خرید بیمه آتش سوزی با بیشترین پوشش و تخفیفات در زمستان ۱۴۰۱

در کشور ایران با توجه به آمارهای رسمی ‌اعلام شده، به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ حادثه آتش سوزی رخ می‌دهد که برای جبران هزینه‌های آن بهتر است با خرید بیمه آتش سوزی به فکر جبران خسارت‌های مالی ایجاد شده باشید. همه ما می‌دانیم که آتش سوزی با خسارت‌های جانی و مالی همراه است که در برخی از مواقع غیر قابل جبران بوده و هزینه‌های سنگینی را برای فرد زیان دیده دارد. همچنین ماهیت بیمه نامه آتش سوزی جبران خسارت‌های مالی است تا بتواند زیان‌های مالی ایجاد شده را تعهد کند و تا سقف تعهدات بیمه‌گر هزینه‌های خسارت پرداخت شود. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت بیمه نامه آتش سوزی و پوشش‌های آن توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

بیمه آتش سوزی و پوشش‌ها

برای تعریف بیمه آتش سوزی می‌توان گفت زیان‌های مالی یا مادی که در اثر وقوع آتش سوزی برای اموال منقول یا غیر منقول مورد بیمه شده ایجاد می‌شود تا سقف تعهدات بیمه‌گر تحت پوشش خواهد بود.

با خرید بیمه آتش سوزی دو نوع خسارت برای جبران هزینه‌های بیمه‌گزار در نظر گرفته می‌شود. خطرات اصلی و اضافی با پرداخت حق بیمه قابل خریداری است. خطرات اصلی همان پوشش‌های قطعی بیمه نامه بوده که با پرداخت حق بیمه پایه تهیه می‌شود. البته می‌توان با افزایش حق بیمه، درخواست تحت پوشش بودن خطرات بیشتری را داشت. مثال: خرید خطراتی مانند: زلزله،‌ طوفان، سیل و نوسانات برق جزو مواردی است که با پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.

نکته مهم: خسارت‌های جانی ایجاد شده در آتش سوزی جزو پوشش‌های بیمه نامه نبوده و جبران خسارت نمی‌شود.

خسارت‌های اصلی بیمه آتش سوزی

با خرید بیمه آتش سوزی می‌توان سه خطر را تحت پوشش بیمه نامه قرارداد. این پوشش‌های اصلی به شرح زیر هستند:

  • پوشش آتش: ترکیب هر ماده‌ای با اکسیژن که باعث ایجاد آتش شود، تحت پوشش بیمه نامه خواهد بود.
  • پوشش صاعقه: با تخلیه الکتریکی بین دو ابر و زمین صاعقه ایجاد می‌شود و در صورت حادثه، تحت پوشش بیمه آتش سوزی جبران خسارت خواهد شد.
  • پوشش انفجار: در صورتی که بر اثر آزاد شدن انرژی ناگهانی بخار یا گاز، انفجار رخ دهد، پوشش اصلی بیمه آتش سوزی خسارت‌های ایجاد شده را تا سقف تعهدات خود جبران خسارت خواهد کـرد. نکته مهم در پوشش انفجار این است که برخی از انفجار‌ها ممکن است تحت پوشش بیمه نامه نباشد، به طور مثال: انفجار در اثر تشعشعات هسته‌ای تحت پوشش بیمه نامه آتش سوزی نیست.

خسارت‌های اضافی بیمه آتش سوزی

پوشش‌های اضافی در بیمه نامه آتش سوزی باید به صورت جداگانه و با پرداخت حق بیمه بیشتر خریداری شود. نکته مهمی‌ که هنگام خرید بیمه آتش سوزی باید به آن توجه داشت انتخاب پوشش‌های اضافی است که با توجه به شرایط مورد بیمه شده و بیمه‌گزار تهیه شود. در حقیقت برخی از خطرات با توجه به شرایط بیمه‌گزار نیازی نیست که تحت پوشش بیمه نامه قرار گیرند، اما قبل از قرارداد بیمه نامه کارشناس شرکت‌های بیمه‌ای خطرات اضافی را برای بیمه‌گزار توضیح خواهند داد تا با تعداد خطرات اضافی تحت پوشش بیمه نامه آتش سوزی بیشتر آشنا شد. همچنین اگر برای خرید آنلاین بیمه آسانسور به صورت آنلاین اقدام می‌کنید، شرایط و پوشش‌های شرکت‌های بیمه‌ای مشخص خواهد بود.

پوشش‌های اضافی بیمه آتش سوزی عبارتند از:

  • شکست شیشه ساختمان در اثر برخورد جسم خارجی
  • ریزش سقف ناشی از بارش برف سنگین
  • زلزله و آتشفشان (در صورت رخ دادن زلزله، حق‌ بیمه زلزله با توجه به نوع سازه، مصالح و مکان جغرافیایی مورد بیمه مشخص خواهد شد.).
  • سیل و طغیان آب دریا یا رودخانه
  • طوفان و گردباد
  • ضایعات ناشی از برف و باران (این پوشش برای زمانی است که آب از طریق ناودان‌ها، بام یا گرفتگی لوله وارد محل مورد بیمه شده باشد.)
  • سقوط هواپیما یا قطعات آن
  • سرقت در صورت شکست حرز
  • انفجار ظروف تحت فشار صنعتی که در اثر حادثه دچار تغییر شکل شده
  • ریزش کوه و سقوط بهمن
  • نشست و رانش زمین
  • برخورد جسم خارجی به ساختمان
  • ترکیدن لوله آب، تانکرها و فاضلاب دستگاه‌های آبرسانی
  • هزینه برداشت و پاکسازی ضایعات ناشی از حوادث قید شده
پوشش سیل از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی است
پوشش سیل از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی است

همانطور که اشاره شد خرید تمام این خطرات تحت پوشش بیمه نامه آتش سوزی نیاز نیست و بیمه‌گزار باید با توجه به نوع منطقه جغرافی و شرایط محیطی پوشش‌های اضافی را خریداری کند. به طور مثال فردی که در نزدیکی فرودگاه زندگی نمی‌کند، نیازی به خرید پوشش سقوط هوایپما ندارد. پس هنگام خرید بیمه آتش سوزی باید به این نکات توجه داشت تا با قیمت مناسب‌تری بیمه نامه را تهیه کـرد.

همچنین توصیه می‌کنیم برای خرید آنلاین بیمه آتش سوزی از سامانه و کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید تا شرایط استعلام، مقایسه و بررسی پوشش‌ها برای شما فراهم باشد تا با کم‌ترین قیمت بهترین بیمه نامه آتش سوزی را خریداری کنید. برای خرید بیمه نامه کافی است که به صفحه اصلی بیمه دات کام مراجعه کـرده و در لیست محصولات بیمه نامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اموالی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی نیستند!

بیمه مرکزی به عنوان یک مرجع قانون‌گزار برای هر بیمه نامه‌ای میزان ریسک مشخصی را در نظر گرفته است. در بیمه آتش سوزی هم خطراتی وجود دارند که تحت پوشش این بیمه نامه نبوده و جبران خسارت نمی‌شود و عبارتند از:

  • فـلزات قیمتی
  • آثار هنری
  • نسخه‌های خطی و تاریخی
  • طلا و مسکوکات
  • اوراق بهادار
  • هزینه‌های بازسازی و جمع آوری اطلاعات
طلا تحت پوشش بیمه آتش سوزی نیست
طلا تحت پوشش بیمه آتش سوزی نیست

اموال تحت پوشش بیمه آتش سوزی

با خرید بیمه آتش سوزی می‌توان تحت پوشش طرح‌های مختلف این بیمه نامه قرار گرفت. بیمه آتش سوزی در انواع طرح‌های گوناگون ارائه می‌شود تا افراد با توجه به شرایط خود بتوانند بیمه نامه مورد نظر را خریداری کنند اما به طور کلی اموال مشخصی تحت پوشش این بیمه نامه خواهد بود که عبارتند از:

  • ساختمان مسکونی به همراه اسباب و اثاثیه
  • ساختمان صنعتی مانند: کارخانه‌ها و تولیدی‌ها
  • ساختمان غیرصنعتی مانند: اداره‌ها، شرکت‌های تجاری و خدماتی، واحدهای رفاهی، آموزشی و انبارها

منظور از میزان ریسک در خرید بیمه آتش سوزی چیست؟

به طور حتم هر فردی در صورت خرید بیمه نامه با کلمه میزان ریسک آشنا خواهد شد. اما سوالی که برای برخی از افراد ایجاد می‌شود این است که کلمه میزان ریسک به چه معنایی است؟

نکته مهمی ‌که باید بدانید این است، تمام خطرات تحت پوشش بیمه آتش سوزی با توجه به میزان ریسک آن‌ها در نظر گرفت می‌شود و بیمه‌گزار مطابق با آن باید حق بیمه پرداخت کند. در بیمه آتش سوزی با دو نوع ریسک مواجه خواهیم شد که به شرح زیر هستند.

میزان ریسک مورد بیمه:

شرایط و ویژگی‌های مورد بیمه شده، یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در تعیین نرخ حق بیمه و میزان ریسک بیمه نامه با آن روبه رو هستیم. از این رو هرچه میزان ریسک هر مورد بیمه‌ای، بیشتر باشد باید برای پرداخت حق بیمه بیشتر خودتان را آماده کنید.

به طور مثال: ریسک مورد بیمه مانند: ساختمان مسکونی از یک ساختمان بیمارستان کمتر خواهد بود.

میزان ریسک محل قرارگیری مورد بیمه:

شرایط محیطی یکی دیگر از عوامل تاثیر گزار در قیمت بیمه نامه و مشخص کـردن میزان ریسک بیمه نامه دارد. در حقیقت محل قرارگیری مورد بیمه یکی از مفادی است که در قرارداد بیمه آتش سوزی باید به طور دقیق مشخص شود. به طور مثال: اگر مورد بیمه شده ساختمان در یک موقعیت مکانی پر رفت و آمد مانند بازار قرار گرفته باشد به طور حتم میزان ریسک بیشتری از یک ساختمان در مناطق کم رفت و آمد دارد.

در حقیقت این دو ریسک باید به طور واضح و دقیق در بیمه نامه مشخص شوند تا با توجه به آن‌ها بتوان میزان پوشش‌ها و قیمت بیمه نامه را مشخص کـرد.

به طور کلی با خرید بیمه آتش سوزی می‌توانید هزینه ایجاد شده ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه نامه را به بیمه‌گر منتقل کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها