ساندویچ پانل سردخانه‌ای چیست؟

ساندویچ پانل (Cold storage sandwich panels) یک نوع پرکاربرد از ساندویچ پانل‌ها است که اکثرا در مواردی که مسئله جلوگیری از افزایش دما و برودت اهمیت داشته باشد، از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم برای ساندویچ پانل سردخانه ‌ای مثالی بزنیم باید بگوییم از این نوع ساندویچ پانل‌ها در ساخت دیوار و سقف اتاقک‌های سردخانه‌‌ها و یخچال‌های نگهدارنده مواد غذایی استفاده زیادی می‌شود. همچنین استفاده از این نوع ساندویچ پانل‌ برای انبارهای کالاهای خشک و سایر سازه‌هایی که در آن کنترل درجه حرارت و عایق کاری بسیار مهم است، ایده‌آل است.

چرا باید از ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای استفاده کـرد؟

عایق رطوبت

مناسب‌ترین مصالح ساختمانی برای عایق کاری سردخانه‌های شما در برابر حرارت و رطوبت ساندویچ پانل است. دلیل آن این است که ساندویچ پانل‌ها از افزایش گرما یا اتلاف حرارت بین فضای داخلی و خارجی جلوگیری کرده و یک عایق خوب برای نگهداری محصولات مختلف برای مدت زمان طولانی با دمای مورد نیاز هستند.

علاوه بر این، ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای عایق‌های خوبی در برابر رطوبت بوده و چگالی ناشی از اختلاف فشار دما و رطوبت بین فضای بیرون و اتاق سرد را از بین برده و در نتیجه از مشکلاتی مانند کپک زدگی و رطوبت جلوگیری می‌کنند

تولید انعطاف‌پذیر، نصب سریع و آسان

ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای عایق که در خطوط پیوسته تولید می‌شوند، با توجه به اندازه، نوع عایق و رنگ با توجه به نیاز پروژه شما ساخته می‌شوند. برخلاف سیستم‌های سنتی آن‌ها به عنوان قطعات کاملاً سازگار تولید شده و آماده نصب، مهندسی مجدد و کنترل شده هستند.

ساندویچ پانل‌های سرد عایق‌بندی شده در ایجاد محیط‌های کارآمد، بهداشتی و ایمن به شما کمک می‌کنند. این ساندویچ پانل‌ها در ضخامت‌های مختلف از ۸۰ میلی‌متر تا ۲۰۰ میلی‌متر تولید گشته و از سطوح آستردار و مسطح و همچنین ضد زنگ برخودار هستند.

استفاده از روکش‌های پی وی سی وزن این محصولات را کاهش داده و جابه جایی آن‌ها را راحت می‌کند.

به علاوه سطوح بزرگ و داشتن نقاط اتصال کم، نصب را آسانتر و سریعتر می‌کند. بنابراین، در زمان صرفه‌جویی شده و در کمترین زمان ممکن پروژه ساخت و ساز شما تکمیل می‌شود.

مقرون به صرفه

به لطف امکان مونتاژ سریع و آسان، ساندویچ پانل‌ها بسیار مقرون به صرفه هستند و با استفاده از ان‌ها می‌توان در زمان صرفه‌جویی کـرد.

در صورت خرابی ساندویچ پانل‌ها هم نیازی به تعویض تمامی آن‌ها یا تخریب کامل نیست، برای این منظور تنها کافی است که ساندویچ پنل آسیب دیده تعویض شود. بدین ترتیب می‌توان گفت هزینه‌های تعمیر به شدت کاهش پیدا می‌کند.

مشخصات فنی ساندویچ پانل سردخانه‌ای

این ساندویچ پانل نیز همچون سایر ساندویچ پانل‌ها از سه لایه اصلی تشکیل شده است. این سه لایه شامل دو لایه فلزی در اطراف و یک لایه از جنس فوم عایق در وسط، به صورت ساندویچی، است. ساندویچ پانل‌ سردخانه‌‌ای معمولا دارای ضخامت بیشتری نسبت به ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری است. علت ضخامت بیشتر این پانل‌ها این است که ضخامت بیشتر، هدایت حرارتی صفحات را کاهش می‌دهد. این موضوع، مهم‌ترین ویژگی‌های پانل‌های سردخانه‌ای است. بیایید نگاهی به ویژگی و مشخصات این سه لایه‌ اصلی در یک ساندویچ پانل سردخانه‌ای بیاندازیم.

لایه‌ی مرکزی

پلی یورتان ماده‌ای است که در ساخت ساندویچ پانل سردخانه‌ای به عنوان لایه مرکزی استفاده می‌شود. هدف از ساخت انواع سردخانه ایجاد محیطی است که از تغییر دمای محیط داخلی خود جلوگیری کند؛ به همین دلیل، پلی یورتان بهترین گزینه برای ساخت ساندویچ پانل سردخانه‌ای است. این ماده پایین‌ترین ضریب هدایت حرارتی را نسبت به سایر مواد مورد استفاده در هسته مرکزی ساندویچ پانل را دارد.

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان (Polyurethane)یک ماده شیمیایی است که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به وجود می‌آید. این ماده ویژگی‌هایی دارد که باعث شده است کاربرد زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. یکی از آن‌ها ضریب هدایت گرمایی پایین آن است. ضریب هدایت گرمایی پلی یورتان اختلاف بسیار زیادی با متریال سنتی دارد. ضریب هدایت حرارتی آجر، پلی استایرن، پشم سنگ و … همگی ضریب انتقال گرمایی بیشتری نسبت به پلی یورتان دارند. پلی یورتان همچنین نسبت به پلی استایرن و پشم سنگ نیز دارای ضریب انتقال گرمایی پایین‌تری است.  از این مقایسه نتیجه می‌گیریم پلی یورتان نسبت به تمامی متریال‌های سنتی و جدید، گزینه مناسب‌تری برای ساخت ساندویچ پانل  سردخانه‌ای است.

همین ویژگی باعث شده است که ضخامت مورد نیاز برای ساخت دیواره‌های عایق استاندارد برای انواع سردخانه‌ها و یخچال‌ها کاهش پیدا کند. ضخامت استاندارد فوم عایق حرارتی سردخانه‌هایی که با ساندویچ پانل پلی یورتان ساخته می‌شود چیزی حدود ۳.۵ سانتی متر است. البته تعیین ضخامت لایه عایق برای ساندویچ پانل‌ سردخانه‌‌ای یک امر تخصصی است که تنها یکی از عوامل موثر آن، جنس فوم عایق است. برای مثال یکی از عوامل مهم در تعیین ضخامت مورد نیاز برای یک پروژه، شرایط دمایی است. هر چقدر که دمای مورد نیاز کمتر باشد، ضخامت فوم عایق باید بیشتر باشد. ساندویچ پانل‌های سردخانه‌ای می‌توانند برای دمای بسیار پایین نیز ساخته شوند.

صفحات فلزی

در ساندویچ پانل سردخانه‌ای معمولا از ورق‌های گالوانیزه و آلوزینک استفاده می‌شود. استفاده از ورق آلوزینک و گالوانیزه باعث می‌شود ساندویچ پانل سردخانه‌ای در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، خوردگی، سرما و گرما مقاومت بالایی از خود نشان دهد. در پانل‌های سردخانه‌ای، معمولا ورق‌های فلزی به شکل نر و مادگی ساخته می‌شوند. این صفحات به علت ویژگی‌های ظاهری خاصی که دارند، در هنگام نصب، لبه‌های آن به خوبی در کنار هم قرار گرفته و چفت می‌شوند. همچنین می‌توان به کمک چسب عایق، آن را درز بندی کـرد و به وسیله آن‌ها محیط ایزوله‌ای را به وجود آورد. چسب عایق ساندویچ پانل با چسب‌های معمولی تفاوت دارد. برای مشاهده وب سایت دنیای ماموت وارد لینک روبرو شوید: https://mammutworld.com/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها