تاریخچه شینگل و سقف شیروانی و گنبدی

اگر بخواهیم به طور کامل به توضیح تاریخچه شینگل بپردازیم باید بگوییم که شینگل آسفالتی کار یک مخترع آمریکایی بوده به نام هنری رینولدز Henry Reynolds که برای اولین مرتبه در سال ۱۹۰۳ ساخته و تولید  شد و در سال ۱۹۱۱ مورد استفاده قرار گرفت.

شینگل آسفالتی تا سال های ۱۹۳۹ نیز دردست تولید بود. تا کمپین آتش نشانان آمریـکا برای اینکه شینگل های چوبی به دلیل اشتعال زا بودنشان دیگر مورد استفاده قرار نگیرند و شینگل آسفالتی را جایگزین آن کنند این شینگل در سال ۱۹۲۰ در بین عموم محبوب شد.

تولید شینگل چگونه بود؟

برای سقف شیبدار پوششی به نام شینگل در نظر گرفته شده بود که در سال ۱۸۹۳ ساخت آن آغاز شده بود و شبیه رول های آسفالتی بود که بدون دانه های ریز سنگ ریزه ای بودند.

به ساختار این مواد در سال ۱۸۹۷ گرانول هایی اضافه شد تا ماندگاری آنها را بالا ببرد و در سال ۱۹۰۱ این محصول به شکل های نواری برش داده شده و به نام شینگل هایی تحت عنوان یک برگی و یا چند برگی روانه بازار شدند.

شینگل در ابتدا از جنس پارچه نخی بود و به دلیل گران شدن پنبه مواد دیگر جایگزین تولیدات آنها شد.

تا اینکه در دهه ۱۹۵۰به ساختار شینگل چسب هایی مهر و موم شده نیز اضافه شد که اینکار بیشتر برای مقابله با آسیب ندیدن این مواد به کار گرفته شده بود.

همچنین لازم به ذکر است برای محکم کردن زیرسازی این شینگل ها از تخته هایی چوبی تحت عنوان تخته osb استفاده می شود.

در سال ۱۹۶۰ ساختار شینگل دچار تحول شد و برای چسبندگی بیشتر آنها از میخ های ۳/۴ اینچی استفاده شد و در ادامه از پایه های فایبرگلاس برای محکم کاری این سازه بهره گیری شد.

ساختار شینگل آسفالتی

ساختار شینگل آسفالتی به گونه ای بود که از دو ماده ی مواد آلی و فایبر گلاس در آن استفاده میشد.

این دو ماده هر دو به روش های یکسانی ساخته میشدند و به صورت اشباع شده در یک سمت و یا هر دو سمت انها ازآسفالت استفاده می شد.

سطح مورد نظر اشباع شده با تخته سنگ، شیست، کوارتز، آجر شیشه ای، سنگ، یا گرانول های سرامیکی می بود و بخش های پایینی با با ماسه، تالک یا میکا پوشانیده می شدند که با اینکار  از چسبیدن شینگل ها به هم جلوگیری می شد.

تاریخچه شینگل در ایران

تاریخچه شینگل در ایران

پوشش سقف شیروانی شینگل این توانایی را داشته که در سقف های سفالی و سنتی اروپایی نیز تغییراتی را ایجاد کند و به عبارتی جایگزین آنها شود. شینگل با انواع شرایط آب و هوایی سازگار می باشد و در بین تمامی کشور های دنیا محبوبیت بسیاری دارد.

یکی از کشور هایی که شینگل را مورد استقبال زیادی قرار داد ایران بود که از این پوشش در مناطق شمالی خود بسیار استفاده کـرد و مورد توجه طراحان و معماران قرار گرفت.

لازم به ذکر است که اوایل شینگل در دو نوع تک لایه و دو لایه از کشور هایی مثل کانادا، بلژیک و نیز ترکـیه ب ایران وارد شد و سپس توجه عموم را به خود جلب کـرد.

در ایران در سال ۱۳۹۸ متخصص های ایرانی موفق شدند شینگل را به مرحله ی تولید برسانند و حالا نیز در انواع طرح ها و رنگ های مختلف مثل: طرح لانه زنبوری ، آجری و گوتیک تولید می شود.

این شینگل ها از لحاظ کیفی با مدل های خارجی مساوی هستند و توجه بسیاری از سازندگان ساختمان را به خود جلب کرده اند.

مزایای پوشش سقف شینگل

مزایای سقف شینگل عبارت اند از:

  • نصب سریع و اسان
  • مقاومت در برابر باد
  • عایق حرارتی
  • آب بندی و عایق رطوبتی
  • عایق صوتی
  • و…

شینگل

نصب سریع و آسان

شینگل نیاز به چسب ندارد و با نظر داشتن به چسبندگی مواد در ساختار شینگل، به آسانی و درکمترین زمان ممکن نصب خواهد شد و درآخر با تعدادی میخ های گالوانیزه مقاوم سازی خواهد شد.

مقاومت در برابر باد

شینگل آسفالتی به دلیل چسبندگی بالا و میزان اورلب و همپوشانی کافی در مقابل باد بسیار مقاوم است.

عایق حرارتی

علاوه براینکه شینگل عایق صداترین نوع سقفهای شیروانی میباشد به دلیل همپوشانی کامل زیرسازی قوی و چسبندگی بالایی که دارد عایق حرارتی مناسبی است.

آبندی و عایق رطوبتی

آب بندی فوق العاده و عدم نیاز به رسیدگیهای پی در پی به سقف در طولانی مدت از خصوصیات ویژه ی شینگل است.

عایق صوتی

این محصول به دلیل ماهیت قیرگونه و پوشیده شدن کامل با سنگریزه های رنگی عایق صداترین نوع پوشش سقف شیروانی محسوب میشود.

غیر اشتعال بودن

متریال شینگل آسفالتی با وجود اینکه از مشتقات نفتی تولید شده است ولی تکنولوژی تولید آن به گونه ایست که به راحتی قابل اشتعال نمیباشد و ساختمان شما در امان است.

تعمیر سریع و آسان

در مورد متریال شینگل این آسیب نباید دغدغه شما شود چرا که تعمیر قسمتی از سقف به راحتی و در حداقل مدت زمان ممکن خواهد بود.

انعطاف پذیری بالا

این پوشش با ضخامت کم و مقاومت کششی بالا وماهیت انعطاف پذیری که دارد مناسب ترین محصول جهت نصب سقفهایی با طراحی ویژه بخصوص سقف گنبدی و منحنی میباشد.

مقاومت در برابر ضربه

ماهیت آسفالتی شینگل به دلیل تفاوت با متریال های فلزی و pvc و سفالی و… باعث میشود سقف دچار قرشدگی و شکستگی نشود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها