شین هان پیونگ

شین هان پیونگ، پدر شین یون بوک…

نقاشان درباری یا هواون از دودمان چوسون به اداره سلطنتی نقاشی تعلق داشتند. آنها در آنجا عمدتا نقاشی های درخواست شده از جانب دولت یا تصاویری برای اسناد سلطنتی می کشیدند.

یکی از نقاشان سلطنتی شین یون بوک نام داشت که به خاطر آثارش به مانند ” نقاشی یک زیبایی ” و ” کتاب نقاشی ژانر ” شناخته می شود. شین غالبا زندگی روزمره طبقات بالای جامعه یا هنرمندان زن حرفه ای را ثبت می نمود. حتی امروزه نیز آثار پر از زیبایی و ملایمت او همچنان مورد ستایش مردم قرار دارد.

آنهایی که به نقاشی های شین علاقمندند بایست به هنرمند دیگری نیز توجه خویش را مبذول دارند، کسی که در پرتره ها و نقاشی های عادی که زندگی روزمره آن روزگار را به تصویر می کشید، مهارت ویژه ای داشت. این هنرمند به همراه نقاشان ارشد آن روزگار به مانند جونگ سون و کیم هونگ دو به شهرت دست یافت. نام وی شین هان پیونگ پدر شین یون بوک بود.

این اثر یعنی ” مادری که به کودکش غذا می دهد ” تنها مردم را توصیف می کند.

نقاشی که پرتره پادشاه را سه مرتبه کشید…

آنگونه که پسرش شین یون بوک نشان داده است، خانواده شین هان پیونگ نسل ها توانمندی خارق العاده ای در زمینه نقاشی از خود بروز داده اند. گفته می شود شین هان پیونگ زمانی که خردسال بود، پس از تماشای ترسیم تصاویر توسط عمویش اقدام به دنبال کردن سرگرمی های هنری نمود.

شین بالغ بر سه مرتبه پرتره ای از پادشاه را ترسیم کرد. در آن زمان تنها نقاشان عالی رتبه درباری اجازه داشتند پرتره پادشاه را که اوجین نامیده می شد بکشند.

بر اساس وقایع سالیانه پادشاه جونجو، پادشاه هر ده سال یکبار ترسیم پرتره خود را طلب می کرد. منابع تاریخی نشان می دهند که شین مسئول این ماموریت بود. در این راه نقاش شهیر کیم هونگ دو به وی پیوست.

تنها نقاشی ژانر باقی مانده از شین، ” مادری که به کودکش غذا می دهد “

تنها تعداد انگشت شماری از آثار شین باقی مانده اند و آن تعداد به عنوان شاهکاری های وی مورد توجه هستند. مشهورترین آنها ” مادری که به کودکش غذا می دهد. ” نام دارد.

این اثر تنها نقاشی ژانر باقی مانده از شین می باشد. با عنایت به ابعاد نقاشی و چین خوردگی در وسط آن، کارشناس این فرضیه را مطرح می کنند که قطعه مذبور از کتاب نقاشی های ژانری که می تواند از شین به جای مانده باشد، کنده شده است.

این اثر یعنی ” مادری که به کودکش غذا می دهد ” تنها مردم را توصیف می کند که در آن زمینه به طرز موثری حذف شده است.حالت بدن و تجلی چهره اشخاص به قدری واضح هستند که چشم های بینندگان را به خود جلب کنند.

در تصویر یک مادر با سه فرزندش ظاهر شده است. مادر در وسط تصویر نشسته و بر روی بازوانش به کوچکترین فرزندش شیر می دهد. دختر او مودبانه در کنارش نشسته است. این در حالی می باشد که پسر کوچکی که توجه مادرش را از دست داده، پشت سر مادر ایستاده و چشمانش را می مالد.

در حقیقت شین دو پسر و یک دختر داشت. برخی از نقادان بر این باورند که افراد در نقاشی اعضای خانواده او هستند.

اگر حدس و گمان ها درست باشند، پسر کوچکی که در تصویر چشمش را می مالید کسی جز شین یون بوک نیست که با نام مستعارش هه ون شناخته می شود. شین هان پیونگ وقتی ۳۳ ساله بود صاحب فرزند پسر شد.

شاهکار او پسرش شین یون بوک است…

واضح است که شین از پسرش شین یون بوک شهرت کمتری دارد. اما وی در تمام مدت عمرش صادقانه راه یک هنرمند را پیمود. او به مدت بیش از سی سال نقاشی های مختلفی از وقایع سلطنتی و پرتره های پادشاه را در اداره نقاشی سلطنتی ترسیم نمود. این نقاش ژانر همچنین از ثبت نقاشی هایی از طبیعت لذت می برد. منتقدین این فرضیه را مطرح می کنند که شین بیشتر از ترسیم ساده اشیا و موقعیت ها، بیشتر بر آرایش رنگ ها متمرکز می شد. اعتقاد بر این است که او استعداد شگرفی را در این زمینه نشان داده است.

گفته می شود که شین در زمان ترسیم پرتره پادشاه مسئول رنگ آمیزی بوده است. ظاهرا وی تاثیر عظیمی بر پسرش شین یون بوک داشته که به خاطر استفاده از رنگ های تصفیه شده شناخته می شود.

وقتی که شین جوان با تماشای نقاشی های پدرش رشد و نمو می یافت، محتملا تولد استاد هنرمند شین یون بوک پیش بینی می شد.

منبع رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا

خدا قوت.🏵🏵🌸🌸🌹🌹🌼🌼