آیا خودروسازان از وجوه سپرده در حساب‌های وکالتی سود می‌برند؟

از زمانی که خرید خودرو از بورس کالا آغاز شد، موضوع ایجاد حساب وکالتی به موضوعی مهم برای خریداران خودرو مبدل شد. این اقدام به‌سرعت به یک‌رویه عادی در خرید خودرو تبدیل شد و دو خودروساز بزرگ کشور نیز برای ثبت‌نام در جدیدترین دوره پیش‌فروش محصولاتشان، وکالتی کردن حساب بانکی را برای مشتریان اجباری کردند. در این میان سؤالی پیش می‌آید که آیا از وجوه سپرده متقاضیان خرید خودرو در بانک‌ها، سودی عاید شرکت‌های تولیدکننده می‌شود؟ در ادامه با تک کنترل همراه باشید.

در قرعه‌کشی اخیر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سه طرح ویژه جوانی جمعیت، خودروهای فرسوده و طرح فروش برای شماریان عادی مجموعاً ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسید که بیش از ۲ میلیون نفر برای این تعداد خودرو ثبت‌نام کرده بودند. اگر حداقل سپرده هر فرد را ۹۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، جمعاً مبلغی بالغ‌بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان توسط متقاضیان در حساب‌های وکالتی‌شان سپرده‌شده بود. اما سؤال اینجاست که آیا شرکت‌های تولیدکننده از این پول سهمی خواهند داشت یا نه؟

بر اساس آنـچه در قوانین این دوره برای ثبت‌نام خودرو ذکرشده بود، مبلغ حداقل ۹۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای پژو پارس ELX سفارش و رانا پلاس و مبلغ ۱۱۴ میلیون تومان برای خودرو سوزن پلاس صرفاً باید در حساب متقاضیان ثبت‌نام وجود داشته باشد. این اقدام به‌منظور جلوگیری از ورود دلالان و واسطه‌های بازار به قرعه‌کشی و در راستای تمیز دادن مشتریان واقعی از واسطه‌ها در بازار انجام می‌شود. در ادوار گذشته قرعه‌کشی بارها گزارش‌هایی مبنی بر این‌که افرادی با اجاره شماره ملی دیگران اقدام به ثبت‌نام می‌کردند منتشرشده بود که نمود آن را می‌توان در آمار بیش از ۱۱ میلیون نفری ثبت‌نام در قرعه‌کشی دوره قبل این شرکت دید. در این دوره از ثبت‌نام با اعمال قانون حساب وکالتی، فیلتر جدیدی برای خریداران اعمال شد تا تنها افرادی که واقعاً قصد خرید خودرو دارند و بخشی از مبلغ موردنیاز برای این کار را فراهم کرده‌اند بتوانند در این قرعه‌کشی ثبت‌نام کنند.

برای اطلاع از قیمت روز خودرو در بازار ایران به تک کنترل سر زنید.

قانون حساب وکالتی تنها این اختیار را به شرکت ایران‌خودرو و سایپا و یا بورس کالا می‌دهد که بتواند کنترلی بر روی موجودی درخواست شده برای ورود به قرعه‌کشی در حساب مشتری داشته باشد. بر همین اساس، هیچ شرکت یا ارگانی بر اساس قوانین بانک نمی‌تواند مبلغی را از حساب فرد یا افراد گیری برداشت کند. همین موضوع عیناً در آیین‌نامه ثبت‌نام خودرو در سایت ایران‌خودرو و سایپا نیز ذکرشده است که بعد از برنده شدن در قرعه کشی، خریدار باید خودش مبلغ پیش‌پرداخت را به‌حساب شرکت خودروساز واریز کند و خودروساز هیچ‌گونه اجازه و اختیاری برای برداشت مبلغ از حساب مشتری را ندارد.

با کنار هم قرار دادن این قوانین و آیین‌نامه‌ها به‌سادگی می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت‌های خودروساز هیچ‌گونه سودی از سپرده افراد دریافت نخواهند کـرد و در حقیقت هرگونه نگرانی در این مورد کاملاً بیهوده است.

برای بررسی و اطلاع از شرایط فروش خودرو در بازار ایران به سایت تک کنترل مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها