با تاریخچه مبلمان در جهان آشنا شوید

مبلمان از دیرباز و در انواع مختلف تولید میشوند. استفاده از موادی چون چوب، سنگ، فلـز، پلاستیک و … برای ساخت مبلمانی شیک و زیبا از قدیم رواج داشتهاست. مبلمان اداری، مبلمان کلاسیک و بسیاری از موارد دیگر، انواع مبلمان هستند که بسته به نیاز میتوانید آن را تهیه کنید. اما تاریخچه مبلمان در جهان به چه صورت است؟ اولین مبل در چه دورهای ساخته شدهاست و سوالات  دیگری که در این مقاله پاسخ آنها را خواهید یافت.

تعریف مبلمان 

تاریخچه مبلمان در ایران باستان (1) | فروشگاه اینترنتی باردین دکو |

کلمه انگلیسی مبلمان از واژه meubles گرفته شده که در اصطلاح لغوی به معنای کالای متحرک و به طور خاص به لوازم خانه اشاره دارد. مبلمان به اشیا متحرکی اطلاق می‌شود که برای پشتیبانی از فعالیت‌های مختلف انسان مانند نشستن، غذا خوردن و … استفاده می‌شوند. مبلمان میتواند حاصل طراحی انسان باشد و یا آن را نوعی هنر تزئینی دانست. علاوه بر نقش کاربردی، مبلمان همچنین میتوانند نشاندهنده یک هدف نمادین یا مذهبی باشند. 

تاریخچه مبلمان در جهان

تاریخچه مبلمان در جهان به ماقبل تاریخ باز میگردد. استفاده از اشیا طبیعی به عنوان مبلمان از آغاز تمدن بشری وجود داشته‌است. انسان‌های نخستین از کنده درختان به عنوان صندلی، از سنگها به عنوان میز و از مناطق خزهدار به عنوان جای خواب استفاده میکردهاند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که از اواخر دوره پارینه سنگی یا اوایل دوره نوسنگی، یعنی چیزی در حدود ۳۰۰۰۰ سال پیش، مردم اولین مبلمان ساخته دست خود را به وسیله چوب، سنگ و استخوان تراش داده و آن را مطابق سلیقه خود، خلق کردهاند. 
سند این دانستههای تاریخی را میتوان مجسمه ناهید دانست که نشان دهنده یک الهه نشسته بر روی تخت است. همچنین کشف مجسمه مشابه دیگری در ترکیه، دیگر سند تاریخی میباشد. مجسمهای که قدمت آن در حدود ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد تخمین زده شدهاست. همچنین تحقیقات باستان شناسی انجام شده در یک روستای نوسنگی در اسکاتلند، شواهدی از وجود مبلمان و کمدهای سنگی را در اختیار علاقمندان به دانستن تاریخچه مبلمان در جهان قرار دادهاست.

تاریخچه مبلمان در جهان در زمان مصـریان

تاریخچه مبلمان در ایران باستان (2) | فروشگاه اینترنتی باردین دکو

انجام تکنیکهای پیچیده ساخت و ساز مانند نازککاری از اوایل دوره سلطنتی مـصر باستان آغاز شد. در دوره سلطنت مـصریان که حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد برپا شد، هنر مصـر به طور قابل توجهی توسعه یافت که یکی از این موارد شامل طراحی مبلمان بود. مبلمان مـصری عمدتا با استفاده از چوب ساخته می‌شدند اما گاهی اوقات از مواد دیگری مانند چرم بهره میبردند. همچنین این محصولات زیبا با قطعاتی چون طلا، نقره، عاج و آبنوس تزئین می‌شدند. لازم به ذکر است که صندلیهای کامل در مـصر بسیار نادر بودند و تنها در اختیار افراد ثروتمند قرار داشتند و به عنوان یک نماد از وضعیت اجتماعی تلقی میشدند. این در حالیست که صندلیهای ساده در دسترس عموم مردم قرار داشتند.

مبلمان یونان باستان

طراحی مبلمان یونان باستان را میتوان به هزاره دوم قبل از میلاد نسبت داد. صندلیهای معروف و زیبایی که طرحهای آنها همچنان مورد استفاده قرار میگیرد. ویژگیهای اولیه این مبلمان بسیار تحت تأثیر مبلمان مـصریان باستان بود به طوری که بیشتر در اشکال مستطیلی و به صورت سفت و نامرغوب تولید میشدند. اما با گذشت زمان و در قرنهای ۴ و ۵، یونانیان سبک خاص خود را توسعه دادند و مبلمانی بهتر و به صورتهای منحنی را عرضه کردند. آنچـه که این تاریخچه را برای آیندگان حفظ کردهبود را میتوان فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد دانست زیرا خاکستر حاصل از این فوران، مبلمان موجود در این سرزمین را تا سال ۱۷۳۸ و ۱۷۴۸ پابرجا نگه داشتهبود. تختهای سلطنتی، کاناپههای چند منظوره برای استراحت، غذا خوردن و خوابیدن از رایجترین ساختههای آن زمان بودهاند.  

تاریخچه مبلمان در جهان در زمان قرون وسطی

دوره قرون وسطی یک زمان تیره بود که مبلمانی با سبک متمایز در آن پدیدار شد. برجستهترین ویژگیهای مبلمان دوره قرون وسطایی، حکاکیهای زیبا روی چوب صندلیها و تختها، طرحهای ساختاری شیک و تزئینی و رنگهایی است که اساساً خاکستری، بژ یا سیاه هستند. 

مبلمان رنسانس

همراه با هنرهای دیگر، رنسانس ایتالیایی قرن چهاردهم و پانزدهم تولدی دوباره در طراحی مبلمان بود که اغلب از سنت یونانی-رومی الهام گرفته شدهبود. با شروع قرن پانزدهم، رنسانس فرهنگی مشابهی در شمال اروپا به ویژه در هلند، بلژیک و شمال فرانسه رخ داد. این طرح‌ها به طور مشخص با طرح‌های قرون وسطی متفاوت بودند و با طرح‌های مجلل و غالباً طلاکاری ‌شده مشخص می‌شدند. از جمله طرحهای غالب مبلمان آن زمان میتوان به استفاده از  تزئینات گل و گیاهی اشاره کرد. هدف این وسایل، اغلب به نمایش گذاشتن مهارت صنعتگرانی بود که آنها را می ساختند.

مبلمان ژاکوبین

پس از رنسانس، تغییر سبک مبلمان روندی کندتر و تدریجی پیدا کرد و مبلمان در طرحهایی سادهتر و با تزئینات کمتر تولید شدند. به عنوان مثال در بریتانیا، پایه‌های صندلیها، صاف‌تر و باریک‌تر از نمونه‌های قبلی می‌شدند و به طور کلی صندلیها بیشتر شکل مستطیلی و با پروفیل پایینتر پیدا کردند. بعد از مبلمان ژاکوبین، در دوران الیور کرامول، طرح مربعی برای مبلمان رواج یافت. اما با بازگشت سلطنت در زمان چارلز دوم، مبلمان کارولین بار دیگر آراسته‌تر شدند که مشخصه آنها حکاکیهای پیچیده، رنگهای متنوع و تزئینات زیبا میباشد. در پایان این دوره، تأثیر سبک بریتانیایی ویلیام و مری آغاز شد. ساخت مبلمانی سبکتر، ظریفتر  و با پایههای فنجانی و نیز مارپیچ، حاصل تلاش صنعتگران آن زمان است.

تاریخچه مبلمان در جهان با مبلمان استعماری

مبلمان استعماری به مبلمانی اطلاق میشود که همراه اولین مهاجران به آمریکا وارد شدند. این مهاجران بیشتر مبلمان رایج در دوره ژاکوبین و کارولین را با خود به این سرزمین آوردهبودند که بعدها سبب ساخت مبلمان جدیدی به سبک مشابه در آمریکا شد. مبلمانی که عموما محکم و حکاکی شده بودند.

مبلمان روکوکو

در قرن هجدهم، طراحی مبلمان به سرعت شروع به توسعه کرد، اگرچه برخی از سبک‌ها عمدتاً متعلق به یک ملت بودند، مانند پالادیانیسم در بریتانیای کبیر یا لویی کوئینز در مبلمان فرانسوی. اما سبک‌های دیگری نیز مانند روکوکو و نئوکلاسیک در سراسر اروپای غربی رواج پیدا کردند. بنابراین در حقیقت، اصطلاح «مبلمان قرن هجدهم» به طیف گسترده‌ای از سبک‌ها از جمله ویلیام و مری، شرایتون، آدام، فدرال و … اشاره دارد. 

مبلمان احیا

در این بخش از تاریخچه مبلمان در جهان به سراغ انقلاب صنعتی قرن نوزدهم رفتهایم. انقلابی که با افزایش جمعیت شهرها، ظهور سبک جدیدی از مبلمان را به دنبال داشت. سبک احیا را میتوان جایگزین مبلمان قرون گذشته دانست. مبلمان احیا به وسیله فناوریهای آن زمان و پیوند با زیورآلات، دارای تزئینات بیش از حد به شکل کنده کاریهای فـلزی یا چوبی، منبتها یا شابلونها بودند.

مبلمان هنر نو

مبلمان فرانسوی Art Nouveau به معنای «هنر جدید» در اواخر قرن نوزدهم در پاریس پدیدار شدند. گفته میشود که این سبک به شدت تحت تأثیر سنگ نگارههای هنرمند چک آلفونس موچا میباشد. مبلمان هنر نو از خطوط و منحنی‌ها به عنوان تزئینات گرافیکی استفاده می‌کردند و چوب‌های سخت و آهن معمولاً برای ارائه ساختارهای حمایتی محکم و در عین حال باریک برای مبلمان استفاده می‌شدند.

مبلمان Bauhaus

مبلمان قرن بیستم به دلیل دسترسی بیشتر به مجموعه وسیع‌تری از مواد نسبت به قبل و نیز به دلیل آگاهی روزافزون از زیبایی‌شناسی تاریخی و ‌فرهنگی، از نظر سبک متنوع‌تر از همه قرن‌ها میباشند. سه ربع اول قرن بیستم اغلب به عنوان حرکت به سوی مدرنیسم تلقی میشود. یکی از نتایج منحصر به فرد طراحی مبلمان پست مدرن، بازگشت به اشکال و بافتهای طبیعی است. طرحی که توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. از جمله سبکهای این زمان میتوان به مواردی چون آرت دکو، باهاوس، وینر ورکشتات و … اشاره کرد. جالب است بدانید که طرحهای مبلمانی که از باهاوس پدید آمدند به برخی از تأثیرگذارترین طرحها در طراحی مدرن تبدیل شدند.

مبلمان مدرن

سبک مدرن پس از جنگ جهانی دوم که برگرفته از سبک‌های ساده باهاوس و آرت دکو بود، با استفاده از مواد ساخته شده در طول جنگ از جمله تخته چند لایه، پلاستیک و فایبر گلاس به وجود آمد. در مبلمان مدرن، چوب های طلاکاری شده، حکاکی شده و پارچههای پر نقش و نگار جای خود را به سادگی فـلز درخشان دادهاند. استفاده از مواد جدید مانند فولاد و پلاستیک‌های قالب‌گیری شده، در ایجاد طرح‌های جدید مؤثر بودند. خرید مبلمان و میز و صندلی اداری امروزه یکی از نیازهای اساسی انسانها در سراسر دنیاست.

سخن پایانی
حال که با تاریخچه مبلمان در جهان آشنا شدیم، باید بدانیم که تهیه مبلمانی مناسب و با کیفیت یک چالش بزرگ برای بسیاری از افراد است. ساجیران با ارائه انواع میز و صندلی، پارتیشن دوجداره، مبلمان و مواردی از این قبیل خدمت رسان شما عزیزان است. شما میتوانید محصولات اداری را از وبسایت ساجیران تهیه نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها