چگونه شغل دوم داشته باشیم؟

کار پاره‌وقت، سرگرمی برای اوقات فراغت یا هر اسمی که شغل دوم خود را بنامیم، در اصل آن که همانا شغل دوم ماست، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. در واقع با شرایط اقتصادی کنونی اکثر ما به شغل دوم نیاز پیدا خواهیم کرد. تقریباً همه افراد جامعه برای ماندن در وضعیت اقتصادی فعلی خود و یا گذار به وضعیت بهتر از قبل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. همه می‌دانیم که وضعیت اقتصادی کنونی ایده‌آل نیست و شغل دوم ممکن است بهترین راه‌حل در این شرایط ناپایدار باشد. البته با توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، یافتن کار در این مشاغل جدید به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

اگر شما نیز به دنبال شغل دوم و در پی آن کسب درآمد جانبی هستید، در این مقاله با ما همراه شوید.

پیدا کردن بهترین و متناسب‌ترین شغل دوم

احتمالاً همه شما می‌دانید که کار کردن در یک شغل نامناسب چقدر خسته‌کننده و طاقت‌فرسا است، حتی اگر آن شغل دوم فقط چند ساعت در هفته از شما وقت بگیرد، اگر از آن لذت نبرید، همه روزتان را می‌تواند خراب کند. بنابراین باید بدانید که پیدا کردن شغل مناسبی که آن را دوست دارید، امری ضروری است.

خوبی آن این است که وقتی شغل دوم پیدا می‌کنید، می‌توانید ترجیحات شخصی خود را در نظر بگیرید و شغل دوم خود را بر اساس جذابیت شغلی، میزان درآمد یا حتی یادگیری از مهارت‌های جدید انتخاب کنید. بنابراین در ابتدا اولویت خود را در نظر بگیرید و سپس شغلی را انتخاب کنید که بهترین حس را به شما می‌دهد. برای انتخاب بهترین شغل دوم، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

چقدر وقت آزاد دارید؟

با خود صادق باشید و به این سؤال پاسخ صحیح بدهید وگرنه بعد از مدتی از حجم کاری که انجام می‌دهید خسته می‌شوید. به عنوان مثال یک هفته را در نظر بگیرید و زمان آزاد خود را بر اساس آن تعیین کنید. به یاد داشته باشید که در یک هفته به زمانی برای خواب، استراحت، ورزش، تعامل با دیگران و انواع چیزهای دیگر هم نیاز خواهید داشت.

اگر احساس می‌کنید برنامه‌تان کاملاً با شغل اصلی‌تان پر شده است و تعادل مناسبی بین کار و استراحت دارید، ناامید نشوید. حتی در این صورت، می‌توانید انواع مشاغل پاره‌وقت متناسب با برنامه خود پیدا کنید. با این حال، در این شرایط، ممکن است لازم باشد به این فکر کنید که آیا شغل اصلی شما بهترین گزینه موجود است یا اینکه باید شغل اصلی دیگری پیدا کنید.

چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی دارید؟

هنگامی که به دنبال شغل دوم هستید، باید این سؤالات را از خود بپرسید: آیا مهارت‌های لازم برای انجام این کار را دارید؟ برای این کار به چه آموزشی نیاز دارید؟ مهارت‌های فعلی شما ممکن است مهم‌ترین نیاز برای به دست آوردن این شغل باشد. به عنوان مثال اگر استعداد لازم در زمینه کارهای گرافیکی را دارید می‌توانید از این مهارت و استعداد برای شروع شغل دوم خود استفاده کنید و کار خود را به صورت فریلنسری شروع کنید و درآمدزایی داشته باشید.

چرا به شغل دوم نیاز دارید؟

باید بدانید هدف شما از یافتن شغل دوم چیست، آیا به پول بیشتری نیاز دارید؟ آیا دوست دارید تجربیات بیشتری کسب کنید؟ آیا وقت آزاد زیادی دارید یا مشکل دیگری وجود دارد؟ دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است شغل دوم پیدا کنید. تمرکز اصلی ما در این مقاله یافتن شغل دوم و کسب درآمد بیشتر است. با این حال، این ممکن است اولویت شما نباشد. بنابراین برای یافتن بهترین گزینه برای خود ابتدا انگیزه و هدف اصلی خود را مشخص کرده، سپس با توجه به آن شغل دوم خود را پیدا کنید.

برخی از ایده‌های مناسب برای شغل دوم

برای سهولت کار، ایده‌های مناسب برای شغل دوم را به سه گروه زیر دسته‌بندی کرده‌ایم:

گروه اول: شغل‌های فریلنسری

فریلنسر یا آزادکار، به کسی گفته می‌شود که به‌صورت پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف همکاری می‌کند و ملزم به حضور در محل کار یا رعایت ساعت کاری نیست. این نوع فعالیت که قائل به مکان خاصی نیست، جزو بهترین مشاغل ۱۰ سال آینده ایران محسوب می شود.

چند تا از شغل‌های فریلنسری محبوب را در این بخش بررسی می‌کنیم.

نویسندگی و تولید محتوای متنی

در رابطه با چه موضوعاتی می‌توانید راحت بنویسید؟ مکانیک؟ برنامه‌نویسی؟ ورزش؟ شبکه؟ کشاورزی؟ آشپزی؟ اگر به نوشتن علاقه دارید، زمینه‌ای را که در آن دانش بهتری دارید انتخاب کنید و درخواست همکاری را به شرکت‌های مربوطه ارسال کنید. نوشتن یا تولید محتوا به عنوان شغل دوم کار ساده‌ای است، زمان زیادی نمی‌برد و درآمد قابل قبولی دارد.

گرافیک

اگر با گرافیک آشنایی دارید یا می‌دانید چگونه در اینستاگرام پست، فیـلم یا موشن گرافیکی طراحی کنید، بهتر است برای برندهایی که به صورت آنلاین کار می‌کنند یا در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند درخواست همکاری مستقل ارسال کنید.

برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسی یک کار تخصصی است و نیاز به زمان و انرژی دارد. اما گاهی اوقات می‌توانید علاوه بر شغل اصلی، پروژه‌های کوچکی را به عنوان فریلنسر انجام دهید. در حال حاضر، می‌توانید از آگهی‌های برنامه‌نویسی در شیپور دیدن کنید. همچنین اگر زبان انگلیسی شما خوب است، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال پروژه‌های بین‌المللی باشید.

گروه دوم: شغل‌های آنلاین

راه‌اندازی وب‌سایت

کسب درآمد از اینترنت به خصوص درآمدزایی از سایت یکی از بهترین شغل های جانبی است که بعضیا به شغل اصلی افراد هم تبدیل می شود. انواع مختلفی از سایت‌ها وجود دارد که می‌توانید از آنها درآمد کسب کنید. به عنوان مثال، می‌توانید سایتی برای فروش محصولات قابل دانلود یا فیزیکی ایجاد کنید و از فروش آنها به درآمد برسید. یا یک سایت محتوا محور داشته باشید و با افزایش تعداد بازدیدکنندگان از تبلیغات کسب درآمد کنید. همچنین اگر هنر خاصی دارید می‌توانید با آموزش آن درآمد خود را افزایش دهید.

فروش در اینستاگرام

استفاده از اینستاگرام کاملاً رایگان است و بر خلاف ایجاد یک وب‌سایت، ایجاد صفحه نیازی به هزینه اولیه ندارد. همچنین می‌توانید محصولات قابل دانلود یا فیزیکی را در اینستاگرام بفروشید. با این حال، بهتر است یک چشم‌انداز بلندمدت داشته باشید. بعد از مدتی کار در اینستاگرام حتماً یک سایت ایجاد کنید تا در صورت از دست دادن اینستاگرام درآمد شما به صفر نرسد.

درآمد یوتیوب

یوتیوب یک راه عالی اما نه چندان آسان برای کسب ارز خارجی است و در سال‌های اخیر در بین نسل جوان محبوب شده است. کار با یوتیوب مشابه کار با اینستاگرام است. اگر بتوانید ویدئوهای آموزشی یا سرگرم‌کننده محبوب تولید کنید، با افزایش تعداد مشترکین، یوتیوب مبلغی را به عنوان هزینه تبلیغات به شما می‌دهد.

گروه سوم: شغل‌های آفلاین

عکاسی

با افزایش تعداد مشاغل آنلاین، نیاز به عکاسی از محصولات افزایش یافته است. اگر دوربین دارید، می‌توانید زمان بگذارید، مهارت‌های عکاسی محصول را در مدت زمان کوتاهی بیاموزید و آخر هفته‌ها خود را کار کنید.

تدریس خصوصی

تدریس خصوصی زبان، کنکور یا دوره‌های تخصصی دانشگاه از گذشته تا به امروز رایج بوده است. با تبلیغات در کانال‌های مرتبط یا همکاری با مؤسسات، شما نیز می‌توانید در یک درسی که تخصص دارید، شاگرد بگیرید.

کار فنی

اگر تعمیرکار هستید و یا تخصص فنی خاصی دارید می‌توانید در آگهی‌های مختلف رزومه کاری بگذارید و مشتری بگیرید. پس از یافتن مشتری، می‌توانید در محل حاضر شوید و پس از ارائه خدمات، پول خود را دریافت کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها