های خودروها را بررسی می‌کنیم:
جک j3
مدل j3 یا توجوی با سر و صدای زیادی در ۲۰۱۱ در دو نوع صندوق دار و هاچ بک روانه بازار شد. فروش این مدل برای اولین بار در برزیل موفقیت زیادی در پی داشت. با اینکه کمبود فضای کافی و اشکالاتی در ساخت خودرو خریداران را کمی شاکی کرده بود اما از کیفیت قطعات استفاده شده در خودرو رضایت داشتند. می توان گفت شرکت jac سعی بر این داشته که در مدل j3 خودرویی اقتصادی و با قیمت مناسب به بازار عرضه کند. در تست تصادف این خودرو ۳ ستاره به دست آورده که در مجموع متوسط است. در واقع j3 اولین همکاری مشترک کرمان موتور و جک است که خود را به j5 باخت. جک جی سه آخرین خودروی هاچ ‌بک جک بود که توسط کمپانی کرمان موتور به ایرانی‌ها معرفی شد.
جک j4
جی جی ۴ (j4)، خودروی سگمنت B یا خودروی کوچک و شهری کمپانی جک است که در نمایشگاه گوانژو سال ۲۰۱۲ به نمایش درآمد و در ۲۰۱۳ در بازار چـین حضور یافت. J4 نسبت به همنوع خودش j5 ابعاد کوچکتری دارد. هنگاهی که تولید j5 متوقف شد، کرمان موتور برای رقابت با سدان‌های میان رده موجود، برای مونتاژ این مدل را برگزید. با توجه به ظاهر و آپشن های این مدل می‌توان گفت چیزی بین j3 و j5 برای نیازهای متفاوت است. در حقیقت سدان‌های کامپکت خودروهایی اقتصادی برای عموم افراد جامعه هستند که اگر به اندازه کراس اورها جذاب نباشند، در کیفیت چیزی کم ندارند. این مدل در مقایسه با j5 فراوان نیست، اگر دارندگان در تهیه لوازم یدکی خودروی خود دچار مشکل شوند، قطعات یدکی جک j4 با کیفیت مناسب در سایت یدک مارکت در دسترس است. کرمان موتور ۳ سال بعد از چـین j4 را در ایران عرضه کرد. هر چند از سال ۲۰۱۹ چـین تولید آن را متوقف کرد اما در ایران همچنان روی خط مونتاژ است.

جک j5
خودروی سدان سایز متوسط یا j5 برای نخستین بار سال ۲۰۱۱ در چـین معرفی شد. J5 با کمک یک کمپانی ایتالیایی به نام پنین فارینا طراحی شد. ظاهر زیبایش از همان ابتدا جلب توجه کرد و تا حدی یکی از عوامل موفقیت در فروش آن بوده. کرمان موتور در ابتدا نسل اول این مدل را با گیربکس دنده‌ای و امکانات متوسط مونتاژ و به فروش رساند. ۱ سال بعد نمونه‌های اتوماتیک و فول آپشن j5 توسط کرمان موتور عرضه شد.
در سال‌های ابتدایی عرضه به دلیل آپشن‌های زیاد، ظاهر زیبا، فضای داخلی کافی و البته مقرون به صرفه‌ترین خودروی اتوماتیک در آن زمان، میان خریداران محبوبیت قابل توجهی کسب کرد. لازم به ذکر است خودرو j5 در تست امنیتی پنج ستاره طلایی از c-ncap دریافت کرده، به معنا که که در حفظ امنیت سرنشینان حرفی برای گفتن دارد!
جک s3
S3 از سال ۲۰۱۳ در حال تولید است. این خودروی کراس اورکامپکت از سال ۱۳۹۶ شمسی توسط کرمان موتور زمانی که فروش مدل S5 به موفق رسیده بود اقدام به مونتاژ و عرضه به بازار داخلی نمود. جک اس سه مانند همتای خود شباهت بسیار زیادی به محصولات هیوندای دارد. S3 شامل تجهیزات امنیتی و رفاهی متنوعی همچون: کامپیوتر سفری، فرمان برقی مجهز به کلید های کنترلی، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، چراغ‌های اصلی مجهز به سنسور نور و سیستم مشایعت، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری و … است. ویژگی متمایز کننده آن سیستم فنری نرم و فنربندی مناسب است که در مقایسه با سایر محصولات چـینی مختصه مثبتی به حساب می‌آید.
جک s5
خودروی S5 در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه گوانژو چیـن معرفی و معروف شد. این خودروی شاسی بلند سایز متوسط تک دیفرانسیل در سال ۱۳۹۳ شمسی نیز توسط کرمان موتور به تولید رسید. مدل دنده‌ای S5 به دلیل توربو شارژ بودن و سرعت قابل قبول حتی در سربالایی‌ها سریعا محبوب شد و فروش بسیار موفقیت آمیزی داشت؛ این در حالیست که نسخه اتوماتیک در شتاب کمی افت کرده اما به هرحال باز هم نسبت به رقبا و قیمت راضی کننده است. هماینک فقط سری فول آپشن اتوماتیک آن تولید می‌شود و همچنان جایگاه خود را در بازار ایران حفظ کرده. البته مصرف سوخت بالا در S5 می‌تواند در دسته بندی نکات منفی قرار گیرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها