تاریخچه موزاییک در ایران و نکات جالب در مورد آن

از دوران باستان تا به امروز، موزاییک ها با رنگ های شگفت انگیز و ظاهر جذاب خود نقش مهمی در ایجاد و معماری جهان داشته اند. موزاییکی که با ترکیبی از قطعات شیشه ای یا مواد دیگر که به دقت چیده شده اند، جلوه بسیار جذابی به دکوراسیون و محیط شهری می دهد. اگر می خواهید تاریخچه موزاییک و نحوه ساخت آن را بدانید، ادامه این مقاله با خانه موزاییک همراه باشید. انواع موزاییک کف باغ با کیفیت بالا در این مجموعه موجود است.

شناخت تاریخچه موزاییک

موزاییک در طول تاریخ هنر مشترکی در میان فرهنگ های مختلف بوده است. قدیمی ترین موزاییک های شناخته شده در معابد رودان در حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد یافت شد. این موزاییک ها بیشتر از عاج، صدف و سنگ ساخته شده اند. این موزاییک ها هزاران سال بعد در معماری یـونان باسـتان و امپراتوری رـوم ظاهر شدند

از قرن چهارم پس از میلاد تا رنسانس (حدود قرن چهاردهم)، موزاییک‌ها در معماری کلیساهای کاتولیک ایتالیایی ظاهر شدند. این آثار هنری زیبا معمولاً در سقف و کف کلیساها استفاده می شد و تصاویری از فرشتگان و دیگر موجودات توصیف شده در کتاب مقدس را به تصویر می کشید.

موزاییک ها نیز بخش مهمی از معماری اسـلامی محسوب می شوند که بین قرن های هفتم و هشتم میلادی گسترش یافت. موزاییک در طراحی مساجد و بناهای اسـلامی بسیار به چشم می خورد. موزاییک در معماری اسـلامی عمدتاً شامل اشکال هندسی با رنگ های روشن است. این طرح های موزاییک هم در نمای داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان ها دیده می شود.

در قرون وسطی، موزاییک نقش مهمی در هنر بیزانـس به شمار می رفت. در این دوره، موزاییک ‌ها عمدتاً برای پرتره ها با جزئیات متعدد و پوشش های نازک طلا مورد استفاده قرار می ‌گرفتند. اگرچه بیشتر این آثار از بین رفتند، اما تعداد کمی باقی مانده است که می توان آنها را در زمره بزرگترین شاهکارهای معماری جهان برشمرد. Top of Form

اگرچه هنرمندان دوره رنسانس رابطه خوبی با موزاییک نداشتند، اما هنر مدرن دست دوستانه ای به سوی آن دراز کرده است. از آنتونی گائودی معروف گرفته تا معماران آرت دکو، هنر موزاییک را زنده نگه داشتند و راه را برای هنرمندان امروزی هموار کردند.

نقش موزاییک در بهبود سلامت انسان

اگر تاریخچه موزاییک را دنبال کنید متوجه می شوید که موزاییک نقش بسیار مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد. زیرا قبل از استفاده از موزاییک، بسیاری از خانه ها کف و دیوارهای خود را با خاک له شده ( کاه گل) می پوشاندند که می توانست انواع حشرات را به خود جذب کند و هنگام جارو کشیدن، راه رفتن و … برای دستگاه تنفسی انسان مشکلات زیادی ایجاد کند. اما موزاییک موفق شد به طور موثر از همه این مشکلات جلوگیری کند. بسیاری از مشکلات پوستی و همچنین مشکلات تنفسی را به طور کامل حل کـرد.

استفاده از انواع موزاییک در عصر امروزی

امروزه به دلیل استفاده زیاد از موزاییک، در بسیاری از جلوه های بصری شهر مانند کوچه ها و خیابان ها به راحتی می توان موزاییک های مختلف را مشاهده کـرد. زیرا موزاییک نصب بسیار آسانی دارد و علاوه بر نصب آسان می تواند ظاهر بسیار خوبی ارائه دهد و به عنوان جایگزین ۱۰۰ درصدی آسفالت محسوب می‌شود. برای زیبایی بیشتر باغ خود می توانید از موزاییک کف باغ استفاده کنید.

اگر تاریخچه موزاییک را به دقت مطالعه کنید، خواهید دید که هنر باستانی امروزه می تواند به شکلی خاص در اشکال مختلف و اشکال خاص بازنمایی شود. زیرا امروزه موزاییک به عنوان یکی از متداول ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود که می توان آن را در اشکال، اندازه ها و رنگ ‌های مختلف به عنوان یک کفپوش ضخیم ارائه کـرد و امروزه موزاییک را می توان به طریق مختلف ساخت. برای خرید موزاییک کف باغ با بهترین قیمت و کیفیت مناسب می توانید به وب سایت خانه موزاییک مراجعه کنید.

روش های تولید و ساخت موزاییک در ایران

  • ساخت موزاییک به روش پرسی

در این حالت فشار با دستگاه پرس باعث تراکم روی موزاییک می شود. این فشار بسته به اندازه و نوع سنگدانه های مورد استفاده متفاوت است. موزاییک های تولید شده به این صورت حتما باید صیقل کاری شوند.

  • ساخت موزاییک به روش ویبره ای

در این حالت اصلا فشاری وجود ندارد و تراکم و تسطیح به کمک دستگاه ویبره انجام می شود و اغلب به دلیل داشتن سطح صاف نیاز به ساب زدن ندارد. اما نوعی موزاییک ارتعاشی هستند که در آن از سنگ های تزئینی استفاده شده و فرآیند ساب زدن روی آن ها ایجاد می شود.

شناخت انواع انواع موزاییک در ایران

  1. موزاییک واش بتن

تولید این موزاییک همانند گرانیت و موزاییک معمولی می باشد با این تفاوت که مدت زمانی که موزاییک در محیط گرمخانه می ماند تا آب خود را از دست بدهد ۵ ساعت است و بعد از آن با موزاییک معمولی متفاوت است .بعد از آن در حین عملیات ساب زدن متفاوت از موزائیک های معمولی ساب می زنند به طوری که در دستگاه ساب برس سیمی وجود دارد. به جای سمباده زنی، برس های سیمی وجود دارد که موزاییک را در ۳ مرحله از زبر تا نرم جلا می دهند و در هنگام سمباده زدن، آب روی موزاییک پاشیده می شود.

  1. موزاییک های تک لایه

نوع دیگری از موزاییک وجود دارد که عمدتاً در آلـمان و ایتالیا تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.این موزاییک تک لایه بوده و به دلیل سبکی در ساختمان های چند طبقه استفاده می شود. در آن از دانه های بسیار ریز استفاده می شود اما به طور کلی روش تولید آن شبیه به تولید موزاییک گرانیتی معمولی است.

 

  1. موزاییک های سنگدار

موزاییکی است که روی سطح آن از سنگ های تزئینی استفاده می شود و به ۳ روش نقوش دار، صاف، شسته شده و با توجه به اندازه و عرض دانه های سنگی ساخته می شود.

  1. موزاییک های پلاکی

موزاییک پلاکی از مصالح ساختمانی سخت و صیقل خوذده تشکیل شده است. اندازه این سنگ ها با توجه به اندازه موزاییک متفاوت بوده و مسطح است.

  1. موزاییک های شیار دار

موزاییکی است که در سطح فوقانی خود دارای فرورفتگی ها و برجستگی هایی به اشکال مختلف است و به عنوان فرش سنگفرش، موزاییک کف باغ و فضای کف استفاده می شود.

  1. موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری یکی از با دوام ترین انواع موزاییک پیاده رو و موزاییک کف باغ است. این موزاییک طیف رنگی بسیار وسیعی دارد و در جاده های پرتردد مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع در اندازه ها، نقش ها و رنگ ها و همچنین تحمل وزن بسیار بالا، این موزاییک را به بهترین نوع موزاییک تبدیل کرده است. به طور کلی این موزاییک تمامی نیازهای مخاطب اعم از زیبایی، استحکام، اندازه های مختلف، دوام، قیمت مقرون به صرفه و … را برطرف می کند.

در هنگام خرید موزاییک مرغوب به نکات زیر حتما توجه کنید

  • نوع مصالح استفاده شده

نوع ماده ای که یک موزاییک از آن ساخته می شود تأثیر بسزایی در هزینه نهایی آن دارد.

  • موزاییک با چه دستگاهی تولید شده است

موزاییک های که توسط دستگاه پرس اتوماتیک تولید می شوند قطعا قیمت بیشتری نسبت به موزاییک های ساخته شده با پرس دستی هستند. زیرا موزاییک های پرس اتوماتیک کیفیت و دوام بالاتری دارند.

  • ضخامت موزاییک

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید موزاییک، سختی و ضخامت موزاییک است برای در نظر گرفتن این نکته مهم قبل از خرید موزاییک کف باید بدانید که برای ساخت موزاییک از دو لایه استفاده شده است. لایه اول موزاییک مخلوطی از پودر سنگ، آب و سیمان است. 

زیرا این لایه نازک است بنابراین یک لایه دیگر برای افزایش ضخامت و استحکام کاشی معرق اعمال می شود. مقدار زیاد ماسه در لایه دوم باعث افزایش ضخامت و سختی موزاییک می شود.

  • قیمت موزاییک

قیمت مناسب موزاییک کف و موزاییک کف باغ برای سازندگان و شرکت های مهندسی ساختمان مهم است زیرا هزینه نهایی ساختمان را کاهش می دهد. تولیدکنندگان و خریداران همیشه به دنبال بهترین کیفیت با قیمت مناسب برای خرید موزاییک هستند. قیمت نهایی موزاییک کف به دو عامل مهمی که در زیر به آنها اشاره می شود بستگی دارد.

  1. نوع دستگاهی که موزاییک با آن ساخته می شود

  2. نوع مصالح به کار رفته شده در ساخت موزاییک

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها