ویتامین های مفید برای ریکاوری ماهیچه ها

اگر ورزشکار هستید یا به طور کلی در زندگی خود ساعت‌های زیادی را به ورزش اختصاص می‌دهید، قطعا می‌دانید که برای ریکاوری بدن و ماهیچه‌های خود به ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی نیاز دارید. همچنین در مدت زمانی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، احتمال آسیب‌دیدگی شما زیاد است. به منظور این‌که بتوانید دوباره ورزش کنید یا به زندگی معمول خود برگردید، نیاز است که از مکمل‌های ورزشی کمک بخواهید. جالب است بدانید که برخی از غذاها و مکمل‌ها می‌توانند به کاهش مدت زمان مورد نیاز بدن برای بهبودی پس از آسیب ورزشی کمک کنند.

احتمالا متوجه شده‌اید که گاهی ورزش کردن باعث ایجاد درد در عضلات شما می‌شود؛ این شرایط به ویژه در زمان‌هایی که روش‌ها یا ورزش‌های جدید را امتحان می‌کنید، ایجاد می‌شود. این دردها می‌توانند به دلیل انقباض عضلات شما باشند که در نهایت منجر به درد خواهند شد. بهتر است در این شرایط اطلاعات خود را درباره علت دردهای ایجاد شده کامل کنید؛ شما باید بدانید که درد پیش آمده به علت انقباضات است یا آسیب‌های ورزشی.

پس از مدت زمان انجام ورزش و با یک فاصله زمانی نسبتا مشخص، این احتمال وجود دارد که دردی در ناحیه ماهیچه و عضلات خود احساس کنید؛ به طور معمول این دردها به دلیل آسیب ریز به فیبرهای عضلانی و التهاب است که پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. همچنین بهتر است آگاه باشید که برخی دردها بلافاصله پس از انجام یک حرکت ورزشی ایجاد می‌شوند و سرعت بهبودی آنها بسیار کند است؛ این دردها ناشی از آسیبی است که در حین ورزش به اندام‌های خود وارد کرده‌اید. به طور معمول درد ناشی از آسیب ممکن است از یک هفته تا چند ماه طول بکشد اما دردهای ناشی از انجام یک ورزش جدید پس از چند روز از بین می‌روند. در این شرایط شما باید برای بهبود سریع خود روشی را انتخاب کنید؛ بهترین مکمل‌های کراتین این امکان را برای شما فراهم خواهند کرد که سرعت ریکاوری بدن شما بالا رود و بتوانید هر چه سریع‌تر به ورزش برگردید.

غذاهای غنی از فیبر

در دوران نقاهت پس از آسیب ورزشی یا زمانی که نیاز دارید درد عضلانی شما کاهش پیدا کند، احتمالا کمتر از گذشته فعالیت خواهید داشت. مصرف غذاهای غنی از فیبر به شما کمک می‌کند که ضمن کنترل وزن و ایجاد حس سیری، با دریافت مواد مغذی، ریکاوری شما سریع‌تر انجام شود. توجه به این نکته بسیار مهم است که در این دوران یک رژیم غذایی سلامت و سرشار از ویتامین‌ها را در نظر بگیرید اما در صورتی که قبل از آسیب به دنبال کاهش وزن بودید، پیشنهاد می‌کنیم در دوران بهبودی آن را رها کنید تا ویتامین‌های لازم به بدن شما تزریق شوند. مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل به ریکاوری ماهیچه‌های شما کمک خواهند کرد.

اسیدهای چرب امگا ۳

یکی از دلایل مهمی که بهبودی ماهیچه‌های شما را کند می‌کند، التهاب عضلات یا اندام‌های آسیب‌دیده است. در این شرایط تحقیقات نشان می‌دهند که با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ که در غذاهای دریایی، گردو و دانه کتان وجود دارد یا مصرف مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانید به درمان التهاب‌ها کمک کنید و ریکاوری عضلات خود را سرعت ببخشید. همچنین بهتر است در این دوران از چربی‌های امگا ۶ که التهاب را بیشتر می‌کنند، دوری کنید و از مواد غذایی ضدالتهاب بهره‌مند شوید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که در دوران ریکاوری و به دلیل کم تحرکی، احتمال از بین رفتن عضلات زیاد خواهد شد؛ در این شرایط شما می‌توانید با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، به افزایش ایجاد پروتئین عضلانی کمک کنید.

غذاهای غنی از روی

مطالعات نشان می‌دهند که عدم در یافت زینک کافی، سرعت ریکاوری ماهیچه‌ها و درمان زخم را کاهش می‌دهند. روی، جز اصلی آنزیم‌ها و پروتئین‌ها بوده که برای بهبود زخم و ترمیم اندام‌ها بسیار مفید است. در نتیجه مصرف غذاهای غنی از زینک مانند حبوبات، دانه‌ها، گوشت، ماهی، صدف، آجیل و غلات کامل باعث سرعت بخشیدن ریکاوری و درمان زخم شما خواهد شد. برای استفاده از این مکمل غذایی، بهتر است آزمایشات لازم را انجام دهید و در صورتی که میزان زینک موجود در بدن شما کافی نبود، از این مکمل‌ها استفاده کنید؛ حجم زیاد زینک در بدن شما، احتمال کمبود مس را افزایش می‌دهد. به طور کلی اگر میزان زینک موجود در بدن شما کافی است، به منظور تسریع ریکاوری ماهیچه‌ها یا زخم‌ها، نیاز به مصرف روی اضافی نخواهید داشت.

غذاهای غنی از ویتامین D و کلسیم

کلسیم جز اصلی استخوان‌ها و دندان‌ها است. همچنین برای بهبود شرایط ماهیچه‌ای و عضله‌سازی خود به کلسیم نیاز دارید. بهتر است به طور روزانه از مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند لبنیات، سبزیجات، بادام و کلم بروکلی بهره بگیرید. ویتامین D نیز عملکرد بسیار مهمی در بدن دارد. ویتامین D با کمک کلسیم، جذب بذن شما می‌شود. غذاهای غنی از ویتامین D و کلسیم به بهبود آسیب‌های استخوانی کمک می‌کنند. همچنین دریافت و جذب ویتامین D کافی باعث بهبود سریع پس از جراحی خواهد شد. به منظور جذب ویتامین D کافی، بهتر است در معرض تابش آفتاب قرار بگیرید اما به طور معمول این میزان ویتامین D برای بهبود سلامتی بدن کافی نیست. در این شرایط پزشکان توصیه می‌کنند که از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید تا ریکاوری ماهیچه‌های شما سرعت یابد.

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C

ویتامین C برای بهبود زخم‌های ناشی از آسیب‌های ورزشی بسیار مهم است. همچنین این ویتامین با کلاژن‌سازی به حفظ یکپارچگی استخوان‌ها، عضلات، پوست و تاندون شما کمک می‌کند. جالب است بدانید که ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی است. این خواص ویتامین C با جلوگیری از التهاب، بهبودی شما را سرعت می‌بخشد. شما با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C می‌توانید نیاز بدن خود را تامین کنید؛ ویتامین C در سبزیجات با برگ‌های تیره، کیوی، مرکبات، فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد، کلم بروکلی، انواع توت‌ها، گوجه فرنگی و انبه به مقدار زیادی یافت می‌شود. البته باید بدانید که در برخی مواقع، مصرف مکمل‌های ویتامین C تاثیر سریع‌تری خواهد داشت.

کلام پایانی

در این مقاله به برخی ویتامین‌ها و مکمل‌هایی اشاره کرده‌ایم که در ریکاوری ماهیچه‌ها و همچنین بهبود آسیب‌های ورزشی شما موثر خواهند بود. با توجه به کمبود ویتامینی که در آزمایشات شما نشان می‌دهد، می‌توانید از این مکمل‌ها بهره بگیرید و سرعت بهبودی خود را افزایش دهید. بهتر است بدانید که در این شرایط نباید از مصرف مواد غذایی مغذی غافل شوید؛ تمامی این راه‌حل‌ها در کنار هم معنا و مفهوم پیدا خواهند کرد. در نتیجه مصرف منظم غذاها و مکمل‌های موجود در این مقاله، یکی از شیوه‌هایی است که می‌توانید بهبودی خود را تسریع کنید. در شرایط خاص که نمی‌دانید چه ویتامین‌هایی در بدن شما کم و چه ویتامین‌هایی در بدن شما زیاد است، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و آزمایشات خود را به طور دقیق بررسی نمایید. مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها نیز می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. مجموعه این ویتامین‌ها و برخی مکمل‌های دیگر در ریکاوری ماهیچه‌های شما موثر خواهند بود. پیشنهاد ما به شما در نظر گرفتن یک سبک زندگی سلامت و انجام مداوم فعالیت‌های ورزشی است. در این شرایط بهتر است مراقب اندام‌های آسیب‌دیده خود باشید و فشار کمتری را به آنها وارد کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها