تاریخچه روفرشی در ایران

هنر روفرشی بافی یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانیان است که توسط مردمانی از خطه یزد آغاز شد. این هنر که با درگیر کردن نخ های تار و پود شکل می گیرد، موجب ایجاد کالایی می شود که امروزه نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای همسایه نظیر: ارمنستان، پاکستان، قرقیزستان، ترکیه و… شهرت بسیار دارد.

در واقع روفرشی به پارچه ای ضخیم می گویند که به منظور محافظت از فرش مورد استفاده قرار می گیرد. البته با طرح های متنوع و جذابی که امروزه برای بافتن روفرشی ها در نظر گرفته شده است، کاربرد روفرشی تنها محافظت از فرش نبوده و از آن برای تغییر دکوراسیون منزل و ایجاد حال و هوایی دگر در فضای دلچسب خانه استفاده می شود.

تاریخچه روفرشی

نخستین تولیدات روفرشی یزد حدود ۵۰ سال پیش توسط ایده های نوآورانه شکل گرفت. نخستین تولید روفرشی از زیلوی میبد که نوعی فرش بسیار محکم، ضخیم و مستحکم است آغاز شد. زیلوی میبد تماماً با نخ پنبه بافته شده و به صورت انحصاری از صدها سال قبل تا به امروز توسط هنرمندان میبدی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

خلاصه کلام جرقه خوردن این ایده در ذهن نساجان پیشکسوت یزدی موجب شد تا نخستین روفرشی بافته شود! نخستین روفرشی های یزد توسط نساجان پیشکسوت و ماهر یزد که از جمله آن ها می توان به خانواده هنرمند نخ کش که صاحب امتیاز کارخانه های بافندگی زرباف یزد و گل باف هستند اشاره کرد. به علاوه حاج عباس سلطانی که صاحب امتیاز کارخانه بافندگی توسل یزد است نیز در تولید روفرشی نقش قابل توجهی داشته است.

سیر تکاملی تولید روفرشی در ایران

روفرشی های نخستین معمولاً از جنس نخ پنبه و در طرح های هندسی و چهارخانه تولید شده و به بازار عرضه شدند. در مراحل اولیه تجهیزاتی که برای تولید روفرشی به کار گرفته می شد معمولا محدود بودند. به مرور زمان و با روی کار آمدن تجهیزات جدیدی مانند: ماشین ژاکارد و ماشین آلات بافت مدرن، روفرشی های جدیدی تولید شده و امروزه طرح های زیبا و اصیل ایرانی را می توان روی آن ها مشاهده نمود.

اگر سری به بازارهای عرضه کننده روفرشی یزد بزنید طرح های اصیل فرش ایرانی را بر روی روفرشی هایی خواهی دید که با ظرافت هرچه بیشتر بافته شده و جای خود را به طرح های ساده و هندسی پیشین داده اند. به عبارت دقیق تر طرح و نوع بافت روفرشی از طرح و نقش گلیم و فرش های دستبافت ایرانی سرچشمه گرفته و شباهت بسیاری به آن دارند.

سابقه تولید روفرشی در ایران

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشرفت تجهیزات و علم بافندگی روفرشی در ایران موجب شده است که بیشترین تولیدات روفرشی متعلق به استان یزد باشد. این استان با اختصاص ۹۰ درصد از سهم تولید و عرضه روفرشی بازار به خود، به عنوان نخستین و برترین تولید کننده این کالا شناخته می شود.

سابقه تولید روفرشی در استان یزد به بیش از نیم قرن رسیده و یکی از هنرهای اصیل و شگفت انگیز این خط به شمار می رود. به عبارت دقیق تر حدود بیش از ۵۰ سال پیش هنرمندان و نساجان یزدی کالایی را تولید نموده اند که امروزه شهرت آن جهانی بوده و با متریال و طرح های کاملاً ایرانی تولید می شود.

آشنایی کامل با روفرشی یزد

ایران نخستین و برترین تولید کننده روفرشی در جهان بوده و سالیان متمادی است که جایگاه خود را در صدر جدول تولیدکنندگان روفرشی به صورت ثابت نگه داشته است. در ایران کارخانه های بسیار شکل گرفته اند که در زمینه تولید انواع روفرشی مشغول به فعالیت بوده و این محصول را با طرح و رنگ های مختلف روانه بازار می کنند.

به طور کلی عمده این کارخانه ها در استان یزد قرار گرفته است و به همین علت است که استان یزد را قطب تولید روفرشی در ایران می دانند. برخی از کارخانه های نساجی موجود در استان یزد اقدام به تولید به انواع خاصی از روفرشی ها می نمایند، در حالی که برخی دیگر از کارخانه ها دارای خط تولید گسترده تری بوده و تجهیزات دیگری مانند: پرده، کاور تشک و … را نیز تولید می نمایند.

در حال حاضر بیشترین تولید روفرشی های جدید در سراسر جهان متعلق به استان یزد بوده و بر اساس تحقیقات به عمل آمده بیشترین درخواست های خرید روفرشی توسط کارخانه های استان یزد به ثبت رسیده اند. علت آن را می توان در کیفیت بالا و ضخامت قابل قبول در کنار تنوع طرح و رنگ روفرشی های یزدی دانست.

علت محبوبیت روفرشی یزد

اکنون که آشنایی کامل و دقیقی با روفرشی یزد و تاریخچه آن پیدا کرده اید، ممکن است بپرسید که روفرشی اصیل یزد را از کجا خریداری کنیم؟ آیا تمامی روفرشی های موجود در بازار اصل بوده و کیفیت بالایی دارند؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در پاسخ باید بگوییم که امروزه افراد بسیاری اقدام به فروش کالاهای تقلبی نموده و محصولاتی که دارای کیفیت پایین هستند را به عنوان کالاهای با کیفیت و روفرشی های اصل با قیمت بالا به فروش می رسانند. همان گونه که می دانید قیمت بالا تضمین کیفیت نیست. بنابراین باید یک مرجع معتبر و مطمئن برای خرید روفرشی یزد انتخاب کرد.

خرید روفرشی اصل یزد

اگر قصد خرید پرده، کاور تشک، روفرشی اصیل یزد و… را دارید ، به شما فروشگاه اینترنتی «یزد نساج» به نشانی yazdnasaj.com را پیشنهاد می کنیم. با مراجعه به این فروشگاه اینترنتی می توانید محصولات مورد نیاز خود را از یزد نساج با قیمت مناسب به طور مستقیم از تولید کننده خریداری نموده و واسطه های خرید را حذف کنید.

در نتیجه قیمت تمام شده برای خرید محصول کاهش یافته و یک خرید مقرون به صرفه را تجربه خواهید نمود. تفاوتی ندارد که در کجای ایران ساکن هستید! در هر صورت می توانید به این وب سایت مراجعه کرده و محصولات مورد نیاز خود را بدون در نظر گرفتن محدودیت مکان سفارش دهید و آن را در سریع ترین زمان ممکن در ب منزل دریافت نمایید.

آن چه که باید در مورد روفرشی یزد بدانید!

اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که به خرید کالاهای اصل و با کیفیت اهمیت بسیار زیادی داره و می خواهید که برای منزل خود محصولات اصل را با قیمت مناسب خریداری کنید، بدون شک استفاده از رو فرش یزد به شما توصیه می شود! امروزه هزینه های بسیاری صرف خرید فرش های دستباف و ماشینی می شود؛ به علاوه هر تخت فرش با هزینه های گزاف خریداری شده و محافظت از آن ضروری به نظر می رسد.

در نتیجه می توانید با استفاده از رو فرش یزد اقدام به محافظت از فرش های خود نموده و هویتی تازه به منزل خود اهدا کنید. روفرشی یزد دارای سابقه بیش از نیم قرن بوده و توجه تمامی بازارهای جهانی را به سمت خود جلب کرده است. محصولاتی که در یزد تولید می شوند به طور معمول دارای کیفیت بالا بوده و تولید کننده آن ها را با خدمات مناسب به فروش می رساند.

انواع روفرشی تولید شده در ایران

روفرشی ها انواع مختلفی داشته و تنوع رنگ و طرح در میان آن ها بسیار زیاد است. با شناخت دقیق روفرشی می توانید انتخابی صحیح و اصولی داشته باشید. لازم به ذکر است که ایران کلکسیونی کامل از انواع روفرشی را بافته و به بازارهای جهانی عرضه می دارد. روفرشی ها را می توان در انواع روفرشی کلاسیک، روفرشی مدرن، روفرشی مدرن ابریشم گونه، روفرشی مخمل ابریشم، روفرشی مخمل زک دار و… خریداری نمود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها