تاریخچه سیمان در ایران و آنچه باید درمورد آن بدانید

سیمان از زمان های گذشته تا کنون در کشور ما مورد استفاده بوده است. شما می توانید آثار این متریال صنعتی را در سدهای بزرگ قدیمی از جمله سد کرخه، سد ایران ایزد خواست و… مشاهده کنید که از مهمترین بناهای قدیمی در ایران و جهان به شمار می روند. در هر یک از آن ها آثاری از هیدرولیک آهک مشاهده می شود که نشان از دانش و علم وسیع ایرانیان در خصوص استفاده از این متریال صنعتی دارند. هر یک از این آثار باستانی ایرانی گواه تهیه و تولید ملات های آبی با قدرت انسجام بالا در ایران قدیم هستند. به همین خاطر نیز تاریخچه استفاده از سیمان در کشور ما تایید می شود.

 

ساخت سیمان مدرن در ایران

سیمان های قدیمی که در نواحی خلیج فارس تحت عنوان ساروج به کار می روند، گونه های سنتی این مواد صنعتی به شمار می روند. اما سیمان های مدرن از سال ۱۳۱۲ در کشور ما مورد استفاده قرار گرفتند. در آن زمان ایرانیان برای اولین بار با این متریال کاربردی در عرصه ساختمان سازی آشنا شده و به مرور ساختمان های خود را با استفاده از آن بنا کردند. اولین کارخانه ساخت و تولید سیمان در شهر ری بنا شد. این کارخانه در مجاورت شهر تهران بوده و ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن برای تولید و ارائه مواد سیمانی داشت.

در سال ۱۳۱۵ بار دیگر کارخانه سیمان سازی دیگری با ظرفیت چندین برابر در ایران بنا شد و بخش مهمی از سیمان مورد نیاز در کشور را تامین می کرد. در کشور ما خیلی زود تر از سایر کشورها این ملات کشف شده است؛ بازمانده های سازه های سیمانی در اولین سد قوسی جهان مشاهده می شود. همین مسئله جایگاه ایران را در ساخت و آماده سازی سیمان در جهان در سطح مطلوبی قرار می دهد. قیمت سیمان سفید و سیاه در سال های گذشته بر اساس روش ساخت و آماده سازی مدل های امروزی و مدرن سیمان تعیین می شود.

سیمان های رایج در ایران

حال که از دوره های قدیمی ساخت و آماده سازی سیمان در جهان عبور کردیم، نوبت به عصر معاصر و سیمان های مورد استفاده در سال های اخیر می رسد. سیمان های نوع یک مهمترین و متداول ترین مدل های این متریال به شمار می روند. انواع سیمان کاشان نیز در این میان دسته بندی می شوند و استفاده از آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر یک از دسته بندی های این مواد سیمانی برای عموم مصارف ساختمان سازی به کار برده می شوند و تولید آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سیمان ها فراوانی بیشتری نسبت به سایر مدل ها دارند. ساخت پیاده روها در سطح شهر، ساخت انواع جداول ترافیکی و… با استفاده از این محصولات به سادگی انجام می شود.

در استفاده و کارایی آن ها به عدم وجود خطر مجاورت با سولفات توجه می شود. در نظر گرفتن این نکات ایمنی استفاده از این مدل سیمان ها را بی خطرتر کرده و ریسک استفاده از آن ها را به شدت کاهش می دهد. به علاوه باید از حرارت آبگیری در استفاده از این سیمان ها نیز جلوگیری شود.

مزایای استفاده از سیمان

سیمان های مختلف در کشور ما تولید می شوند و هر یک از آن ها کارایی قابل توجهی دارند. اما فراوان ترین مدل این محصولات، سیمان های نوع یک یا سیمان های پرتلند و سیاه است. این دسته از سیمان ها با مزایای زیر شناخته شده و در عرصه های صنعتی مختلف به کار برده می شوند:

  1. قیمت سیمان سفید و سایر سیمان های صنعتی که با ساختاری متفاوت از سیمان های عادی ارائه می شوند. اغلب بیشتر است. از این رو خرید و فروش سیمان های تیپ یک بیشتر از سایر مدل ها انجام می شود. این دسته از سیمان ها از قیمت به صرفه تری برخوردار هستند.

  2. سیمان کاشان از مقاومت مستمر در طولانی مدت برخوردار است و به همین خاطر نیز کاربران از این مدل متریال سیمانی به میزان قابل توجهی استفاده می کنند.

  3. این سیمان ها از کارایی بالایی برخوردار هستند و به همین خاطر نیز میزان استفاده از آن ها هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

  4. استفاده از آن ها در هر مکانی میسر می باشد و محدودیتی برای استفاده از آن ها در محیط وجود ندارد. هر یک از آن ها حتی برای مکان های مربوط نیز به کار برده می شوند و به همین خاطر نیز استفاده از آن ها در سر تا سر کشور ما گسترش یافته است.

 

قابلیت های استفاده از انواع سیمان

قیمت سیمان سفید و سایر سیمان های تولید شده در کشور از سایر مصالح و متریالی که برای اتصال سازه ها به کار می روند به صرفه تر است و به همین خاطر نیز استفاده از آن ها همیشه بیشتر بوده است. قابلیت های ویژه ای که این مواد به همراه می آورند نیز از مهمترین دلایل افزایش مصارف آن ها به شمار می رود و توجه عرصه های صنعتی جهان را به خود جلب کرده است. برخی از قابلیت های ویژه این مواد را در زیر مشاهده می کنید:

  1. قابلیت حذف عوامل شوره و سفیدی سیمان ها از مهمترین ویژگی های این مصالح به شمار می رود. با استفاده از آن ها دیگری خبری از شوره زدن سازه های بتنی و سیمانی در محیط ساختمان وجود ندارد.

  2. انواع دسته بندی های آن ها قابلیت نصب در هر شرایط آب و هوایی را دارند. این مسئله استفاده از مدل های مختلف سیمان کاشان را بدون محدودیت کرده است. انعطاف پذیری بالای این سازه ها از مهمترین مزایای استفاده از آن ها به شمار می رود.

  3. با استفاده از این دسته از سیمان ها می توانید حجم بتن ریزی را به طرز قابل توجهی کاهش داده یا کنترل کنید. به این ترتیب فرایند ساختمان سازی با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.

معایب استفاده از سیمان

در کنار همه مزایایی که استفاده از این مصالح ساختمانی به همراه می آورد، همواره معایبی نیز در کاربرد آن ها وجود دارد که مشتریان را برای استفاده از آن ها با مشکلاتی رو به رو می کند. برخی از این معایب را در زیر مشاهده می کنید:

  1. انواع این سیمان ها در روزهای اول نصب مقاومت لازم را در بخش های مورد نظر ندارند و به تدریج استحکام و مقاومت مورد نظر را کسب می کنند. مقاومت آن ها در ابتدای نصب در برابر هر گونه فشار و تنش کم است.

  2. انواع این مصالح ساختمانی امکان فرسایش و هوازدگی دارند و به همین خاطر نیز روند اجرای آن ها بسیار ضعیف است. به همین خاطر همواره کیفیت این متریال زیر سوال می رود.

ارائه بهترین سیمان در خانه سیمان

در سال های اخیر خانه سیمان توانسته بهترین فعالیت ها را در زمینه تولید انواع این متریال صنعتی انجام دهد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت خانه سیمان مراجعه کرده و اطلاعات خود را در خصوص مزایا و معایب هر یک از این متریال صنعتی تکمیل کنید. این مرکز یکی از معتبرترین مراکز ارائه دهنده سیمان در سر تا سر کشور ما محسوب می شود.

با بررسی تاریخچه سیمان کاشان و انواع سیمان های تولید شده در کشور نیز اطلاعات خود را در خصوص این متریال صنعتی تکمیل کردیم که امید است از این موارد نهایت استفاده را داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها