نکاتی که هنگام خرید قطعات سی ان سی باید بدانید

امروزه دستگاه های cnc با بروزترین فناوری ها ساخته می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه ها کار را برای انسان بسیار ساده می سازند. سرعت انجام کارها به وسیله ی دستگاه سی ان سی چند برابر شده و به دلیل دقت بالایی که دارند، میزان خطا و اشتباهات را کاهش می دهند.

این دستگاه ها در انواع مختلفی ساخته می شوند. همچنین میزان محبوبیت آن ها روز به روز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل خرید یا فروش انواع قطعات cnc اهمیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله به بررسی برخی از قطعات سی ان سی و نکاتی که هنگام خرید لازم است بدانید می پردازیم.

دستگاه سی ان سی چیست؟

Cnc در لغت به معنی کنترل عددی کامپیوتر است که به برنامه ریزی برای اتوماتیک کردن دستگاه ها توسط کامپیوتر اشاره دارد. این دستگاه های خودکار، نقش مهمی در صنعت تولید ایفا می کنند. در حالی که نسل قبلی این دستگاه ها را به عنوان NC می شناختند چرا که برنامه ریزی آن ها توسط انسان و به صورت دستی انجام می شد. ولی دستگاه سی ان سی اینگونه نیست و بسیار پیشرفته تر از نسل های قبلی می باشد.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان دریافت که انواع مختلفی از این دستگاه ها ساخته و روانه بازار می شوند. هر کدام از این دستگاه ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. جالب است بدانید که از قطعات سی ان سی در صنایع گوناگون نیز استفاده می کنند.

دستگاه های سی ان سی چگونه کار می کنند؟ و چه مزایایی دارند؟

دستگاه های سی ان سی مجهز به کامپیوتر می باشند. در واقع دستورات از طریق کامپیوتر به دستگاه داده می شود. سپس دستگاه مطابق با آن عمل می کند. کنترل اصلی دستگاه توسط میکرو کامپیوتر انجام می شود. البته برنامه نویسان می توانند، کدهایی نوشته و برنامه را آن طور که می خواهند تنظیم نمایند. از cnc ها در صنایع مختلف همچون برش کاری چوب، سنگ و فـلز و … استفاده می شود. در ادامه به مزایای این دستگاه ها اشاره کردیم:

  • به وسیله ی cnc می توان برش های دقیق ایجاد کرد.
  • دقت این دستگاه ها بالا بوده در نتیجه میزان خطا کاهش پیدا می کند.
  • کار با آن دشوار نبوده و کاربران حین کار از امنیت خوبی برخوردار هستند.
  • با کمک این دستگاه می توان محصولات یکسان را به صورت مکرر و در حجم بالا تولید کرد.

انواع قطعات cnc

دستگاه های سی ان سی از قطعات و اجزای مختلفی همچون شفت پایه دار، بلبرینگ خطی، سرو موتور، لینیر گاید، شفت هارد کروم و … تشکیل شده اند. شما می توانید در لاین حرکت تمامی این قطعات را مشاهده کرده و از قیمت آن ها مطلع شوید. در ادامه نیز به دو مورد از قطعات اشاره می کنیم:

استپ موتور انکودر

استپ موتور یک موتور الکتریکی است که حرکت دورانی موتور را به استپ های مساوی تقسیم می کند. یکی از بهترین انواع استپ موتورها، استپ موتور انکودر دار است. این وسیله نیز همان استپ موتور است که یک انکودر به آن اضافه شده است. با اضافه شدن یک انکودر، کارایی، سرعت و دقت دستگاه تا حد زیادی افزایش می یابد.

اینورتر

اینورتر که یک مبدل الکتریکی است، می تواند جریان مستقیم را به جریان متناوب مورد نیاز دستگاه cnc تبدیل کند. جالب است بدانید که از اینورتر علاوه بر دستگاه سی ان سی در سایر دستگاه ها، همچون یخچال، ماشین لباس شویی، کولر گازی و … استفاده می شود. هنگام خرید اینورتر باید به موارد مختلفی همچون ولتاژ، جریان، میزان بازدهی و …. توجه کافی داشته باشید.

نکاتی که هنگام خرید سی ان سی باید بدانید!

هنگام خرید دستگاه به مواردی که در ادامه گفته می شود حتما دقت کنید.

دست نو یا کار کرده

 مطمئنا هنگام خرید دستگاه سی ان سی به این مساله فکر کرده اید که، دستگاه نو بگیرید یا دستگاه کار کرده. یکی از نکاتی که در زمینه ی دستگاه های صنعتی باید بدانید این است که، این دستگاه ها به مرور زمان بر اثر اصطحکاک، گرما و استفاده مکرر رو به خرابی می روند و عمر آن ها کاهش می یابد. بنابراین الویت با دستگاه های نو می باشد. با خرید دستگاه نو عموما به مدت حداقل یکسال، دستگاه گارانتی دارد. البته در تهیه دستگاه های صنعتی، بودجه مالی بسیار تاثیرگذار است.

بررسی نیازمندی ها

مساله بعدی که باید به آن توجه کنید، شناخت نیاز خود است. ابتدا این موضوع را درک کنید که به چه دستگاهی با چه سرعت و دقتی نیاز دارید. چرا که دقت دستگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و این موضوع را باید با توجه به نیاز خود بسنجید.

انتظار شما از دستگاه

یکی دیگر از مسائلی که هنگام خرید باید به آن دقت کنید، میزان تایمی است که می خواهید از دستگاه استفاده کنید. میزان کارکرد دستگاه را می توان با توجه به شرکت، قیمت و کیفیت دستگاه بیان کرد. به عنوان مثال ممکن است یک دستگاه فرز cnc چینی برای ۵ سال و یک فرز تایوانی برای ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی برای شما کار کنند. بنابراین حتما به شرکت سازنده و کیفیت بالای دستگاه دقت کنید.

نوع موتور دستگاه

به طور معمول دو نوع موتور به نام های استپ موتور و سروو موتور در دستگاه های سی ان سی استفاده می شود. البته سروو موتور به دلیل دقت بالاتری که دارد، طرفداران بیشتری به خود جذب کرده است.

اسپیندل

اسپیندل وظیفه ی نگهداری سایر قطعات را بر عهده دارد. در واقع قطعات دستگاه روی اسپیندل قرار می گیرند. بنابراین توان آن مهم است. امروزه بیشتر از اسپیندل های HSD و HQD استفاده می شود.

وکیوم

یکی از امکانات اضافی که برخی از دستگاه ها می توانند داشته باشند، وکیوم است. وکیوم برای نگه داشتن ورقه های ام دی اف روی میز به کار می رود و می تواند در فرایند کار بسیار کمک کند.

سخن پایانی

حال که با دستگاه سی ان سی و برخی از قطعات آن آشنا شدید و دریافتید که برای خرید این دستگاه باید به چه نکاتی توجه کنید. بهترین زمان است که برای خرید این دستگاه یا سایر قطعات آن اقدام نمایید. اگر به هر دلیلی قصد خرید قطعات مختلف دستگاه سی ان سی را دارید، می توانید به فروشگاه لاین حرکت مراجعه کنید. گروه صنعتی لاین حرکت سال ها است در زمینه واردات و فروش قطعات دستگاه سی ان سی همچون لینیر گاید، ایزی سروو، کوپلینگ، گیربکس خورشیدی و … فعالیت می کند و گزینه ای قابل اعتماد برای شما خواهد بود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها