با سوغاتی های دو شهر کاشان و قشم آشنا شوید

سفر به دو شهر زیبا و پرطرفدار قشم و کاشان برای گردشگران و مسافران بسیار خاطره‌انگیز و لذت‌بخش است. این دو شهر تاریخی در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری می‌باشند که با رزرو هتل کاشان و قشم سفری سرشار از آرامش را برای خود رقم می‌زنند.

تفریح و گردش از بخش‌های اصلی سفر است و همین‌طور خرید سوغات، که از لذت‌های شیرین سفر می‌باشد. با خرید محصولات محلی و خاص هر منطقه‌ای، می‌توانیم لذت سفر را به یادماندنی کنیم، چراکه سوغات هر شهر، معرف تاریخ و فرهنگ آن شهر است. در ادامه با سوغاتی‌ های قشم و کاشان آشنا خواهیم شد.

سوغاتی های کاشان

باقلوای کاشان

این شیرینی در شهرهای دیگر هم تهیه می‌شود، اما کاشان با گلاب‌های نابی که دارد عطر، بو، طعم و مزه خاصی به این شیرینی لذیذ می‌دهد که پس از گشت‌وگذار در میان باغ‌ها و خانه‌های تاریخی شهر، یک چای معطر به گل محمدی و باقلوای کاشان می‌تواند خستگی یک روز را از تن بزداید.

گلاب کاشان

گلاب از جمله عرقیاتی است که در ایران بسیار پرمصرف و محبوب است و در پخت انواع غذاها، شیرینی‌ها و حلواها کاربرد دارد. در شهر کاشان هر زمانی می‌توان بهترین گلاب را پیدا کـرد. خواص دارویی گلاب بسیار زیاد است از این عصاره خوشبو و معطر استفاده‌های فراوانی می‌شود.

مراسم گلاب‌گیری در قمصر و نیاسر کاشان بسیار دیدنی است. این مراسم از اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد ادامه دارد و عطر و بوی گل محمدی در کوچه پس کوچه‌های شهر می‌پیچد. این گلاب خوش عطر و بو، شهرتی جهانی پیدا کرده و از مهمترین سوغاتی‌ های کاشان می‌باشد.

سوغاتی های کاشان

غنچه گل محمدی

یکی از محبوبترین سوغاتی‌های این شهر، غنچه گل محمدی است، که برای تزیین دسرها یا تهیه دمنوش‌ها و چای مورد مصرف قرار می‌گیرد. این غنچه‌ها بسیار تازه و خوشبو و ناب هستند.

عرقیات کاشان

عرق آویشن با طبیعت گرمی که دارد یکی از پرطرفدارترین عرقیجات گیاهی است و خاصیت درمانی زیادی دارد.

عرق اسطوخودوس از دیگر عرقیات مفید و پرخاصیت است که طبیعت گرمی دارد و برای بهبود سردرد و خوابی خوش مفید است.

عرق اترج یا همان بالنگ یا ترنج می‌باشد. این عرق مفید از میوه بالنگ تهیه شده و برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب مورد مصرف قرار می‌گیرد.

عرق بابونه از گیاه بابونه تهیه شده و خاصیت التیام بخشی برای پوست و مو دارد.

عرق اکالیپتوس از آن دسته عرقیجاتی است که برای سرماخوردگی و رفع سرفه، مورد مصرف قرار می‌گیرد.

کلوچه کاشان

از سوغاتی های کاشان که از دیرباز به‌یادگار مانده، کلوچه کاشان است. در زمان‌های گذشته از این کلوچه خوشمزه برای پذیرایی در ایام نوروز استفاده می‌شد. این شیرینی با آرد سبوس گندم و روغن محلی پخته می‌شود و از هل و گلاب برای عطر آن استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌های این کلوچه، طولانی بودن زمان نگهداری آن است.

حاجی بادام کاشان

از شیرینی‌های کوچک و جذاب برای بچه‌ها شیرینی حاجی بادام است، که با پودربادام، پودرقند و آرد نخودچی پخته می‌شود. این شیرینی نقلی، برای عصرانه در کنار چای بسیار دلچسب می‌باشد.

فرش کاشان

شهرت جهانی فرش کاشان، زبانزد خاص و عام است و یکی از بهترین سوغاتی‌ های کاشان به‌شمار می‌رود. طرح و نقش‌های فرش‌های کاشان، خاص و منحصربه‌فرد است و طرح‌هایی طبیعی مانند گل، برگ، گیاه و یا تصاویری از داستان‌های اساطیری ایران را به نمایش در می‌آورد.

سوغاتی های قشم

گلیم و جاجیم کاشان

گلیم و جاجیم، گرانی فرش کاشان را ندارد، اما زیبایی رنگ‌ها و طرح‌های آن به هر خانه‌ای صفا می‌بخشد. برای بافت گلیم‌های کاشان از پشم استفاده می‌کنند و جاجیم‌ها زیراندازهای بدون کرک می‌باشند، که دارای طرح‌های طبیعی اسلیمی هستند. ترکیب نخ‌های رنگی طرح‌هایی خاص را به‌وجود می‌آورد.

زیلوبافی

یکی از صنایع دستی کاشان که در زمره سوغاتی ‌های کاشان قرار می‌گیرد زیلو است. زیلو نوعی فرش بوده که با نخ‌های خنک پنبه‌ای می‌بافند. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های بافت زیلو این است که طرح و نقش مشخصی قبل از بافت ندارد.

شعربافی

از قدیمی‌ترین هنرهای کاشان شـعر بافی است. شـعر، پارچه‌‌ای از جنس ابریشم می‌باشد که در رنگ‌های متنوع با طرح‌های راه راه یا ساده است. این هنر، قدمتی ۳۵۰ ساله دارد.

گیوه بافی کاشان

گیوه بافی فقط مختص به کاشان نیست و در دیگر شهرها هم وجود دارد. مرکز آن در روستای نشلج از توابع نیاسر است. بافندگان گیوه، مردان و زنان روستایی هستند. گیوه دارای دو بخش کف و رویه بوده که مردان کف گیوه را و زنان روی گیوه را می‌بافند.

سفالگری

هنر قدیمی سفالگری، پیشینه‌ای بسیار قدیمی دارد که به ۷۰۰۰ سال پیش می‌رسد. یکی از موضوعات جالب در مورد سفالگری در کاشان این است که نخستین چرخ سفالگری در ۴۵۰۰ سال قبل در کاشان ساخته شده است.

مسگری

مسگری از هنرهای باسابقه در کاشان است که از دیگر سوغاتی های کاشان می‌باشد و پیشینه مسگری در این شهر به سال‌های بسیار قبل برمی‌گردد.

زری بافی

یکی از گرانترین سوغاتی های کاشان، زری بافی است. این پارچه، بسیار گران و کم نظیر می‌باشد. در بافت این پارچه از نخ‌هایی به نام گلابتون استفاده می‌کنند که از ابریشم و رشته‌های طلا و نقره تهیه شده است.

سوغاتی های قشم

گردشگران با رزرو هتل قشم علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی می‌توانند با آداب و رسوم و سوغاتی‌های خاص این جزیره آشنا شوند.

صنایع دستی حصیری

آب و هوای گرم قشم باعث شده که صنایع حصیری کاربرد بسیار زیادی داشته باشد. صنایع دستی حصیری مانند سینی‌های گرد و بزرگ به نام سپ، دمکش، گلدان حصیری، ظرف‌های میوه و نان حصیری، از محصولات این صنایع دستی می‌باشند. برای بافت این صنایع حصیری از درخت خرما استفاده می‌شود.

ادویه‌های جنوبی

ادویه مهمترین بخش‌ از غذاهای جنوبی است که طعم و مزه غذا را دگرگون می‌کند. در قشم ادویه بسیار پر کاربرد بوده و مغازه‌های زیادی به فروش انواع و اقسام ادویه‌ها می‌پردازند. ادویه‌ها از سوغاتی های قشم است.

صنایع گلیم بافی و رودوزی‌های سنتی

علاوه بر حصیربافی، صنایع دستی دیگری مانند گلیم بافی و رودوزی در قشم رواج زیادی دارد. اکثر تولید کنندگان این صنایع دستی، زنان و دختران قشم می‌باشند.

خرید لباس در مراکز خرید قشم

یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر به قشم، خرید لباس از مراکز خرید این جزیره زیبا است. قشم دارای مراکز خرید و پاساژهای بسیار زیادی است که بسیار متنوع و جذاب می‌باشند. خرید از این بازارها از جذاب‌ترین سوغاتی های قشم است.

کیک سنتی هلر

در نزدیکی قشم، روستایی به نام هلر قرار دارد که سوغات مهم و اصلی آن کلوچه‌ها و شیرینی‌های سنتی است، که در دو کارگاه شیرینی پزی این روستا تولید می‌شود. این کیک با ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل آماده شده و طعم بی‌نظیری دارد و از خوشمزه‌ترین سوغاتی های قشم به شمار می رود.

سوغاتی کاشان و قشم

نان تموشی و نان محلی

یکی از نان‌های محبوب و پرطرفدار قشم، نان سنتی تموشی است. در قشم پخت نان و شیرینی سنتی، رواج فراوانی دارد و مورد پسند همگان است.

خرما

از معروف‌ترین سوغاتی های قشم، خرمای جزیره است این میوه مقوی در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و قشم با داشتن آب و هوای گرم، یکی از مناطق رشد درخت خرما می‌باشد و انواع مختلفی از خرما وجود دارد.

بازار قدیمی قشم

از سوغاتی‌های دیگر قشم اسباب بازی‌هایی است که با صدف و حلزون درست شده‌اند. شلوارهای نواردوزی شده، عسل جنگل‌های حرا و روغن کوسه، از خاص‌ترین سوغاتی های قشم می‌باشند، که در بازار قدیمی می‌توان پیدا کـرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها