تاریخچه قالیشویی در ایران

مرور تاریخچه ی قالیشویی در ایران خود نشان از سیر تحول و پیشرفت این شغل در جامعه ی امروز ایران دارد. در ادامه این مطلب که از سایت قالیشویی تک شور نقل می شود، قبل از اینکه به تاریخچه قالیشویی بپردازیم، باید بگوییم که به دلیل جایگاه ویژه ای که فرش در زندگی ایرانیان دارد، همیشه به عنوان یک کالای ارزشمند محسوب می شود. از دیرباز تا کنون وجود دارهای قالی در منازل باعث شده بود که حداقل مایحتاج خود را از طریق بافتن فرش تامین کنند و یا حتی زیر انداز اولیه خانه را، با فرش تامین کنند. به همین دلیل نظافت فرش و گلیم هم اهمیت بسیاری داشت. در قدیم بیشتر شستشو ها با آب و صابون انجام می شد و اکثرا فرش ها هم با آب و صابون شسته میشد، که خود باعث آسیب به بافت فرش علی الخصوص فرش های دست باف و نفیس می شد. نداشتن تخصص وقت و هزینه کافی همه و همه باعث استفاده از قالیشویی ها شد. در ادامه این مطلب برای اطلاع از جالب ترین نکات در  تاریخچه قالیشویی در ایران با ما همراه باشید.

نحوه ی شستشوی فرش در قدیم و معایب آن

در مورد تاریخچه قالیشویی در ایران باید گفت در قدیم شستشوی فرش ها دردسر بسیاری داشت. مثلا قبل از شستشو باید گرد و خاک روی فرش ها را با جاروهای دستی می گرفتند و یا آن ها از بلندی آویزان می کردند و برای گرفتن گرد و خاک به آنها با وسیله ای محکم ضربه می زدند. تازه بعد از گرفتن گردو خاک فرش را با آب خیس می کردند و با صابون به شستشوی آن می پرداختند. چه بسا در بسیاری موارد لک ها با صابون هم نمی رفت.

سپس، برای اینکه آب آن گرفته شود با پارو روی آن می کشیدند از همه اینها بگذریم مرحله سخت آن پهن کردن فرش در بلندی بود آن هم با حجم سنگینی که داشت. زیرا وجود آب، آن را سنگین تر هم می کرد، پس حمل و نقل مشکل تر می شد.

تاریخچه قالیشویی در ایران

علاوه بر آن پیدا کردن محلی که در زیر نو آفتاب باشد و توی دست و پا نباشد و …. همه از دردسرهای خشک شدن فرش بود.

بماند که مدام باید مراقب می بودند که نم باران بر روی آن ننشیند مخصوصا در نزدیکی عید که فصل بارش باران بود و یا حتی در معرض آلودگی های دیگر قرار نگیرد.

در بیشتر موارد به دلیل اینکه سرعت شستشو کم شود گروهی اقدام به شستشو فرش های خود می کردند. بماند که همه امکان گرفتن نیروی کمکی در فرآیند شستشو را نداشتند و به صورت تکی این کار را می کردند.

همه و همه ی اینها فرآیند نفس گیر و خسته کننده ای برای شستشوی فرش در منزل بودکه سالیانه تکرار می شد.

از همه اینها بگذریم در بسیاری از این موارد شستشو، چون تخصصی نبود فرش آسیب های بسیاری نیز می دید. مثلا ریشه فرش پاره می شد و یا رنگ فرش در هم می آمیخت و یا اگر فرش پارگی داشت بدتر می شد. شاید در گذشته به ذهن افراد ساکن در شمال تهران هم نمی رسید که می توانند با یک تماس ساده با قالیشویی تجریش کار خود را برای شستن هر گونه فرشی ساده کنند!

 کم کم با وجود زندگی ماشینی و زندگی در آپارتمان ها دیگر مکانی برای شستشوی فرش در منزل نبود علاوه بر آن خستگی حاصل از شستشوی فرش در منزل دیگر رمقی برای ادامه فعالیت در بیرون از منزل را نمی گذاشت و ضرورت وجود قالیشویی بیشتر به چشم آمد.

دلایل پیدایش قالیشویی

ذکر دلایل پیدایش قالیشویی ها در مطلب  تاریخچه قالیشویی در ایران ضروری است! علاوه بر موارد ذکر شده که تمامی معایب شستشوی فرش در قدیم را نیز بر می شمرد، باید گفت ما در استفاده از آب با بحران روبرو هستیم و طی کردن این فرآیند شستشوی فرش در منزل بسیار کار بی تدبیرانه ای است.

همچنین با وجود زندگی های آپارتمان نشینی و ماشینی فرآیند شستشوی فرش در منزل کار دشواری است. امروزه بیشتر بانوان به دلیل مشغله های بسیار و اینکه در بیرون از منازل هم کار می کنند امکان شستن فرش در خانه برایشان میسر نیست که در این صورت قالیشویی ها می توانند به آن ها در امر شستشو کمک کنند.

قالیشویی شمال تهران

همه اینها باعث شد که اولین قالیشویی هایی تاسیس گردند.

از این رو اگر بخواهیم به قدمت قالیشویی و تاریخچه قالیشویی در ایران نگاه کنیم باید بگوییم اوایل سال ۱۳۵۰ اولین اتحادیه و صنف قالیشویی شکل گرفت تا قالیشویی به عنوان یک شغل ثبت شود.

امروزه در تهران بیش از ۴۰۰ قالی‌شویی فعالیت می‌کنند که مشتریان بسته به شناخت و اهمیت و سلیقه‌شان سفارش‌های قالی و فرش خود را به آن‌ها می‌سپارند در این بین تعداد محدودی از قالیشویی‌ها در تهران هستند که صاحب کارخانه‌ای مجهز و دارای مجوز رسمی از اتحادیه قالیشویی تهران می‌باشد. ناگفته نماند که قالیشویی تک شور یکی از بهترین خدمات دهنده ها در حوزه شستن انواع فرش، مبل شویی، شستشوی خوشخواب در محل و .. است. تک شور دارای مجوز رسمی از اتحادیه قالیشویی تهران است.

خدمات ارائه شده در قالیشویی های جدید

اما خدمات ارائه شده در قالیشویی های جدید چگونه است؟ مثلا اگر شما ساکن هر یک از مناطق شمالی شهر تهران مثل تجریش، پارک وی، مقدس اردبیلی، فرشته، الهیه و… باشید چطور می توانید از خدمات قالیشویی شمال تهران استفاده کنید؟ این روزها حتی نیازی نیست فرش های خود را برای شستشو به قالی شویی ببرید. تنها با یک تماس کارشناس شستشوی انواع فرش و موکت و خوشخواب درب منزل شما برای ارائه خدمات آماده است. اگر نگاهی اجمالی به روند شستشوی فرش در کارخانه قالیشویی ها داشته باشیم می توان گفت :

عملیات شستن فرش از شستشو تا نحوه ی خشک شدن فرش و حمل و نقل فرش و لکه زدایی فرش را قالیشویی می نامند که هم می تواند به صورت دستی و هم ماشینی انجام شود.

همچنین این فرآیند شستشو در قالیشویی بسیار آسان گردیده است آن ها با استفاده از دستگاه های پیشرفته اقدام به شستشوی فرش ها می کنند که این دستگاه ها بطور یکنواخت فرش ها را شستشو میدهند و مشکلات قدیم از جمله آسیب به فرش ها مخصوصا فرش های دست بافت از بین رفته است.

همچنین با تکنولوژی جدید لکه های فرش را می گیرند، استفاده از مواد مناسب شستشوی فرش خود این امکان را به آن ها می دهد که لکه زدایی ایده آلی داشته باشد خاصیتی که شاید صابون های معمولی برای شستشو در منزل نداشته باشند.

قالیشویی مجهز در تهران در مقایسه با قالیشویی قدیم

مجهز بودن بسیاری از کارخانه های قالیشویی به گرم خانه پیشرفته و ماشین های خشکشویی عالی از دردسرهای خشک شدن فرش در هوای آزاد کم کرده است. حتی دیگر نیازی به نگرانی برای مصرف آب نباید بود. زیرا دستگاه ها مجهز به تنظیم میزان آب لازم برای شستشوی فرش دستباف نیز هستند، کاری که اصلا در قدیم قابل پیش بینی نبود.

از حق نگذریم این فرآیند برون سپاری شستشوی قالی کار بسیاری از بانوان را راحت تر کرده چه بسا در همه ی موارد شستشو کاملا تخصصی و حرفه ای تر هم انجام می شود.

قالیشویی تک شور و تاریخچه شستن فرش

ناگفته نماند قالیشویی های امروزه خدمات دیگری هم برای جلب رضایت مشتری ارائه می دهند. قالیشویی در ایران امروزه متحول شده است!

مثل رفوگری انواع فرش ها هم دستباف و هم ماشینی که علی الخصوص برای فرش های دستباف باید حتما تخصصی صورت بپیذیرد تا از آسیب به این کالای ارزشمند جلوگیری شود همچنین خدمات دیگری مثل ریشه زنی و قلم زنی فرش هم در اکثر قالیشویی ها انجام می گیرد.

علاوه بر همه ی خدمات ارائه شده برای شستشو و خشکشویی انواع فرش ( فرش‌های ابریشم، دستبافت، ماشینی) امروزه اکثر قالیشویی ها  مثل قالی شویی تک شور خدمات دیگری از جمله شستشو و خشکشویی تابلوفرش ، مبل ، انواع موکت و پرده، پتو، روفرشی و خوشخواب، مبلمان اداری و خانگی و صندلی نهارخوری و کوسن صندلی ماشین و… را ارائه می دهند.

همچنین اکثر قالیشویی ها امروزه بیشتر خدمات ذکر شده را برای راحتی بیشتر بانوان علی الخصوص بانوان حساس به نحوه ی شستشو، در منزل هم ارائه می دهند.

به دلیل کثرت ارائه خدمات قالیشویی ها از مهمترین مشاغل محسوب می شوند. که امروز از اهمیت ویژه ای در جامعه برخوردارند. امیدواریم این مطلب در خصوص تاریخچه قالیشویی در ایران برای شما مفید واقع شده باشد. با نظرات خود ما را یاری کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها